Baanwinkels kennen tragere start soldenperiode

Baanwinkels kennen tragere start soldenperiode

De winterkoopjes kennen niet bepaald een turbostart in de baanwinkels aan de rand van de steden: die kregen voorlopig beduidend minder volk over de vloer.

Dagje uit en/of zo efficiënt mogelijk

De handelsorganisaties zijn het er roerend over eens: de wintersolden kenden een tragere start dan vorig jaar. Opvallend: vooral in de winkels buiten de stadscentra is het vrij rustig. Grote winkelcentra deden het wel nog goed, maar "bij de rest was het bijlange zo druk niet als in de grote winkelstraten", luidt het zowel bij Unizo als Comeos.

 

Volgens beide organisaties ziet de consument "de start van de solden almaar vaker als een heus dagje uit. Eerst wat koopjes jagen, daarna iets eten en als het kan nog wat van de stad genieten. Die combinatie vind je niet terug in de rand."

 

Bij anderen speelt dan weer vooral het aspect 'tijd' een rol: "De koopjesjager denkt bij het begin van de solden maar aan één ding: zo veel mogelijk winkels bezoeken in zo weinig mogelijk tijd", zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen in Het Nieuwsblad. "Vinden we onze zin niet in winkel A, dan lopen we snel de straat over naar winkel B." Zonder dat we daarvoor de auto moeten nemen.

 

Brantano vond er iets op

Bij Brantano hebben ze daar iets op gevonden: "Tijdens de solden wil de klant vooral geen verloren moeite doen. Rijden ze naar één winkel, dan willen ze daar echt wel hun favoriete stuk vinden", zegt algemeen directeur Stefaan Van Weyenbergh. "Wij geven ze die garantie door ze vooraf de mogelijkheid te geven om stukken te reserveren tegen een korting van tien procent. Het systeem kende een groot succes, zodat wij ook tevreden mogen zijn over de solden."

 

Al zijn alle handelsorganisaties er wel van overtuigd dat de consument, eens de eerste soldendagen achter de rug, de baanwinkels terug zal vinden voor gerichte aankopen van stukken die ze nog missen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top