Bancontactpanne kost winkeliers 51 miljoen euro

Bancontactpanne kost winkeliers 51 miljoen euro

De panne van Bancontact op 23 december jongstleden is een flinke streep door de rekening geweest voor een boel handelaars. Het elektronische betaalsysteem lag toen meer dan twee uur plat, wat de handelaars in totaal 51 miljoen euro zou gekost hebben.

Twee derde transacties niet succesvol

Tijdens de panne, die op één van de drukste winkeldagen van het jaar kwam, konden de meeste elektronische betalingen niet doorgaan. Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) hebben de winkeliers daar 51 miljoen euro schade bij geleden. Het NSZ heeft al 782 schadeclaims ontvangen voor bedragen van 200 euro tot 1000 euro.

 

Volgens Worldline, de beheerder van Bancontact, konden tijdens de panne nog ongeveer de helft van de transacties doorgaan, maar volgens het NSZ lag dat aantal een stuk lager. "Wij hebben geleerd dat gemiddeld slechts 35 procent van de transacties gelukt is, niet één op twee", zegt Christine Mattheeuws van het NSZ in De Standaard.

 

Het NSZ gaat nu overleg plegen met Worldline, dat de panne voorlopig afdoet als overmacht vanwege een "uitzonderlijk materieel mankement". "Het beloven zware discussies te worden", zegt het NSZ tegenover De Standaard. "Worldine zal waarschijnlijk overmacht proberen inroepen, maar zo makkelijk komt het er niet van af."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top