Beleggers duwen beurskoers Fnac boven introductieprijs

Beleggers duwen beurskoers Fnac boven introductieprijs

De herpositionering van Fnac loopt goed, zien ook de beleggers. Op de beurs staat het aandeel van het bedrijf nu immers boven zijn introductiekoers (22 euro) van juni. Vorige vrijdag sloot het aandeel af op 23,79 euro, nadat het lange tijd rond 20 euro had genoteerd.

Afsplitsing wegens andere focus

Fnac was een van de bedrijven die de groep Kering, het oude PPR, kwijt wou om zich te kunnen focussen op de luxesector. De keten had bovendien de overgang naar de digitale economie grotendeels gemist, waardoor ze haar verkoop van boeken en muziek zag kelderen en zwaar in de problemen kwam.

 

Om Fnac uit de groep te halen, kreeg het bedrijf in juni een aparte beursnotering. Tegelijk werd een grondige bijsturing uitgetekend, waarbij het assortiment werd aangevuld met speelgoed en met kleine huishoudtoestellen. In een interview met i-Télé toonde algemeen directeur Alexandre Bompard zich tevreden: "Een jaar geleden zei men dat het onmogelijk was dat Fnac een goede rit zou rijden op de beurs, vandaag staan we boven de introductiekoers van juni."

 

Negatieve trend nog niet gekeerd

Het neemt niet weg dat Fnac de negatieve trend nog niet heeft kunnen ombuigen: in het derde kwartaal zakte de omzet van het concern met 5,9% tot 844 miljoen euro. In Frankrijk, de belangrijkste markt van de groep, was dat 4,7%. De concurrentie ging echter nog sterker achteruit, waardoor Fnac toch aan marktaandeel won.

 

Intussen werkt de keten verder aan een uitbouw van een franchise-deel binnen haar winkelnetwerk. Eind september had ze al 19 van dergelijke zaken op een totaal van 174 verkooppunten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top