Boekenverkoop boert voor tweede jaar op rij achteruit

Boekenverkoop boert voor tweede jaar op rij achteruit

De boekenverkoop in Vlaanderen is vorig jaar met 2,6% gedaald, de tweede daling op rij. Grote verliezers zijn de warenhuizen, terwijl de grote winnaar erg voorspelbaar is: het internetkanaal.

200,6 miljoen euro omzet

Vorig jaar werden in Vlaanderen voor zo'n 200,6 miljoen euro boeken verkocht, meldt boek.be, de koepelvereniging van de boekensector. "Op Europees vlak bevindt Vlaanderen zich in de middenmoot", want de daling is een algemene trend in heel Europa en toe te schrijven aan "het algemene crisisklimaat en het gebrekkige consumentenvertrouwen".

 

Alle genres delen in de klappen, op de strips na: die noteren een stijging met 10%. "De totale omzetdaling situeert zich nu voor het overgrote deel in de top-10", klinkt het bij boek.be. De genres fictie en literaire non-fictie incasseren de zwaarste klappen, al blijven ze de boekenverkoop vooralsnog domineren. 'Inferno' van Dan Brown is het meest successvolle boek van het voorbije jaar, gevolgd door 'Dagelijkse kost 5' van tv-kok Jeroen Meus op twee en de roman 'En uit de bergen kwam de echo' van Khaled Hosseini op drie.

 

Boekhandel nog altijd driekwart van de omzet

Doordat vooral de verkoop van bestsellers terugloopt, is het geen verrassing dat de warenhuizen het hardst getroffen worden (zie grafiek). Zij moeten dit jaar voor het eerst zelfs de onlineverkoop van papieren boeken laten voorgaan: die internetverkoop laat een sterke groei van +17% optekenen en is nu goed voor ruim 21 miljoen euro omzet. De klassieke boekhandels boeren eveneens achteruit (-3,4%), maar tekenen met 150 miljoen euro omzet nog altijd voor driekwart van de totale verkoop.

 

De verkoop van e-boeken blijft, ondanks een stevige groei, beperkt tot 1,2 procent van de totale afzetmarkt. Op een totaal van dik 15 miljoen boeken gaat het maar om 176.500 exemplaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top