Boekenverkoop boert voor tweede jaar op rij achteruit | RetailDetail

Boekenverkoop boert voor tweede jaar op rij achteruit

Boekenverkoop boert voor tweede jaar op rij achteruit

De boekenverkoop in Vlaanderen is vorig jaar met 2,6% gedaald, de tweede daling op rij. Grote verliezers zijn de warenhuizen, terwijl de grote winnaar erg voorspelbaar is: het internetkanaal.

200,6 miljoen euro omzet

Vorig jaar werden in Vlaanderen voor zo'n 200,6 miljoen euro boeken verkocht, meldt boek.be, de koepelvereniging van de boekensector. "Op Europees vlak bevindt Vlaanderen zich in de middenmoot", want de daling is een algemene trend in heel Europa en toe te schrijven aan "het algemene crisisklimaat en het gebrekkige consumentenvertrouwen".

 

Alle genres delen in de klappen, op de strips na: die noteren een stijging met 10%. "De totale omzetdaling situeert zich nu voor het overgrote deel in de top-10", klinkt het bij boek.be. De genres fictie en literaire non-fictie incasseren de zwaarste klappen, al blijven ze de boekenverkoop vooralsnog domineren. 'Inferno' van Dan Brown is het meest successvolle boek van het voorbije jaar, gevolgd door 'Dagelijkse kost 5' van tv-kok Jeroen Meus op twee en de roman 'En uit de bergen kwam de echo' van Khaled Hosseini op drie.

 

Boekhandel nog altijd driekwart van de omzet

Doordat vooral de verkoop van bestsellers terugloopt, is het geen verrassing dat de warenhuizen het hardst getroffen worden (zie grafiek). Zij moeten dit jaar voor het eerst zelfs de onlineverkoop van papieren boeken laten voorgaan: die internetverkoop laat een sterke groei van +17% optekenen en is nu goed voor ruim 21 miljoen euro omzet. De klassieke boekhandels boeren eveneens achteruit (-3,4%), maar tekenen met 150 miljoen euro omzet nog altijd voor driekwart van de totale verkoop.

 

De verkoop van e-boeken blijft, ondanks een stevige groei, beperkt tot 1,2 procent van de totale afzetmarkt. Op een totaal van dik 15 miljoen boeken gaat het maar om 176.500 exemplaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer. Zestien winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?