Beleggers duwen beurskoers Fnac boven introductieprijs | RetailDetail

Beleggers duwen beurskoers Fnac boven introductieprijs

Beleggers duwen beurskoers Fnac boven introductieprijs

De herpositionering van Fnac loopt goed, zien ook de beleggers. Op de beurs staat het aandeel van het bedrijf nu immers boven zijn introductiekoers (22 euro) van juni. Vorige vrijdag sloot het aandeel af op 23,79 euro, nadat het lange tijd rond 20 euro had genoteerd.

Afsplitsing wegens andere focus

Fnac was een van de bedrijven die de groep Kering, het oude PPR, kwijt wou om zich te kunnen focussen op de luxesector. De keten had bovendien de overgang naar de digitale economie grotendeels gemist, waardoor ze haar verkoop van boeken en muziek zag kelderen en zwaar in de problemen kwam.

 

Om Fnac uit de groep te halen, kreeg het bedrijf in juni een aparte beursnotering. Tegelijk werd een grondige bijsturing uitgetekend, waarbij het assortiment werd aangevuld met speelgoed en met kleine huishoudtoestellen. In een interview met i-Télé toonde algemeen directeur Alexandre Bompard zich tevreden: "Een jaar geleden zei men dat het onmogelijk was dat Fnac een goede rit zou rijden op de beurs, vandaag staan we boven de introductiekoers van juni."

 

Negatieve trend nog niet gekeerd

Het neemt niet weg dat Fnac de negatieve trend nog niet heeft kunnen ombuigen: in het derde kwartaal zakte de omzet van het concern met 5,9% tot 844 miljoen euro. In Frankrijk, de belangrijkste markt van de groep, was dat 4,7%. De concurrentie ging echter nog sterker achteruit, waardoor Fnac toch aan marktaandeel won.

 

Intussen werkt de keten verder aan een uitbouw van een franchise-deel binnen haar winkelnetwerk. Eind september had ze al 19 van dergelijke zaken op een totaal van 174 verkooppunten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.