Baanwinkels kennen tragere start soldenperiode | RetailDetail

Baanwinkels kennen tragere start soldenperiode

Baanwinkels kennen tragere start soldenperiode

De winterkoopjes kennen niet bepaald een turbostart in de baanwinkels aan de rand van de steden: die kregen voorlopig beduidend minder volk over de vloer.

Dagje uit en/of zo efficiënt mogelijk

De handelsorganisaties zijn het er roerend over eens: de wintersolden kenden een tragere start dan vorig jaar. Opvallend: vooral in de winkels buiten de stadscentra is het vrij rustig. Grote winkelcentra deden het wel nog goed, maar "bij de rest was het bijlange zo druk niet als in de grote winkelstraten", luidt het zowel bij Unizo als Comeos.

 

Volgens beide organisaties ziet de consument "de start van de solden almaar vaker als een heus dagje uit. Eerst wat koopjes jagen, daarna iets eten en als het kan nog wat van de stad genieten. Die combinatie vind je niet terug in de rand."

 

Bij anderen speelt dan weer vooral het aspect 'tijd' een rol: "De koopjesjager denkt bij het begin van de solden maar aan één ding: zo veel mogelijk winkels bezoeken in zo weinig mogelijk tijd", zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen in Het Nieuwsblad. "Vinden we onze zin niet in winkel A, dan lopen we snel de straat over naar winkel B." Zonder dat we daarvoor de auto moeten nemen.

 

Brantano vond er iets op

Bij Brantano hebben ze daar iets op gevonden: "Tijdens de solden wil de klant vooral geen verloren moeite doen. Rijden ze naar één winkel, dan willen ze daar echt wel hun favoriete stuk vinden", zegt algemeen directeur Stefaan Van Weyenbergh. "Wij geven ze die garantie door ze vooraf de mogelijkheid te geven om stukken te reserveren tegen een korting van tien procent. Het systeem kende een groot succes, zodat wij ook tevreden mogen zijn over de solden."

 

Al zijn alle handelsorganisaties er wel van overtuigd dat de consument, eens de eerste soldendagen achter de rug, de baanwinkels terug zal vinden voor gerichte aankopen van stukken die ze nog missen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?