Belgische en Nederlandse consumenten licht optimistischer | RetailDetail

Belgische en Nederlandse consumenten licht optimistischer

Belgische en Nederlandse consumenten licht optimistischer

Het gaat de goede kant op met het consumentenvertrouwen in de lage landen. In België steeg de index in augustus nu al voor de vijfde maand op rij, om zijn hoogste peil in 15 maanden te bereiken. In Nederland was er na twee maanden van daling een kentering ten goede, maar er is nog een hele weg af te leggen.

België

In België zorgt een veel positievere inschatting van de algemene economische toestand voor een stijgend vertrouwen. Voor de eigen situatie blijven de meeste mensen echter negatiever: ze vrezen vooral minder te zullen kunnen sparen.

 

De index van de Nationale Bank die het consumentenvertrouwen meet, steeg van - 16 punten naar - 12 punten, het hoogste peil in 15 maanden. Toch blijft de aanwijzer daarmee voorlopig nog onder zijn langetermijngemiddelde.

 

Nederland

Ook in Nederland verbeterde de aanwijzer van het consumentenvertrouwen. De barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek steeg van -38 punten naar -33 punten. Ook hier was die verbetering te danken aan de inschatting van de algemene economische situatie voor de komende twaalf maanden, die toch al iets minder negatief werd.

 

Toch is er niet meteen ruimte voor euforie van het consumentenfront: op de vraag of de tijd gunstig is voor grote aankopen verslechterde de index immers nog een fractie. Net als in België was er bovendien weinig positiefs te melden over de persoonlijke financiële situatie.

 

De cijfers over het consumentenvertrouwen tussen België en Nederland komen op een andere manier tot stand en zijn dus niet onderling vergelijkbaar, maar de trends kunnen wel naast elkaar gelegd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.