AVA opent 50ste winkel in Rijkevorsel

AVA opent 50ste winkel in Rijkevorsel
Foto's: AVA

Op zaterdag 18 juli viert AVA de opening van zijn vijftigste vestiging, in Rijkevorsel. Die wordt ingericht volgens het succesvolle nieuwe concept van de retailer, die de omzet na de lockdown gestaag weer ziet stijgen.

 

Vast winkelparcours

De nieuwste vestiging van AVA opent op de Breebossite, het recent vernieuwde retailpark langs de Merksplassesteenweg waar onder andere ook Jumbo, Albert Heijn, Aldi, Action, Bel & Bo, Hubo, Kruidvat en Zeeman al gevestigd zijn. Voor AVA is de regio nog een witte vlek: "Onze meest nabije winkels in de regio zijn Turnhout en Schoten", zegt bestuurder Fay Van Weddingen. "We zien hier veel potentieel."

 

Het nieuwe filiaal is 1000 m² groot en wordt ingericht volgens het nieuwe winkelconcept dat bijna een jaar geleden zijn debuut maakte in Overijse. "De winkelindeling werd aangepast. In plaats van een klassieke supermarkt-opstelling, staan de winkelrekken nu zo opgesteld dat shoppers een vast winkelparcours volgen, een beetje naar het voorbeeld van Ikea. Zo ontdekken klanten makkelijker de rijkdom van ons assortiment. Want de ene klant komt bij ons voor kantoormateriaal, de andere voor feestbenodigdheden, en vaak weten ze niet wat we nog allemaal verkopen." Het concept werkt: tot nu toe werd een vijftal winkels vernieuwd en die draaien significant hogere omzetten.

 

Positieve trend

Sinds de heropening van de winkels op 11 mei ziet de winkelketen de omzet stilaan weer stijgen, vertelt Van Weddingen. "Mei was nog niet zo goed, juni was beter en in juli zitten we al licht boven het niveau van vorig jaar. Dat is nog niet voldoende om het omzetverlies van de afgelopen maanden goed te maken, maar de trend is toch positief. We hopen op een goede zomer: veel mensen hebben het traditionele communie- of lentefeest uitgesteld naar de vakantiemaanden en dat is een belangrijk evenement voor AVA. Ook de terug-naar-schoolperiode is cruciaal: dat assortiment zetten we in Rijkevorsel al volop in de kijker."

 

De eigen productieafdeling van de retailer, die tafelbekleding maakt, werd twee weken geleden opnieuw opgestart en draait voorlopig op een laag pitje. "Tijdens de lockdown hadden mensen geen tafelkleden of servetten nodig: er waren geen events of feestjes. Met de versoepelingen van de maatregelen zien we de verkoop van dit assortiment nu toch weer licht stijgen."