"Belgische handel herpakt zich na dramatische start" | RetailDetail

"Belgische handel herpakt zich na dramatische start"

"Belgische handel herpakt zich na dramatische start"

Na een dramatische start van het jaar heeft de Belgische handel zich herpakt. Toch is er geen enkele reden tot euforie: "De werkgelegenheid en de marges staan onder druk", zo meldt handelsfederatie Comeos.

Belg koopt minder voeding

"De Belg houdt de vinger op de knip. Zo werd in de eerste helft van het jaar 1% minder voeding gekocht. Tot vorig jaar was dat nog nooit gebeurd, nu lijkt het een vaste trend", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. "De consument paste zijn aankoopgedrag aan en de handelaars zijn daar versneld in gevolgd. De grote, dure aankopen worden nog steeds zo lang mogelijk uitgesteld – tot er kortingen worden aangeboden."

 

En "ook al valt het in België nog mee vergeleken met de buurlanden", dixit Comeos-woordvoerder Peter Vandenberghe, toch spreekt Comeos van een "dramatische start van het jaar". In maart bijvoorbeeld kende de voeding een volumedaling met 2%, de mode een daling met 11% en de doe-het-zelfsector zelfs een daling met 12% - al was dat wel mede door het slechte weer.

 

Vanaf april is het beginnen beteren en juni werd zelfs afgesloten met een omzetstijging van 2,7% in de detailhandel. De zomer zorgde voor een extra boost in de mode en de doe-het-zelf, terwijl ook andere sectoren (zoals de elektro) beterschap vertoonden.

 

2.400 banen weg

Intussen laat de crisis wel sporen na: de tewerkstelling nam met 0,6% af - op een totaal van circa 400.000 medewerkers betekent dat toch zo'n 2.400 banen. "Ik vrees dat de tewerkstelling zelfs nog verder zal dalen, omdat de marges van handelaars onder een immense druk staan", zegt Dominique Michel.

 

"De allerkleinste spelers kunnen die druk niet opvangen en geven er de brui aan. Het aantal faillissementen blijft dan ook stijgen. De grotere spelers vangen het verlies aan marges, jammer genoeg, op door besparingen. Ze besparen op investeringen, maar vooral op tewerkstelling."

 

De voorbije jaren kende de tewerkstelling in de handel nochtans juist altijd groei: zo kwamen er 11.000 banen bij tussen 2008 en 2012. "Geen enkele andere sector kan zulke cijfers voorleggen." Ook de profielen die worden aangeworven, veranderen. Door het succes van online-shoppen komen bijvoorbeeld steeds meer ICT'ers in de handel terecht.

 

Competitiviteitspact, géén btw-verhoging!

Om het tij te keren, pleit Comeos opnieuw voor een competitiviteitspact dat de loonkost drukt. Een daling van de loonkost met 1% levert in de handel 1% meer banen op, meent Comeos.

 

Zo'n loonkostdaling mag echter niet gefinancierd worden met een btw-verhoging, waarschuwt de handelsfederatie meteen: dat zou consumenten alleen maar wegjagen en over de grens doen shoppen. Een btw-verhoging met 1% betekent voor de handel 5.000 jobs minder per jaar, berekende Comeos nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.