Brouwers vragen erkenning Belgische biercultuur als Unesco-erfgoed

Brouwers vragen erkenning Belgische biercultuur als Unesco-erfgoed

De Belgische brouwers hebben bij de Unesco een aanvraag ingediend om het Belgisch bier als werelderfgoed te erkennen. Nu ook de Duitstalige Gemeenschap de biercultuur erkende, werd het dossier aan de Unesco overgemaakt.

Breed gedragen initiatief

Het initiatief om de Belgische biercultuur voor te dragen werd genomen door de federatie van Belgische Brouwers. Nu de drie taalgemeenschappen in ons land de biercultuur erkend hebben, stond niets nog een aanvraag bij Unesco in de weg: gisteren heeft de Duitstalige Gemeenschap, met steun van de Vlaamse en de Franse Gemeenschap, een lijvig dossier ingediend bij Unesco in Parijs.

 

"Het is dankzij de ongekende verscheidenheid van de bierbrouwkunst in België en de alomtegenwoordigheid van de biercultuur die nauw verbonden is met het dagelijkse leven en de feestelijke momenten, dat dit element erkend wordt als identiteitsbepalend en bijzonder, en deel uitmakend van het culturele patrimonium in België", zegt Sven Gatz, directeur van de Belgische Brouwers, in Het Nieuwsblad.

 

"De biercultuur vindt men immers terug doorheen heel België. In elke provincie zijn er brouwerijen, verenigingen, museums, opleidingen, evenementen, feestelijkheden, restaurants en cafés die bijdragen aan het sprankelende en creatieve bierlandschap."

 

Unesco moet nu beslissen of de Belgische biercultuur een plaatsje krijgt op de Lijst van het Immaterieel Cultureel Erfgoed, naast onder de Heilig Bloedprocessie in Brugge of de carnavals van Binche en Aalst. Die beslissing wordt in de loop van volgend jaar verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Back to top