RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Beste retailer, hoe is het met uw relatie?”

icon
Algemeen31 augustus, 2020

Retailers rekenen op klantentrouw, maar zijn ze zelf wel trouw aan hun klanten? Veroorzaken CRM-programma’s niet meer ergernis dan vreugde? Is e-commerce geen al te makkelijk excuus? Communicatie-expert Petra De Roos stelt pertinente vragen. 

 

Een relatie vergt wederkerigheid

“Hoe lang is het geleden dat je nog eens een goed gesprek hebt gehad met je klanten? Dat is een oprechte vraag die ik graag aan retailers stel”, zegt managing director Petra De Roos van communicatiebureau LDV United. “Hoe lang is het geleden dat je nog eens aan een klant hebt gevraagd: hoe gaat het? Hoe was het vandaag in mijn winkel? In mijn webshop?” Managers zijn geconditioneerd om te kijken naar klikfrequenties en conversieratio’s: het is een doel op zich geworden om bepaalde KPI’s te optimaliseren. Daardoor zijn veel merken en retailers vergeten wat de relatie met hun consument is.

 

“Wat is ‘loyalty’? Gaat het erom hoe trouw de consument is aan het merk? Of hoe trouw het merk is aan de consument? Want in een relatie zit een wederkerigheid. Als je een relatie hebt, dan mag de consument ook wel verwachten dat je investeert in die relatie. Hoe zit dat bij retailers vandaag? Is klantentrouw een lijntje in de Excel, een doelstelling in het jaarplan? Of is het een werf waaraan gewerkt wordt, elke dag?”

 

Ruimte voor verbeelding

Deze vragen zijn in alle tijden relevant, maar in deze vreemde coronatijden stelt de problematiek zich misschien extra scherp: vooral omdat de verschuiving naar online met zich meebrengt dat managers zich nog meer verliezen in dashboards. “E-commerce, dat enorm geboomd heeft de afgelopen maanden, wordt vaak als excuus gebruikt: het gaat niet anders, dat is het internet, alles is geautomatiseerd… Maar na de optimalisatie moet er toch altijd terug ruimte komen voor een vorm van verbeelding. In elke relatie heb je dat nodig: af en toe je partner eens verrassen, met een nieuw kleedje bijvoorbeeld, zodat hij denkt – verdorie, ik ben toch nog altijd content dat ik voor haar heb gekozen…”

 

Van alle heilige gralen in de marketing is CRM wellicht de meest mismeesterde term: het heeft niets te maken met relatiemanagement, zegt De Roos. “Er is vaak geen menselijke interventie meer. Dat heeft soms erg nefaste gevolgen. Retailers moeten er eens bij stilstaan hoeveel ergernis ze soms veroorzaken. Als de mailings blijven binnenkomen voor mijn overleden vader, en er staat ‘Henri, het is zo lang geleden dat wij u gezien hebben’, tja… Dat is geen relatie. Terwijl we allemaal weten dat het niet zo moeilijk is om vreugde of sympathie te creëren. De mevrouw van de boetiek waar ik graag kom, kent mijn maat en weet met welk modelletje ik goed sta. Dat is relatie.”

 

Bewaak je identiteit

In volle lockdown hielp LDV United retailers om de klantrelatie te onderhouden en om te shoppers, die niet in de fysieke winkel terecht konden, naar de digitale winkel uit te nodigen. “Maar zonder het merkverhaal uit het oog te verliezen. Je hebt een persoonlijkheid als merk. Het is niet omdat je even een andere focus moet leggen, dat je weg moet stappen van je identiteit. Dat hebben we voor onder andere Torfs en JBC goed bewaakt. Ook al werd het dan een andere plek van afspraak met de consument. Het is toch fijn te merken dat je een verschil kan maken.”

 

Hoe versterk je de relatie met je klanten? Petra De Roos geeft tips, trick en goede voorbeelden tijdens de RetailDetail Days op 17 en 18 september. Daar komen wel meer retailers en experts getuigen over hun aanpak van het ‘Nieuwe Normaal’: ook Torfs, Xandres, Dille & Kamille, Tonickx, Mayerline, Radial en nexxworks betreden het podium. Het wordt een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan! 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN