"Belgische handel herpakt zich na dramatische start"

"Belgische handel herpakt zich na dramatische start"

Na een dramatische start van het jaar heeft de Belgische handel zich herpakt. Toch is er geen enkele reden tot euforie: "De werkgelegenheid en de marges staan onder druk", zo meldt handelsfederatie Comeos.

Belg koopt minder voeding

"De Belg houdt de vinger op de knip. Zo werd in de eerste helft van het jaar 1% minder voeding gekocht. Tot vorig jaar was dat nog nooit gebeurd, nu lijkt het een vaste trend", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. "De consument paste zijn aankoopgedrag aan en de handelaars zijn daar versneld in gevolgd. De grote, dure aankopen worden nog steeds zo lang mogelijk uitgesteld – tot er kortingen worden aangeboden."

 

En "ook al valt het in België nog mee vergeleken met de buurlanden", dixit Comeos-woordvoerder Peter Vandenberghe, toch spreekt Comeos van een "dramatische start van het jaar". In maart bijvoorbeeld kende de voeding een volumedaling met 2%, de mode een daling met 11% en de doe-het-zelfsector zelfs een daling met 12% - al was dat wel mede door het slechte weer.

 

Vanaf april is het beginnen beteren en juni werd zelfs afgesloten met een omzetstijging van 2,7% in de detailhandel. De zomer zorgde voor een extra boost in de mode en de doe-het-zelf, terwijl ook andere sectoren (zoals de elektro) beterschap vertoonden.

 

2.400 banen weg

Intussen laat de crisis wel sporen na: de tewerkstelling nam met 0,6% af - op een totaal van circa 400.000 medewerkers betekent dat toch zo'n 2.400 banen. "Ik vrees dat de tewerkstelling zelfs nog verder zal dalen, omdat de marges van handelaars onder een immense druk staan", zegt Dominique Michel.

 

"De allerkleinste spelers kunnen die druk niet opvangen en geven er de brui aan. Het aantal faillissementen blijft dan ook stijgen. De grotere spelers vangen het verlies aan marges, jammer genoeg, op door besparingen. Ze besparen op investeringen, maar vooral op tewerkstelling."

 

De voorbije jaren kende de tewerkstelling in de handel nochtans juist altijd groei: zo kwamen er 11.000 banen bij tussen 2008 en 2012. "Geen enkele andere sector kan zulke cijfers voorleggen." Ook de profielen die worden aangeworven, veranderen. Door het succes van online-shoppen komen bijvoorbeeld steeds meer ICT'ers in de handel terecht.

 

Competitiviteitspact, géén btw-verhoging!

Om het tij te keren, pleit Comeos opnieuw voor een competitiviteitspact dat de loonkost drukt. Een daling van de loonkost met 1% levert in de handel 1% meer banen op, meent Comeos.

 

Zo'n loonkostdaling mag echter niet gefinancierd worden met een btw-verhoging, waarschuwt de handelsfederatie meteen: dat zou consumenten alleen maar wegjagen en over de grens doen shoppen. Een btw-verhoging met 1% betekent voor de handel 5.000 jobs minder per jaar, berekende Comeos nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Back to top