Beleggers duwen beurskoers Fnac boven introductieprijs | RetailDetail

Beleggers duwen beurskoers Fnac boven introductieprijs

Beleggers duwen beurskoers Fnac boven introductieprijs

De herpositionering van Fnac loopt goed, zien ook de beleggers. Op de beurs staat het aandeel van het bedrijf nu immers boven zijn introductiekoers (22 euro) van juni. Vorige vrijdag sloot het aandeel af op 23,79 euro, nadat het lange tijd rond 20 euro had genoteerd.

Afsplitsing wegens andere focus

Fnac was een van de bedrijven die de groep Kering, het oude PPR, kwijt wou om zich te kunnen focussen op de luxesector. De keten had bovendien de overgang naar de digitale economie grotendeels gemist, waardoor ze haar verkoop van boeken en muziek zag kelderen en zwaar in de problemen kwam.

 

Om Fnac uit de groep te halen, kreeg het bedrijf in juni een aparte beursnotering. Tegelijk werd een grondige bijsturing uitgetekend, waarbij het assortiment werd aangevuld met speelgoed en met kleine huishoudtoestellen. In een interview met i-Télé toonde algemeen directeur Alexandre Bompard zich tevreden: "Een jaar geleden zei men dat het onmogelijk was dat Fnac een goede rit zou rijden op de beurs, vandaag staan we boven de introductiekoers van juni."

 

Negatieve trend nog niet gekeerd

Het neemt niet weg dat Fnac de negatieve trend nog niet heeft kunnen ombuigen: in het derde kwartaal zakte de omzet van het concern met 5,9% tot 844 miljoen euro. In Frankrijk, de belangrijkste markt van de groep, was dat 4,7%. De concurrentie ging echter nog sterker achteruit, waardoor Fnac toch aan marktaandeel won.

 

Intussen werkt de keten verder aan een uitbouw van een franchise-deel binnen haar winkelnetwerk. Eind september had ze al 19 van dergelijke zaken op een totaal van 174 verkooppunten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.