Brusselse Nieuwstraat moet heuse "nieuwe handelswijk" worden | RetailDetail

Brusselse Nieuwstraat moet heuse "nieuwe handelswijk" worden

Brusselse Nieuwstraat moet heuse "nieuwe handelswijk" worden

De Brusselse Nieuwstraat moet een aantrekkelijke stadswijk worden die de hele buurt doet heropleven. Door ook de omliggende straatjes, de handelaars en de bewoners bij het project te betrekken, wil de stad Brussel de wijk dag en nacht laten leven... en meteen een krachtig antwoord formuleren op de komst van megawinkelcomplexen in de Brusselse rand.

Masterplan

De Brusselse Nieuwstraat moet méér zijn dan één enkele winkelstraat die er na sluitingstijd doods en verlaten bijligt, zeiden de Brusselse schepenen Marion Lemesre en Geoffroy Coomans (MR) tijdens een persconferentie waarop ze een nieuw masterplan voor dé winkelstraat van Brussel aankondigden.

 

Terwijl nu dagelijks gemiddeld 43.000 voetgangers één enkele straat doorkruisen om te shoppen, wil het stadsbestuur ook de omringende straatjes aantrekkelijker maken. "De winkels in die buurt moeten complementair zijn en van een ander type, om ervoor te zorgen dat er op elk uur van de dag beweging is. In de nieuwe handelswijk moeten mensen ook na de openingsuren willen komen", zegt Brussels schepen van Economie Marion Lemesre.

 

De laatste heraanleg van de Nieuwstraat dateert alweer van eind jaren 1990. Ook de vorige meerderheid van Brussel-Stad had plannen (er circuleerde toen een idee om de winkelstraat volledig te overkappen), maar met de nakende komst van megawinkelcentra als Uplace Machelen, Under the Sky en Neo schakelt het stadsbestuur een versnelling hoger.

 

Maastricht en Antwerpen als voorbeeld

Het masterplan is toevertrouwd aan BUUR (bureau voor urbanisme) en LATZ+Partner (landschapsarchitecten), die de binnenstad van Maastricht en de Meir in Antwerpen als voorbeeld nemen. "In Antwerpen heeft men goed gereageerd op de komst van het Wijnegem Shopping Center", zegt Jens Aerts van BUUR. "Je vindt er bovendien niet alleen winkels maar ook andere functies die je misschien niet in een winkelcentrum hebt."

 

Kortom, de Nieuwstraat moet vooral niet proberen om de winkelcentra achterna te lopen, maar net het specifieke van "winkelen in de stad" benadrukken. Daarom wil het masterplan de winkelstraat uitbreiden tot een gevarieerde winkelbuurt, met een aanvullend aanbod in de zijstraten. Door het wonen boven en naast de winkels te bevorderen, moet de wijk ook buiten de winkeluren opnieuw gaan leven.

 

3,5 miljoen euro... vanaf 2015

Aan de Nieuwstraat zelf zou al bij al weinig veranderen, op nieuwe bestrating en verlichting na. "De Nieuwstraat is te smal, dus daar kan je geen grote ingrepen doen. Maar van de Koolstraat kunnen we bijvoorbeeld een ontmoetingsplek maken met banken, bomen en een fontein. Het prachtige zicht op de Finisterraekerk krijg je er bovenop. Zo kan de buurt ook een bestemming worden voor niet-shoppers", klinkt het.

 

Daarnaast is het ook de bedoeling de buurt te vergroenen, met bomen in de zijstraten en verticale tuinen op sommige voorgevels. "De Nieuwstraat heeft veel waardevolle gevels, maar de gevels die minder knap zijn (zoals die van de Inno) willen we in samenspraak met de eigenaars herbekijken en waar mogelijk vergroenen", zegt schepen van Stedenbouw Geoffroy Coomans.

 

Voor de heraanleg van de Nieuwstraat zou zo'n 3,5 miljoen euro nodig zijn, bevestigden de Brusselse schepenen Het masterplan moet klaar zijn eind februari 2014, zodat de werken in de loop van 2015 van start kunnen gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.