"Belgische handel herpakt zich na dramatische start"

"Belgische handel herpakt zich na dramatische start"

Na een dramatische start van het jaar heeft de Belgische handel zich herpakt. Toch is er geen enkele reden tot euforie: "De werkgelegenheid en de marges staan onder druk", zo meldt handelsfederatie Comeos.

Belg koopt minder voeding

"De Belg houdt de vinger op de knip. Zo werd in de eerste helft van het jaar 1% minder voeding gekocht. Tot vorig jaar was dat nog nooit gebeurd, nu lijkt het een vaste trend", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. "De consument paste zijn aankoopgedrag aan en de handelaars zijn daar versneld in gevolgd. De grote, dure aankopen worden nog steeds zo lang mogelijk uitgesteld – tot er kortingen worden aangeboden."

 

En "ook al valt het in België nog mee vergeleken met de buurlanden", dixit Comeos-woordvoerder Peter Vandenberghe, toch spreekt Comeos van een "dramatische start van het jaar". In maart bijvoorbeeld kende de voeding een volumedaling met 2%, de mode een daling met 11% en de doe-het-zelfsector zelfs een daling met 12% - al was dat wel mede door het slechte weer.

 

Vanaf april is het beginnen beteren en juni werd zelfs afgesloten met een omzetstijging van 2,7% in de detailhandel. De zomer zorgde voor een extra boost in de mode en de doe-het-zelf, terwijl ook andere sectoren (zoals de elektro) beterschap vertoonden.

 

2.400 banen weg

Intussen laat de crisis wel sporen na: de tewerkstelling nam met 0,6% af - op een totaal van circa 400.000 medewerkers betekent dat toch zo'n 2.400 banen. "Ik vrees dat de tewerkstelling zelfs nog verder zal dalen, omdat de marges van handelaars onder een immense druk staan", zegt Dominique Michel.

 

"De allerkleinste spelers kunnen die druk niet opvangen en geven er de brui aan. Het aantal faillissementen blijft dan ook stijgen. De grotere spelers vangen het verlies aan marges, jammer genoeg, op door besparingen. Ze besparen op investeringen, maar vooral op tewerkstelling."

 

De voorbije jaren kende de tewerkstelling in de handel nochtans juist altijd groei: zo kwamen er 11.000 banen bij tussen 2008 en 2012. "Geen enkele andere sector kan zulke cijfers voorleggen." Ook de profielen die worden aangeworven, veranderen. Door het succes van online-shoppen komen bijvoorbeeld steeds meer ICT'ers in de handel terecht.

 

Competitiviteitspact, géén btw-verhoging!

Om het tij te keren, pleit Comeos opnieuw voor een competitiviteitspact dat de loonkost drukt. Een daling van de loonkost met 1% levert in de handel 1% meer banen op, meent Comeos.

 

Zo'n loonkostdaling mag echter niet gefinancierd worden met een btw-verhoging, waarschuwt de handelsfederatie meteen: dat zou consumenten alleen maar wegjagen en over de grens doen shoppen. Een btw-verhoging met 1% betekent voor de handel 5.000 jobs minder per jaar, berekende Comeos nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top