Beleggers duwen beurskoers Fnac boven introductieprijs

Beleggers duwen beurskoers Fnac boven introductieprijs

De herpositionering van Fnac loopt goed, zien ook de beleggers. Op de beurs staat het aandeel van het bedrijf nu immers boven zijn introductiekoers (22 euro) van juni. Vorige vrijdag sloot het aandeel af op 23,79 euro, nadat het lange tijd rond 20 euro had genoteerd.

Afsplitsing wegens andere focus

Fnac was een van de bedrijven die de groep Kering, het oude PPR, kwijt wou om zich te kunnen focussen op de luxesector. De keten had bovendien de overgang naar de digitale economie grotendeels gemist, waardoor ze haar verkoop van boeken en muziek zag kelderen en zwaar in de problemen kwam.

 

Om Fnac uit de groep te halen, kreeg het bedrijf in juni een aparte beursnotering. Tegelijk werd een grondige bijsturing uitgetekend, waarbij het assortiment werd aangevuld met speelgoed en met kleine huishoudtoestellen. In een interview met i-Télé toonde algemeen directeur Alexandre Bompard zich tevreden: "Een jaar geleden zei men dat het onmogelijk was dat Fnac een goede rit zou rijden op de beurs, vandaag staan we boven de introductiekoers van juni."

 

Negatieve trend nog niet gekeerd

Het neemt niet weg dat Fnac de negatieve trend nog niet heeft kunnen ombuigen: in het derde kwartaal zakte de omzet van het concern met 5,9% tot 844 miljoen euro. In Frankrijk, de belangrijkste markt van de groep, was dat 4,7%. De concurrentie ging echter nog sterker achteruit, waardoor Fnac toch aan marktaandeel won.

 

Intussen werkt de keten verder aan een uitbouw van een franchise-deel binnen haar winkelnetwerk. Eind september had ze al 19 van dergelijke zaken op een totaal van 174 verkooppunten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologisch en betrouwbaar zou zijn.

 

Shoptalk kondigt nieuw mondiaal evenement aan

26/09/2017

In 2018 slaan Shoptalk Europe en Shoptalk U.S. de handen in elkaar voor het eerste mondiale event over retail- en e-commerce-innovatie. Eerst gaat op 8-11 oktober wel nog Shoptalk Europe door in Kopenhagen.

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

Back to top