Boekenmarkt: ketens status quo, e-boeken quasi onbestaande | RetailDetail

Boekenmarkt: ketens status quo, e-boeken quasi onbestaande

Boekenmarkt: ketens status quo, e-boeken quasi onbestaande

Ondanks de druk van het internet blijven Belgen hun boeken vooral in boekhandels kopen, zegt handelsorganisatie Comeos op de vooravond van de jaarlijkse Boekenbeurs. Slechts 10 procent van de verkopen gebeurt intussen al via het internet.

E-verkoop boeken stijgt, verkoop e-boeken bijna nihil

De online verkoop van boeken steeg in de eerste helft van 2013 met 20 procent. Zelfstandige boekhandels waren daar het grootste slachtoffer van: zij tekenden een verlies van een tiental procent op, terwijl de grotere ketens vrij goed stand hielden. Steeds meer boekhandels bouwen dan ook een eigen webshop uit. Op die manier willen ze zich wapenen tegen vooral buitenlandse online aanbieders.

 

Puur digitale boeken slaan intussen (nog) niet aan, met een marktaandeel van hoogstens 1 procent. De toestellen om e-boeken te lezen verkopen weliswaar vlot, maar het aanbod is bijzonder beperkt. Volgens Comeos komt dat vooral omdat de uitgevers schrik hebben van piraterij en ze daarom aarzelen om populaire titels online beschikbaar te stellen.

 

Handvol titels redt boekenverkoop

Een opmerkelijke evolutie is dat de boekenverkoop steeds meer getrokken wordt door steeds minder titels. De bestsellers zorgen voor de omzet: vooral literaire fictie (met Inferno van Dan Brown en de 50 tinten-serie) en strips (Amoras en Kiekeboe) liggen goed in de markt. Voorts zijn ook kinderboeken en de hobbyboeken (over breien, knippen en naaien) populairder geworden dan de kookboeken.

 

De verkoop van kookboeken daalt, maar populaire televisiekoks blijven het wel goed doen, net als alle boeken die aan tv-figuren of –programma's zijn gelinkt. De top drie wordt uitgemaakt door Ons Kookboek van de KVLV, voor Jeroen Meus en Pascale Naessens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top