Belgische consument wil online veel keuze en eenvoud

Belgische consument wil online veel keuze en eenvoud

Volgens een onderzoek van UPS en comScore zijn Belgische consumenten online vooral op zoek naar veel keuze en eenvoud bij het afhandelen van hun bestellingen. Bij het onderzoek werden 5500 consumenten ondervraagd, waaronder 900 Belgen.

Flexibele levering en retours belangrijkst

Eenvoud en flexibiliteit lijken voor de Belgische consument de belangrijkste factoren, wanneer ze online iets aankopen. Zo zegt 40% dat ze meer bij een handelaar zouden kopen, als ze bestelde producten in de winkel kunnen ophalen en 52% wil dat ze ook de mogelijkheid hebben om producten te retourneren in een winkel.

 

49% wil dan weer dat ze eenvoudiger een leverdatum kunnen kiezen en 29% wil meer en betere opties voor het ophalen van bestelde producten op een handige locatie. 97% wil daarbij ook de mogelijkheid om aankopen online te volgen. 65% procent wil die updates via e-mail krijgen, terwijl 68% zijn zendingen op de website van de handelaar wil volgen.

 

Ook het retourbeleid moet flexibel zijn: de helft van de Belgische online shoppers zegt dat het gemak om te retourneren een punt voor verbetering is. 73% bekijkt dan ook op voorhand het retourbeleid van een webshop en 65% zou meer bij online handelaar winkelen, als het retourbeleid eenvoudig is.

 

Mobiel shoppen komt traag op gang

Op vlak van mobiel shoppen loopt België achter op de andere landen in het onderzoek. Slechts 25% van smartphonegebruikers en 31% van tabletbezitters gebruikt hun apparaat om online te kopen. In Nederland liggen die cijfers respectievelijk op 80% en 86%. Het gemiddelde onder alle landen ligt op 50% en 60%. 38% zegt wel dat ze minder vergelijken met andere winkels, wanneer ze gebruik maken van de mobiele app van een online retailer.

 

Ook op de sociale media zit België onder het gemiddelde. 29% heeft al een merk geliket op Facebook, tegenover een gemiddelde van vijftig procent. Daarvan geeft 91% wel aandacht aan de updates van merken of handelaars die ze leuk vinden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top