Brusselse Nieuwstraat moet heuse "nieuwe handelswijk" worden

Brusselse Nieuwstraat moet heuse "nieuwe handelswijk" worden

De Brusselse Nieuwstraat moet een aantrekkelijke stadswijk worden die de hele buurt doet heropleven. Door ook de omliggende straatjes, de handelaars en de bewoners bij het project te betrekken, wil de stad Brussel de wijk dag en nacht laten leven... en meteen een krachtig antwoord formuleren op de komst van megawinkelcomplexen in de Brusselse rand.

Masterplan

De Brusselse Nieuwstraat moet méér zijn dan één enkele winkelstraat die er na sluitingstijd doods en verlaten bijligt, zeiden de Brusselse schepenen Marion Lemesre en Geoffroy Coomans (MR) tijdens een persconferentie waarop ze een nieuw masterplan voor dé winkelstraat van Brussel aankondigden.

 

Terwijl nu dagelijks gemiddeld 43.000 voetgangers één enkele straat doorkruisen om te shoppen, wil het stadsbestuur ook de omringende straatjes aantrekkelijker maken. "De winkels in die buurt moeten complementair zijn en van een ander type, om ervoor te zorgen dat er op elk uur van de dag beweging is. In de nieuwe handelswijk moeten mensen ook na de openingsuren willen komen", zegt Brussels schepen van Economie Marion Lemesre.

 

De laatste heraanleg van de Nieuwstraat dateert alweer van eind jaren 1990. Ook de vorige meerderheid van Brussel-Stad had plannen (er circuleerde toen een idee om de winkelstraat volledig te overkappen), maar met de nakende komst van megawinkelcentra als Uplace Machelen, Under the Sky en Neo schakelt het stadsbestuur een versnelling hoger.

 

Maastricht en Antwerpen als voorbeeld

Het masterplan is toevertrouwd aan BUUR (bureau voor urbanisme) en LATZ+Partner (landschapsarchitecten), die de binnenstad van Maastricht en de Meir in Antwerpen als voorbeeld nemen. "In Antwerpen heeft men goed gereageerd op de komst van het Wijnegem Shopping Center", zegt Jens Aerts van BUUR. "Je vindt er bovendien niet alleen winkels maar ook andere functies die je misschien niet in een winkelcentrum hebt."

 

Kortom, de Nieuwstraat moet vooral niet proberen om de winkelcentra achterna te lopen, maar net het specifieke van "winkelen in de stad" benadrukken. Daarom wil het masterplan de winkelstraat uitbreiden tot een gevarieerde winkelbuurt, met een aanvullend aanbod in de zijstraten. Door het wonen boven en naast de winkels te bevorderen, moet de wijk ook buiten de winkeluren opnieuw gaan leven.

 

3,5 miljoen euro... vanaf 2015

Aan de Nieuwstraat zelf zou al bij al weinig veranderen, op nieuwe bestrating en verlichting na. "De Nieuwstraat is te smal, dus daar kan je geen grote ingrepen doen. Maar van de Koolstraat kunnen we bijvoorbeeld een ontmoetingsplek maken met banken, bomen en een fontein. Het prachtige zicht op de Finisterraekerk krijg je er bovenop. Zo kan de buurt ook een bestemming worden voor niet-shoppers", klinkt het.

 

Daarnaast is het ook de bedoeling de buurt te vergroenen, met bomen in de zijstraten en verticale tuinen op sommige voorgevels. "De Nieuwstraat heeft veel waardevolle gevels, maar de gevels die minder knap zijn (zoals die van de Inno) willen we in samenspraak met de eigenaars herbekijken en waar mogelijk vergroenen", zegt schepen van Stedenbouw Geoffroy Coomans.

 

Voor de heraanleg van de Nieuwstraat zou zo'n 3,5 miljoen euro nodig zijn, bevestigden de Brusselse schepenen Het masterplan moet klaar zijn eind februari 2014, zodat de werken in de loop van 2015 van start kunnen gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Back to top