Bancontactpanne kost winkeliers 51 miljoen euro

Bancontactpanne kost winkeliers 51 miljoen euro

De panne van Bancontact op 23 december jongstleden is een flinke streep door de rekening geweest voor een boel handelaars. Het elektronische betaalsysteem lag toen meer dan twee uur plat, wat de handelaars in totaal 51 miljoen euro zou gekost hebben.

Twee derde transacties niet succesvol

Tijdens de panne, die op één van de drukste winkeldagen van het jaar kwam, konden de meeste elektronische betalingen niet doorgaan. Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) hebben de winkeliers daar 51 miljoen euro schade bij geleden. Het NSZ heeft al 782 schadeclaims ontvangen voor bedragen van 200 euro tot 1000 euro.

 

Volgens Worldline, de beheerder van Bancontact, konden tijdens de panne nog ongeveer de helft van de transacties doorgaan, maar volgens het NSZ lag dat aantal een stuk lager. "Wij hebben geleerd dat gemiddeld slechts 35 procent van de transacties gelukt is, niet één op twee", zegt Christine Mattheeuws van het NSZ in De Standaard.

 

Het NSZ gaat nu overleg plegen met Worldline, dat de panne voorlopig afdoet als overmacht vanwege een "uitzonderlijk materieel mankement". "Het beloven zware discussies te worden", zegt het NSZ tegenover De Standaard. "Worldine zal waarschijnlijk overmacht proberen inroepen, maar zo makkelijk komt het er niet van af."

Tags: