Boekenmarkt: ketens status quo, e-boeken quasi onbestaande

Boekenmarkt: ketens status quo, e-boeken quasi onbestaande

Ondanks de druk van het internet blijven Belgen hun boeken vooral in boekhandels kopen, zegt handelsorganisatie Comeos op de vooravond van de jaarlijkse Boekenbeurs. Slechts 10 procent van de verkopen gebeurt intussen al via het internet.

E-verkoop boeken stijgt, verkoop e-boeken bijna nihil

De online verkoop van boeken steeg in de eerste helft van 2013 met 20 procent. Zelfstandige boekhandels waren daar het grootste slachtoffer van: zij tekenden een verlies van een tiental procent op, terwijl de grotere ketens vrij goed stand hielden. Steeds meer boekhandels bouwen dan ook een eigen webshop uit. Op die manier willen ze zich wapenen tegen vooral buitenlandse online aanbieders.

 

Puur digitale boeken slaan intussen (nog) niet aan, met een marktaandeel van hoogstens 1 procent. De toestellen om e-boeken te lezen verkopen weliswaar vlot, maar het aanbod is bijzonder beperkt. Volgens Comeos komt dat vooral omdat de uitgevers schrik hebben van piraterij en ze daarom aarzelen om populaire titels online beschikbaar te stellen.

 

Handvol titels redt boekenverkoop

Een opmerkelijke evolutie is dat de boekenverkoop steeds meer getrokken wordt door steeds minder titels. De bestsellers zorgen voor de omzet: vooral literaire fictie (met Inferno van Dan Brown en de 50 tinten-serie) en strips (Amoras en Kiekeboe) liggen goed in de markt. Voorts zijn ook kinderboeken en de hobbyboeken (over breien, knippen en naaien) populairder geworden dan de kookboeken.

 

De verkoop van kookboeken daalt, maar populaire televisiekoks blijven het wel goed doen, net als alle boeken die aan tv-figuren of –programma's zijn gelinkt. De top drie wordt uitgemaakt door Ons Kookboek van de KVLV, voor Jeroen Meus en Pascale Naessens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top