Boekenverkoop boert voor tweede jaar op rij achteruit

Boekenverkoop boert voor tweede jaar op rij achteruit

De boekenverkoop in Vlaanderen is vorig jaar met 2,6% gedaald, de tweede daling op rij. Grote verliezers zijn de warenhuizen, terwijl de grote winnaar erg voorspelbaar is: het internetkanaal.

200,6 miljoen euro omzet

Vorig jaar werden in Vlaanderen voor zo'n 200,6 miljoen euro boeken verkocht, meldt boek.be, de koepelvereniging van de boekensector. "Op Europees vlak bevindt Vlaanderen zich in de middenmoot", want de daling is een algemene trend in heel Europa en toe te schrijven aan "het algemene crisisklimaat en het gebrekkige consumentenvertrouwen".

 

Alle genres delen in de klappen, op de strips na: die noteren een stijging met 10%. "De totale omzetdaling situeert zich nu voor het overgrote deel in de top-10", klinkt het bij boek.be. De genres fictie en literaire non-fictie incasseren de zwaarste klappen, al blijven ze de boekenverkoop vooralsnog domineren. 'Inferno' van Dan Brown is het meest successvolle boek van het voorbije jaar, gevolgd door 'Dagelijkse kost 5' van tv-kok Jeroen Meus op twee en de roman 'En uit de bergen kwam de echo' van Khaled Hosseini op drie.

 

Boekhandel nog altijd driekwart van de omzet

Doordat vooral de verkoop van bestsellers terugloopt, is het geen verrassing dat de warenhuizen het hardst getroffen worden (zie grafiek). Zij moeten dit jaar voor het eerst zelfs de onlineverkoop van papieren boeken laten voorgaan: die internetverkoop laat een sterke groei van +17% optekenen en is nu goed voor ruim 21 miljoen euro omzet. De klassieke boekhandels boeren eveneens achteruit (-3,4%), maar tekenen met 150 miljoen euro omzet nog altijd voor driekwart van de totale verkoop.

 

De verkoop van e-boeken blijft, ondanks een stevige groei, beperkt tot 1,2 procent van de totale afzetmarkt. Op een totaal van dik 15 miljoen boeken gaat het maar om 176.500 exemplaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Back to top