Boekenmarkt: ketens status quo, e-boeken quasi onbestaande | RetailDetail

Boekenmarkt: ketens status quo, e-boeken quasi onbestaande

Boekenmarkt: ketens status quo, e-boeken quasi onbestaande

Ondanks de druk van het internet blijven Belgen hun boeken vooral in boekhandels kopen, zegt handelsorganisatie Comeos op de vooravond van de jaarlijkse Boekenbeurs. Slechts 10 procent van de verkopen gebeurt intussen al via het internet.

E-verkoop boeken stijgt, verkoop e-boeken bijna nihil

De online verkoop van boeken steeg in de eerste helft van 2013 met 20 procent. Zelfstandige boekhandels waren daar het grootste slachtoffer van: zij tekenden een verlies van een tiental procent op, terwijl de grotere ketens vrij goed stand hielden. Steeds meer boekhandels bouwen dan ook een eigen webshop uit. Op die manier willen ze zich wapenen tegen vooral buitenlandse online aanbieders.

 

Puur digitale boeken slaan intussen (nog) niet aan, met een marktaandeel van hoogstens 1 procent. De toestellen om e-boeken te lezen verkopen weliswaar vlot, maar het aanbod is bijzonder beperkt. Volgens Comeos komt dat vooral omdat de uitgevers schrik hebben van piraterij en ze daarom aarzelen om populaire titels online beschikbaar te stellen.

 

Handvol titels redt boekenverkoop

Een opmerkelijke evolutie is dat de boekenverkoop steeds meer getrokken wordt door steeds minder titels. De bestsellers zorgen voor de omzet: vooral literaire fictie (met Inferno van Dan Brown en de 50 tinten-serie) en strips (Amoras en Kiekeboe) liggen goed in de markt. Voorts zijn ook kinderboeken en de hobbyboeken (over breien, knippen en naaien) populairder geworden dan de kookboeken.

 

De verkoop van kookboeken daalt, maar populaire televisiekoks blijven het wel goed doen, net als alle boeken die aan tv-figuren of –programma's zijn gelinkt. De top drie wordt uitgemaakt door Ons Kookboek van de KVLV, voor Jeroen Meus en Pascale Naessens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.