Belgische consument wil online veel keuze en eenvoud | RetailDetail

Belgische consument wil online veel keuze en eenvoud

Belgische consument wil online veel keuze en eenvoud

Volgens een onderzoek van UPS en comScore zijn Belgische consumenten online vooral op zoek naar veel keuze en eenvoud bij het afhandelen van hun bestellingen. Bij het onderzoek werden 5500 consumenten ondervraagd, waaronder 900 Belgen.

Flexibele levering en retours belangrijkst

Eenvoud en flexibiliteit lijken voor de Belgische consument de belangrijkste factoren, wanneer ze online iets aankopen. Zo zegt 40% dat ze meer bij een handelaar zouden kopen, als ze bestelde producten in de winkel kunnen ophalen en 52% wil dat ze ook de mogelijkheid hebben om producten te retourneren in een winkel.

 

49% wil dan weer dat ze eenvoudiger een leverdatum kunnen kiezen en 29% wil meer en betere opties voor het ophalen van bestelde producten op een handige locatie. 97% wil daarbij ook de mogelijkheid om aankopen online te volgen. 65% procent wil die updates via e-mail krijgen, terwijl 68% zijn zendingen op de website van de handelaar wil volgen.

 

Ook het retourbeleid moet flexibel zijn: de helft van de Belgische online shoppers zegt dat het gemak om te retourneren een punt voor verbetering is. 73% bekijkt dan ook op voorhand het retourbeleid van een webshop en 65% zou meer bij online handelaar winkelen, als het retourbeleid eenvoudig is.

 

Mobiel shoppen komt traag op gang

Op vlak van mobiel shoppen loopt België achter op de andere landen in het onderzoek. Slechts 25% van smartphonegebruikers en 31% van tabletbezitters gebruikt hun apparaat om online te kopen. In Nederland liggen die cijfers respectievelijk op 80% en 86%. Het gemiddelde onder alle landen ligt op 50% en 60%. 38% zegt wel dat ze minder vergelijken met andere winkels, wanneer ze gebruik maken van de mobiele app van een online retailer.

 

Ook op de sociale media zit België onder het gemiddelde. 29% heeft al een merk geliket op Facebook, tegenover een gemiddelde van vijftig procent. Daarvan geeft 91% wel aandacht aan de updates van merken of handelaars die ze leuk vinden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.