Boekenverkoop boert voor tweede jaar op rij achteruit

Boekenverkoop boert voor tweede jaar op rij achteruit

De boekenverkoop in Vlaanderen is vorig jaar met 2,6% gedaald, de tweede daling op rij. Grote verliezers zijn de warenhuizen, terwijl de grote winnaar erg voorspelbaar is: het internetkanaal.

200,6 miljoen euro omzet

Vorig jaar werden in Vlaanderen voor zo'n 200,6 miljoen euro boeken verkocht, meldt boek.be, de koepelvereniging van de boekensector. "Op Europees vlak bevindt Vlaanderen zich in de middenmoot", want de daling is een algemene trend in heel Europa en toe te schrijven aan "het algemene crisisklimaat en het gebrekkige consumentenvertrouwen".

 

Alle genres delen in de klappen, op de strips na: die noteren een stijging met 10%. "De totale omzetdaling situeert zich nu voor het overgrote deel in de top-10", klinkt het bij boek.be. De genres fictie en literaire non-fictie incasseren de zwaarste klappen, al blijven ze de boekenverkoop vooralsnog domineren. 'Inferno' van Dan Brown is het meest successvolle boek van het voorbije jaar, gevolgd door 'Dagelijkse kost 5' van tv-kok Jeroen Meus op twee en de roman 'En uit de bergen kwam de echo' van Khaled Hosseini op drie.

 

Boekhandel nog altijd driekwart van de omzet

Doordat vooral de verkoop van bestsellers terugloopt, is het geen verrassing dat de warenhuizen het hardst getroffen worden (zie grafiek). Zij moeten dit jaar voor het eerst zelfs de onlineverkoop van papieren boeken laten voorgaan: die internetverkoop laat een sterke groei van +17% optekenen en is nu goed voor ruim 21 miljoen euro omzet. De klassieke boekhandels boeren eveneens achteruit (-3,4%), maar tekenen met 150 miljoen euro omzet nog altijd voor driekwart van de totale verkoop.

 

De verkoop van e-boeken blijft, ondanks een stevige groei, beperkt tot 1,2 procent van de totale afzetmarkt. Op een totaal van dik 15 miljoen boeken gaat het maar om 176.500 exemplaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top