Bijna 750 websites die namaakproducten verkopen geblokkeerd

Bijna 750 websites die namaakproducten verkopen geblokkeerd

Bij een internationale actie tegen onlineverkopers van namaakproducten zijn wereldwijd 742 webshops "neergehaald". De Cybersquad van de Belgische Douane maakte in ons land 236 .eu-domeinnamen en 5 .be-domeinnamen ontoegankelijk, de FOD Economie liet er ook nog eens 18 eindigend op .eu en 2 eindigend op .be sluiten.

261 gesloten in ons land

Alles samen moesten in ons land 261 websites hun virtuele deuren sluiten. De consumenten die deze websites nog bezoeken, krijgen voortaan een informatiepagina te zien met uitleg over deze internationaal gecoördineerde actie tegen namaak.

 

Cybersquad en de FOD Economie willen met de actie het economische belang van zowel consumenten als eerlijke ondernemingen handhaven. "De geblokkeerde websites boden namaakgoederen aan als originele producten. Ze vormden daardoor oneerlijke concurrentie voor de legitieme ondernemingen", zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie.

 

"Voorts dreigden ze het belang van de consumenten zwaar aan te tasten omdat de consument de goederen niet ontvangt als die door de douane in beslag worden genomen, maar wel moet betalen voor de vernietiging ervan." Veel van die geblokkeerde websites identificeren bovendien de handelaar niet duidelijk, "wat nochtans een verplichting is".

 

Internationale actie

De grootscheepse actie vond plaats in het kader van de internationale operatie "In our sites - Transantlantic III", gecoördineerd door Europol. In dat kader gaf de Belgische Douane ook 74 .com-domeinnamen door aan de Amerikaanse overheid. "De geblokkeerde domeinnamen verkochten voornamelijk namaakartikelen van gekende merkkledij en namaakgeneesmiddelen", zegt Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën.

 

"De Douane en de stichting tegen de namaak wijzen voortdurend op de gevaren van nagemaakte goederen. De handel in namaak brengt onze economie ernstige schade toe en ligt aan de basis van veel jobverlies." En in het geval van namaakgeneesmiddelen komen daar dan nog mogelijke gezondheidsrisico's bij, wist hij.

 

Tijdens een gelijkaardige actie deze zomer werden wereldwijd ook al 328 domeinnamen neergehaald, waarvan 79 internetadressen eindigend op .be en .eu.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top