RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Belgische online omzet haalt dit jaar 11 miljard euro"

icon
Algemeen16 december, 2019

Uit de BeCommerce Market Monitor blijkt dat zowel het aantal online aankopen als de totale online omzet voor het vijfde opeenvolgende jaar stijgt. BeCommerce verwacht dan ook dat de kaap van 11 miljard euro aan online omzet dit jaar doorbroken zal worden.

 

8,38 miljard euro

Tijdens de eerste drie kwartalen van 2019 spendeerden alle Belgen samen al 8,38 miljard euro online, een stijging met 6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal online aankopen steeg in het derde kwartaal met 10% tot 26,5 miljoen. Vliegtuigtickets, concerttickets en pakketreizen maken nog steeds de top-3 uit van online uitgaven.

 

“Met nog 3 maanden op de teller komt die kaap van 11 miljard euro aan online bestedingen in 2019 nu wel heel dichtbij, zeker als je de bedenking maakt dat belangrijke koopmomenten zoals de eindejaarsperiode in combinatie met belangrijke online events zoals Singles’ Day, Black Friday en Cyber Monday nog niet inbegrepen zijn in deze cijfers. We hebben er dan ook het volste vertrouwen in dat de kaap van 11 miljard euro aan online bestedingen in 2019 doorbroken zal worden”, zegt algemeen directeur Sofie Geeroms in een persbericht.

 

Duurzaam shoppen

Uit het rapport blijkt verder dat twee derde van de consumenten bereid is om duurzaam online te shoppen. Ze zijn bereid langer te wachten op een pakketje, wanneer ze meerdere producten tegelijk bestellen en de artikelen gegroepeerd kunnen worden. Ruim de helft wil sowieso langer wachten, als dat leidt tot een duurzamer transport. Ze geven ook aan het pakket zelf te willen ophalen bij een afhaalpunt. “Waar we al langer merken dat webwinkels zelf steeds meer inspanningen doen om een duurzaam alternatief te vinden – bijvoorbeeld met creatieve oplossingen voor de last mile, zoals fietsleveranciers of kleine elektrische wagens, zien we nu ook de consumenten volgen”, zegt Geeroms.

 

Een laatste opvallende vaststelling zijn de regionale verschillen tussen Vlaanderen enerzijds en Brussel en Wallonië anderzijds. Vlamingen gaven tijdens de eerste negen maanden van het jaar gemiddeld 794,5 euro online uit, beduidend meer dan Walen of Brusselaars (gemiddeld 660,90 euro). In Vlaanderen werd er 5,2 miljard gespendeerd aan online aankopen, tegenover 3,2 miljard in Brussel en Wallonië samen. “Dit toont voor ons toch aan dat er nog heel wat opportuniteiten openliggen in Brussel en Wallonië”, besluit Geeroms. “In een zekere zin creëert aanbod ook vraag. We verwachten dan ook dat met de komst van onder andere Coolblue en bol.com in Franstalig gebied de marktdynamiek de komende maanden en jaren aangezwengeld zal worden.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN