Bijna 2 op de 5 winkels in slechte papieren | RetailDetail

Bijna 2 op de 5 winkels in slechte papieren

Bijna 2 op de 5 winkels in slechte papieren

Eén op de zes Belgische kmo's liep in 2012 het risico om failliet te gaan. De horeca is de grootste probleemsector, meteen gevolgd door de detailhandel, waar bijna 2 op de 5 winkels met verlies draaien.

Net geen 40% van de winkels verlieslatend

"Hoe langer de crisis duurt, hoe meer bedrijven het moeilijk krijgen", stelt Unizo-topman Karel Van Eetvelt op basis van het jaarlijkse kmo-rapport waarin handelsinformatiekantoor Graydon de financiële gezondheid van de Belgische kmo's tegen het licht hield.

 

Een op de zes Belgische kmo's riskeerde in 2012 failliet te gaan en heeft dan ook amper groeipotentieel, zoals de faillissementscijfers voor 2013 recent nog bevestigden. Dat er vorig jaar in de horeca verhoudingsgewijs het meest zaken op de fles zijn gegaan, is nu cijfermatig verklaard: in 2012 was bijna één op de twee horecazaken verlieslatend (47,1% voor heel België, 44,6% voor Vlaanderen).

 

Dan volgt de detailhandel, met 39,3% verlieslatende winkels in België en 37% in Vlaanderen, gevolgd door de transportsector, de dienstensector en de industrie. Op zes prijkt de automobielsector en op zeven de groothandel, met 33,7% verlieslatende bedrijven in België (32,1% in Vlaanderen). Daarmee blijft de groothandel nog net de bouwsector voor.

 

Vooral Brusselse kmo's "kwetsbaar"

Vooral Brussel doet het erg slecht in de studie: in de hoofdstad zit één op de vier kmo's in slechte papieren."In Brussel zijn meer nieuwe en kleine kmo's, zoals telefoniebedrijven en fastfoodzaken", zegt Eric Van den Broele van Graydon in zakenkrant De Tijd. "Zulke zaken zijn kwetsbaar en worden niet altijd even goed geleid." Vlaanderen en Wallonië doen het, met respectievelijk 15% en 16,7% van de kmo's in slechte papieren, toch wat minder slecht.

 

Toch is het niet al kommer en kwel in kmo-land: "Momenteel zit 16,3% van de kmo's in ons land weliswaar in de risicozone, maar dat aandeel is wel beduidend lager dan in 2003. Toen bevond nog 23,3% van de Belgische kmo's zich binnen deze risicogroep. Ten opzichte van vorig jaar blijft het cijfer nagenoeg stabiel."

 

België telde twee jaar geleden 990.374 kmo's, waarvan een kleine 600.000 in Vlaanderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.