Belgische consument wil online veel keuze en eenvoud

Belgische consument wil online veel keuze en eenvoud

Volgens een onderzoek van UPS en comScore zijn Belgische consumenten online vooral op zoek naar veel keuze en eenvoud bij het afhandelen van hun bestellingen. Bij het onderzoek werden 5500 consumenten ondervraagd, waaronder 900 Belgen.

Flexibele levering en retours belangrijkst

Eenvoud en flexibiliteit lijken voor de Belgische consument de belangrijkste factoren, wanneer ze online iets aankopen. Zo zegt 40% dat ze meer bij een handelaar zouden kopen, als ze bestelde producten in de winkel kunnen ophalen en 52% wil dat ze ook de mogelijkheid hebben om producten te retourneren in een winkel.

 

49% wil dan weer dat ze eenvoudiger een leverdatum kunnen kiezen en 29% wil meer en betere opties voor het ophalen van bestelde producten op een handige locatie. 97% wil daarbij ook de mogelijkheid om aankopen online te volgen. 65% procent wil die updates via e-mail krijgen, terwijl 68% zijn zendingen op de website van de handelaar wil volgen.

 

Ook het retourbeleid moet flexibel zijn: de helft van de Belgische online shoppers zegt dat het gemak om te retourneren een punt voor verbetering is. 73% bekijkt dan ook op voorhand het retourbeleid van een webshop en 65% zou meer bij online handelaar winkelen, als het retourbeleid eenvoudig is.

 

Mobiel shoppen komt traag op gang

Op vlak van mobiel shoppen loopt België achter op de andere landen in het onderzoek. Slechts 25% van smartphonegebruikers en 31% van tabletbezitters gebruikt hun apparaat om online te kopen. In Nederland liggen die cijfers respectievelijk op 80% en 86%. Het gemiddelde onder alle landen ligt op 50% en 60%. 38% zegt wel dat ze minder vergelijken met andere winkels, wanneer ze gebruik maken van de mobiele app van een online retailer.

 

Ook op de sociale media zit België onder het gemiddelde. 29% heeft al een merk geliket op Facebook, tegenover een gemiddelde van vijftig procent. Daarvan geeft 91% wel aandacht aan de updates van merken of handelaars die ze leuk vinden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top