Baanwinkels kennen tragere start soldenperiode

Baanwinkels kennen tragere start soldenperiode

De winterkoopjes kennen niet bepaald een turbostart in de baanwinkels aan de rand van de steden: die kregen voorlopig beduidend minder volk over de vloer.

Dagje uit en/of zo efficiënt mogelijk

De handelsorganisaties zijn het er roerend over eens: de wintersolden kenden een tragere start dan vorig jaar. Opvallend: vooral in de winkels buiten de stadscentra is het vrij rustig. Grote winkelcentra deden het wel nog goed, maar "bij de rest was het bijlange zo druk niet als in de grote winkelstraten", luidt het zowel bij Unizo als Comeos.

 

Volgens beide organisaties ziet de consument "de start van de solden almaar vaker als een heus dagje uit. Eerst wat koopjes jagen, daarna iets eten en als het kan nog wat van de stad genieten. Die combinatie vind je niet terug in de rand."

 

Bij anderen speelt dan weer vooral het aspect 'tijd' een rol: "De koopjesjager denkt bij het begin van de solden maar aan één ding: zo veel mogelijk winkels bezoeken in zo weinig mogelijk tijd", zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen in Het Nieuwsblad. "Vinden we onze zin niet in winkel A, dan lopen we snel de straat over naar winkel B." Zonder dat we daarvoor de auto moeten nemen.

 

Brantano vond er iets op

Bij Brantano hebben ze daar iets op gevonden: "Tijdens de solden wil de klant vooral geen verloren moeite doen. Rijden ze naar één winkel, dan willen ze daar echt wel hun favoriete stuk vinden", zegt algemeen directeur Stefaan Van Weyenbergh. "Wij geven ze die garantie door ze vooraf de mogelijkheid te geven om stukken te reserveren tegen een korting van tien procent. Het systeem kende een groot succes, zodat wij ook tevreden mogen zijn over de solden."

 

Al zijn alle handelsorganisaties er wel van overtuigd dat de consument, eens de eerste soldendagen achter de rug, de baanwinkels terug zal vinden voor gerichte aankopen van stukken die ze nog missen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top