Brusselse Nieuwstraat moet heuse "nieuwe handelswijk" worden

Brusselse Nieuwstraat moet heuse "nieuwe handelswijk" worden

De Brusselse Nieuwstraat moet een aantrekkelijke stadswijk worden die de hele buurt doet heropleven. Door ook de omliggende straatjes, de handelaars en de bewoners bij het project te betrekken, wil de stad Brussel de wijk dag en nacht laten leven... en meteen een krachtig antwoord formuleren op de komst van megawinkelcomplexen in de Brusselse rand.

Masterplan

De Brusselse Nieuwstraat moet méér zijn dan één enkele winkelstraat die er na sluitingstijd doods en verlaten bijligt, zeiden de Brusselse schepenen Marion Lemesre en Geoffroy Coomans (MR) tijdens een persconferentie waarop ze een nieuw masterplan voor dé winkelstraat van Brussel aankondigden.

 

Terwijl nu dagelijks gemiddeld 43.000 voetgangers één enkele straat doorkruisen om te shoppen, wil het stadsbestuur ook de omringende straatjes aantrekkelijker maken. "De winkels in die buurt moeten complementair zijn en van een ander type, om ervoor te zorgen dat er op elk uur van de dag beweging is. In de nieuwe handelswijk moeten mensen ook na de openingsuren willen komen", zegt Brussels schepen van Economie Marion Lemesre.

 

De laatste heraanleg van de Nieuwstraat dateert alweer van eind jaren 1990. Ook de vorige meerderheid van Brussel-Stad had plannen (er circuleerde toen een idee om de winkelstraat volledig te overkappen), maar met de nakende komst van megawinkelcentra als Uplace Machelen, Under the Sky en Neo schakelt het stadsbestuur een versnelling hoger.

 

Maastricht en Antwerpen als voorbeeld

Het masterplan is toevertrouwd aan BUUR (bureau voor urbanisme) en LATZ+Partner (landschapsarchitecten), die de binnenstad van Maastricht en de Meir in Antwerpen als voorbeeld nemen. "In Antwerpen heeft men goed gereageerd op de komst van het Wijnegem Shopping Center", zegt Jens Aerts van BUUR. "Je vindt er bovendien niet alleen winkels maar ook andere functies die je misschien niet in een winkelcentrum hebt."

 

Kortom, de Nieuwstraat moet vooral niet proberen om de winkelcentra achterna te lopen, maar net het specifieke van "winkelen in de stad" benadrukken. Daarom wil het masterplan de winkelstraat uitbreiden tot een gevarieerde winkelbuurt, met een aanvullend aanbod in de zijstraten. Door het wonen boven en naast de winkels te bevorderen, moet de wijk ook buiten de winkeluren opnieuw gaan leven.

 

3,5 miljoen euro... vanaf 2015

Aan de Nieuwstraat zelf zou al bij al weinig veranderen, op nieuwe bestrating en verlichting na. "De Nieuwstraat is te smal, dus daar kan je geen grote ingrepen doen. Maar van de Koolstraat kunnen we bijvoorbeeld een ontmoetingsplek maken met banken, bomen en een fontein. Het prachtige zicht op de Finisterraekerk krijg je er bovenop. Zo kan de buurt ook een bestemming worden voor niet-shoppers", klinkt het.

 

Daarnaast is het ook de bedoeling de buurt te vergroenen, met bomen in de zijstraten en verticale tuinen op sommige voorgevels. "De Nieuwstraat heeft veel waardevolle gevels, maar de gevels die minder knap zijn (zoals die van de Inno) willen we in samenspraak met de eigenaars herbekijken en waar mogelijk vergroenen", zegt schepen van Stedenbouw Geoffroy Coomans.

 

Voor de heraanleg van de Nieuwstraat zou zo'n 3,5 miljoen euro nodig zijn, bevestigden de Brusselse schepenen Het masterplan moet klaar zijn eind februari 2014, zodat de werken in de loop van 2015 van start kunnen gaan.

Tags: