Bancontactpanne kost winkeliers 51 miljoen euro | RetailDetail

Bancontactpanne kost winkeliers 51 miljoen euro

Bancontactpanne kost winkeliers 51 miljoen euro

De panne van Bancontact op 23 december jongstleden is een flinke streep door de rekening geweest voor een boel handelaars. Het elektronische betaalsysteem lag toen meer dan twee uur plat, wat de handelaars in totaal 51 miljoen euro zou gekost hebben.

Twee derde transacties niet succesvol

Tijdens de panne, die op één van de drukste winkeldagen van het jaar kwam, konden de meeste elektronische betalingen niet doorgaan. Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) hebben de winkeliers daar 51 miljoen euro schade bij geleden. Het NSZ heeft al 782 schadeclaims ontvangen voor bedragen van 200 euro tot 1000 euro.

 

Volgens Worldline, de beheerder van Bancontact, konden tijdens de panne nog ongeveer de helft van de transacties doorgaan, maar volgens het NSZ lag dat aantal een stuk lager. "Wij hebben geleerd dat gemiddeld slechts 35 procent van de transacties gelukt is, niet één op twee", zegt Christine Mattheeuws van het NSZ in De Standaard.

 

Het NSZ gaat nu overleg plegen met Worldline, dat de panne voorlopig afdoet als overmacht vanwege een "uitzonderlijk materieel mankement". "Het beloven zware discussies te worden", zegt het NSZ tegenover De Standaard. "Worldine zal waarschijnlijk overmacht proberen inroepen, maar zo makkelijk komt het er niet van af."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?