Bancontactpanne kost winkeliers 51 miljoen euro | RetailDetail

Bancontactpanne kost winkeliers 51 miljoen euro

Bancontactpanne kost winkeliers 51 miljoen euro

De panne van Bancontact op 23 december jongstleden is een flinke streep door de rekening geweest voor een boel handelaars. Het elektronische betaalsysteem lag toen meer dan twee uur plat, wat de handelaars in totaal 51 miljoen euro zou gekost hebben.

Twee derde transacties niet succesvol

Tijdens de panne, die op één van de drukste winkeldagen van het jaar kwam, konden de meeste elektronische betalingen niet doorgaan. Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) hebben de winkeliers daar 51 miljoen euro schade bij geleden. Het NSZ heeft al 782 schadeclaims ontvangen voor bedragen van 200 euro tot 1000 euro.

 

Volgens Worldline, de beheerder van Bancontact, konden tijdens de panne nog ongeveer de helft van de transacties doorgaan, maar volgens het NSZ lag dat aantal een stuk lager. "Wij hebben geleerd dat gemiddeld slechts 35 procent van de transacties gelukt is, niet één op twee", zegt Christine Mattheeuws van het NSZ in De Standaard.

 

Het NSZ gaat nu overleg plegen met Worldline, dat de panne voorlopig afdoet als overmacht vanwege een "uitzonderlijk materieel mankement". "Het beloven zware discussies te worden", zegt het NSZ tegenover De Standaard. "Worldine zal waarschijnlijk overmacht proberen inroepen, maar zo makkelijk komt het er niet van af."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.