Brouwers vragen erkenning Belgische biercultuur als Unesco-erfgoed

Brouwers vragen erkenning Belgische biercultuur als Unesco-erfgoed

De Belgische brouwers hebben bij de Unesco een aanvraag ingediend om het Belgisch bier als werelderfgoed te erkennen. Nu ook de Duitstalige Gemeenschap de biercultuur erkende, werd het dossier aan de Unesco overgemaakt.

Breed gedragen initiatief

Het initiatief om de Belgische biercultuur voor te dragen werd genomen door de federatie van Belgische Brouwers. Nu de drie taalgemeenschappen in ons land de biercultuur erkend hebben, stond niets nog een aanvraag bij Unesco in de weg: gisteren heeft de Duitstalige Gemeenschap, met steun van de Vlaamse en de Franse Gemeenschap, een lijvig dossier ingediend bij Unesco in Parijs.

 

"Het is dankzij de ongekende verscheidenheid van de bierbrouwkunst in België en de alomtegenwoordigheid van de biercultuur die nauw verbonden is met het dagelijkse leven en de feestelijke momenten, dat dit element erkend wordt als identiteitsbepalend en bijzonder, en deel uitmakend van het culturele patrimonium in België", zegt Sven Gatz, directeur van de Belgische Brouwers, in Het Nieuwsblad.

 

"De biercultuur vindt men immers terug doorheen heel België. In elke provincie zijn er brouwerijen, verenigingen, museums, opleidingen, evenementen, feestelijkheden, restaurants en cafés die bijdragen aan het sprankelende en creatieve bierlandschap."

 

Unesco moet nu beslissen of de Belgische biercultuur een plaatsje krijgt op de Lijst van het Immaterieel Cultureel Erfgoed, naast onder de Heilig Bloedprocessie in Brugge of de carnavals van Binche en Aalst. Die beslissing wordt in de loop van volgend jaar verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top