Belgische consument wil online veel keuze en eenvoud

Belgische consument wil online veel keuze en eenvoud

Volgens een onderzoek van UPS en comScore zijn Belgische consumenten online vooral op zoek naar veel keuze en eenvoud bij het afhandelen van hun bestellingen. Bij het onderzoek werden 5500 consumenten ondervraagd, waaronder 900 Belgen.

Flexibele levering en retours belangrijkst

Eenvoud en flexibiliteit lijken voor de Belgische consument de belangrijkste factoren, wanneer ze online iets aankopen. Zo zegt 40% dat ze meer bij een handelaar zouden kopen, als ze bestelde producten in de winkel kunnen ophalen en 52% wil dat ze ook de mogelijkheid hebben om producten te retourneren in een winkel.

 

49% wil dan weer dat ze eenvoudiger een leverdatum kunnen kiezen en 29% wil meer en betere opties voor het ophalen van bestelde producten op een handige locatie. 97% wil daarbij ook de mogelijkheid om aankopen online te volgen. 65% procent wil die updates via e-mail krijgen, terwijl 68% zijn zendingen op de website van de handelaar wil volgen.

 

Ook het retourbeleid moet flexibel zijn: de helft van de Belgische online shoppers zegt dat het gemak om te retourneren een punt voor verbetering is. 73% bekijkt dan ook op voorhand het retourbeleid van een webshop en 65% zou meer bij online handelaar winkelen, als het retourbeleid eenvoudig is.

 

Mobiel shoppen komt traag op gang

Op vlak van mobiel shoppen loopt België achter op de andere landen in het onderzoek. Slechts 25% van smartphonegebruikers en 31% van tabletbezitters gebruikt hun apparaat om online te kopen. In Nederland liggen die cijfers respectievelijk op 80% en 86%. Het gemiddelde onder alle landen ligt op 50% en 60%. 38% zegt wel dat ze minder vergelijken met andere winkels, wanneer ze gebruik maken van de mobiele app van een online retailer.

 

Ook op de sociale media zit België onder het gemiddelde. 29% heeft al een merk geliket op Facebook, tegenover een gemiddelde van vijftig procent. Daarvan geeft 91% wel aandacht aan de updates van merken of handelaars die ze leuk vinden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top