Belgen lanceren concurrent voor Groupon

Belgen lanceren concurrent voor Groupon

Drie Belgische studenten hebben met Instadeal een concurrent voor Groupon opgericht. Op de site kunnen consumenten ook kortingsbonnen en vouchers kopen voor allerhande producten, maar het gaat hier niet om groepsaankopen en winkeliers hebben meer vrijheid in het kiezen van hun kortingen.

Dynamische publiciteit

De drie oprichters van Instadeal, Simon Savaete, Jonas De Mets en Tim Coppieters, zijn samen op het idee gekomen: "Instadeal vloeit voort uit onze eigen ervaringen. Al te vaak bevonden we onszelf in de volgende situatie: Je loopt rond in een stad en bent met enkele vrienden op zoek naar een leuk restaurant, maar meestal vind je niet meteen een gezellige zaak of weet je simpelweg niet waar ze een lekker menu serveren. Zo zijn we op het idee gekomen om publiciteit en aanbiedingen een stuk dynamischer te maken aan de hand van last minute aanbiedingen", zegt medeoprichter Simon.

 

Op Instadeal kunnen aanbiedingen worden geplaatst voor restaurants, allerhande activiteiten of voor gewone handelszaken. Retailers bepalen zelf wat ze aanbieden, welke kortingen ze geven en hoeveel mensen van hun aanbieding mogen genieten. Daarin verschilt Instadeal wezenlijk van Groupon, dat bij handelaars steevast grote kortingen eist.

 

Geen verrassingen voor de handelaar

Zo blijft de kost voor een handelaar veel overzichtelijker, ook op het vlak van betalingen aan Instadeal. "We werken met een commissiesysteem, handelszaken worden dus pas gefactureerd nadat ze ook effectief nieuwe verkopen hebben gerealiseerd via Instadeal. Ze nemen dus geen risico, en hebben vooraf geen enkele kost."

 

Een ander groot verschil met sites als Groupon is dat Instadeal geen groepsaankopen aanbiedt. Zaakvoerders beslissen zelf hoe vaak een bepaalde korting kan gebruikt worden en komen zo dus nooit voor verrassingen te staan.

 

Regionaal karakter, maar ook uitbreiding in de toekomst

De oprichters van Instadeal krijgen voorlopig alvast positieve reacties van consumenten en handelaars. "We merken dat zowel consumenten als handelszaken op zoek zijn naar iets nieuws, en wij zijn er van overtuigd dat we die leegte kunnen invullen. Op dit ogenblik gaan we nog steeds zelf de baan op om onze diensten voor te stellen, we merken dat dit de beste methode is om alle voordelen van Instadeal duidelijk uit te leggen aan de mensen", zegt Simon.

 

Instadeal wil hun aanbiedingen ook zo regionaal mogelijk houden. "Mensen rijden nu eenmaal geen 100km om een bepaald restaurant te bezoeken. Met Instadeal krijgen consumenten relevante aanbiedingen te zien, en bereiken de handelszaken op hun beurt specifiek die mensen die tot hun doelgroep behoren."

 

Voorlopig werkt Instadeal enkel nog maar in de regio van Gent, maar de oprichters willen zo snel mogelijk verder uitbreiden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top