Brusselse Nieuwstraat moet heuse "nieuwe handelswijk" worden

Brusselse Nieuwstraat moet heuse "nieuwe handelswijk" worden

De Brusselse Nieuwstraat moet een aantrekkelijke stadswijk worden die de hele buurt doet heropleven. Door ook de omliggende straatjes, de handelaars en de bewoners bij het project te betrekken, wil de stad Brussel de wijk dag en nacht laten leven... en meteen een krachtig antwoord formuleren op de komst van megawinkelcomplexen in de Brusselse rand.

Masterplan

De Brusselse Nieuwstraat moet méér zijn dan één enkele winkelstraat die er na sluitingstijd doods en verlaten bijligt, zeiden de Brusselse schepenen Marion Lemesre en Geoffroy Coomans (MR) tijdens een persconferentie waarop ze een nieuw masterplan voor dé winkelstraat van Brussel aankondigden.

 

Terwijl nu dagelijks gemiddeld 43.000 voetgangers één enkele straat doorkruisen om te shoppen, wil het stadsbestuur ook de omringende straatjes aantrekkelijker maken. "De winkels in die buurt moeten complementair zijn en van een ander type, om ervoor te zorgen dat er op elk uur van de dag beweging is. In de nieuwe handelswijk moeten mensen ook na de openingsuren willen komen", zegt Brussels schepen van Economie Marion Lemesre.

 

De laatste heraanleg van de Nieuwstraat dateert alweer van eind jaren 1990. Ook de vorige meerderheid van Brussel-Stad had plannen (er circuleerde toen een idee om de winkelstraat volledig te overkappen), maar met de nakende komst van megawinkelcentra als Uplace Machelen, Under the Sky en Neo schakelt het stadsbestuur een versnelling hoger.

 

Maastricht en Antwerpen als voorbeeld

Het masterplan is toevertrouwd aan BUUR (bureau voor urbanisme) en LATZ+Partner (landschapsarchitecten), die de binnenstad van Maastricht en de Meir in Antwerpen als voorbeeld nemen. "In Antwerpen heeft men goed gereageerd op de komst van het Wijnegem Shopping Center", zegt Jens Aerts van BUUR. "Je vindt er bovendien niet alleen winkels maar ook andere functies die je misschien niet in een winkelcentrum hebt."

 

Kortom, de Nieuwstraat moet vooral niet proberen om de winkelcentra achterna te lopen, maar net het specifieke van "winkelen in de stad" benadrukken. Daarom wil het masterplan de winkelstraat uitbreiden tot een gevarieerde winkelbuurt, met een aanvullend aanbod in de zijstraten. Door het wonen boven en naast de winkels te bevorderen, moet de wijk ook buiten de winkeluren opnieuw gaan leven.

 

3,5 miljoen euro... vanaf 2015

Aan de Nieuwstraat zelf zou al bij al weinig veranderen, op nieuwe bestrating en verlichting na. "De Nieuwstraat is te smal, dus daar kan je geen grote ingrepen doen. Maar van de Koolstraat kunnen we bijvoorbeeld een ontmoetingsplek maken met banken, bomen en een fontein. Het prachtige zicht op de Finisterraekerk krijg je er bovenop. Zo kan de buurt ook een bestemming worden voor niet-shoppers", klinkt het.

 

Daarnaast is het ook de bedoeling de buurt te vergroenen, met bomen in de zijstraten en verticale tuinen op sommige voorgevels. "De Nieuwstraat heeft veel waardevolle gevels, maar de gevels die minder knap zijn (zoals die van de Inno) willen we in samenspraak met de eigenaars herbekijken en waar mogelijk vergroenen", zegt schepen van Stedenbouw Geoffroy Coomans.

 

Voor de heraanleg van de Nieuwstraat zou zo'n 3,5 miljoen euro nodig zijn, bevestigden de Brusselse schepenen Het masterplan moet klaar zijn eind februari 2014, zodat de werken in de loop van 2015 van start kunnen gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top