Belgen lanceren concurrent voor Groupon | RetailDetail

Belgen lanceren concurrent voor Groupon

Belgen lanceren concurrent voor Groupon

Drie Belgische studenten hebben met Instadeal een concurrent voor Groupon opgericht. Op de site kunnen consumenten ook kortingsbonnen en vouchers kopen voor allerhande producten, maar het gaat hier niet om groepsaankopen en winkeliers hebben meer vrijheid in het kiezen van hun kortingen.

Dynamische publiciteit

De drie oprichters van Instadeal, Simon Savaete, Jonas De Mets en Tim Coppieters, zijn samen op het idee gekomen: "Instadeal vloeit voort uit onze eigen ervaringen. Al te vaak bevonden we onszelf in de volgende situatie: Je loopt rond in een stad en bent met enkele vrienden op zoek naar een leuk restaurant, maar meestal vind je niet meteen een gezellige zaak of weet je simpelweg niet waar ze een lekker menu serveren. Zo zijn we op het idee gekomen om publiciteit en aanbiedingen een stuk dynamischer te maken aan de hand van last minute aanbiedingen", zegt medeoprichter Simon.

 

Op Instadeal kunnen aanbiedingen worden geplaatst voor restaurants, allerhande activiteiten of voor gewone handelszaken. Retailers bepalen zelf wat ze aanbieden, welke kortingen ze geven en hoeveel mensen van hun aanbieding mogen genieten. Daarin verschilt Instadeal wezenlijk van Groupon, dat bij handelaars steevast grote kortingen eist.

 

Geen verrassingen voor de handelaar

Zo blijft de kost voor een handelaar veel overzichtelijker, ook op het vlak van betalingen aan Instadeal. "We werken met een commissiesysteem, handelszaken worden dus pas gefactureerd nadat ze ook effectief nieuwe verkopen hebben gerealiseerd via Instadeal. Ze nemen dus geen risico, en hebben vooraf geen enkele kost."

 

Een ander groot verschil met sites als Groupon is dat Instadeal geen groepsaankopen aanbiedt. Zaakvoerders beslissen zelf hoe vaak een bepaalde korting kan gebruikt worden en komen zo dus nooit voor verrassingen te staan.

 

Regionaal karakter, maar ook uitbreiding in de toekomst

De oprichters van Instadeal krijgen voorlopig alvast positieve reacties van consumenten en handelaars. "We merken dat zowel consumenten als handelszaken op zoek zijn naar iets nieuws, en wij zijn er van overtuigd dat we die leegte kunnen invullen. Op dit ogenblik gaan we nog steeds zelf de baan op om onze diensten voor te stellen, we merken dat dit de beste methode is om alle voordelen van Instadeal duidelijk uit te leggen aan de mensen", zegt Simon.

 

Instadeal wil hun aanbiedingen ook zo regionaal mogelijk houden. "Mensen rijden nu eenmaal geen 100km om een bepaald restaurant te bezoeken. Met Instadeal krijgen consumenten relevante aanbiedingen te zien, en bereiken de handelszaken op hun beurt specifiek die mensen die tot hun doelgroep behoren."

 

Voorlopig werkt Instadeal enkel nog maar in de regio van Gent, maar de oprichters willen zo snel mogelijk verder uitbreiden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdagochtend tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.