Boekenmarkt: ketens status quo, e-boeken quasi onbestaande | RetailDetail

Boekenmarkt: ketens status quo, e-boeken quasi onbestaande

Boekenmarkt: ketens status quo, e-boeken quasi onbestaande

Ondanks de druk van het internet blijven Belgen hun boeken vooral in boekhandels kopen, zegt handelsorganisatie Comeos op de vooravond van de jaarlijkse Boekenbeurs. Slechts 10 procent van de verkopen gebeurt intussen al via het internet.

E-verkoop boeken stijgt, verkoop e-boeken bijna nihil

De online verkoop van boeken steeg in de eerste helft van 2013 met 20 procent. Zelfstandige boekhandels waren daar het grootste slachtoffer van: zij tekenden een verlies van een tiental procent op, terwijl de grotere ketens vrij goed stand hielden. Steeds meer boekhandels bouwen dan ook een eigen webshop uit. Op die manier willen ze zich wapenen tegen vooral buitenlandse online aanbieders.

 

Puur digitale boeken slaan intussen (nog) niet aan, met een marktaandeel van hoogstens 1 procent. De toestellen om e-boeken te lezen verkopen weliswaar vlot, maar het aanbod is bijzonder beperkt. Volgens Comeos komt dat vooral omdat de uitgevers schrik hebben van piraterij en ze daarom aarzelen om populaire titels online beschikbaar te stellen.

 

Handvol titels redt boekenverkoop

Een opmerkelijke evolutie is dat de boekenverkoop steeds meer getrokken wordt door steeds minder titels. De bestsellers zorgen voor de omzet: vooral literaire fictie (met Inferno van Dan Brown en de 50 tinten-serie) en strips (Amoras en Kiekeboe) liggen goed in de markt. Voorts zijn ook kinderboeken en de hobbyboeken (over breien, knippen en naaien) populairder geworden dan de kookboeken.

 

De verkoop van kookboeken daalt, maar populaire televisiekoks blijven het wel goed doen, net als alle boeken die aan tv-figuren of –programma's zijn gelinkt. De top drie wordt uitgemaakt door Ons Kookboek van de KVLV, voor Jeroen Meus en Pascale Naessens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.