RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour-topman Bompard juicht Google-taks toe

icon
Algemeen11 maart, 2019

Winkelketens betalen veel meer belastingen dan internetplatformen en dat is onhoudbaar, zegt Carrefour-topman Alexandre Bompard. Hij toont zich voorstander van een taks die een eind maakt aan dat fiscaal onevenwicht.

 

“Gelijke omzet, gelijke belasting”

In een interview met Le Journal du Dimanche verwelkomt de topman het feit dat een ‘GAFA-taks’ nu echt op de agenda staat. “Dat is een noodzaak om een einde te maken aan het fiscale onevenwicht tussen merken zoals de onze en Amerikaanse of Chinese universele platforms”, vindt hij. “We betalen 83 verschillende belastingen. Met een vergelijkbare omzet creëren we vier keer zoveel banen. Intussen dumpen zij hun producten op de markt zonder zelfs btw te betalen, en nauwelijks belastingen. Dat is onhoudbaar. Ik vraag geen gunst, maar wel een eenvoudig principe: gelijke omzet, gelijke belasting.” 

 

Eerder deze maand had Frans economieminister Bruno Le Maire een wetsontwerp ingediend dat een omzetbelasting van 3% wil invoeren voor grote internetbedrijven, omdat de Europese Unie te lang talmt hieromtrent. Zijn voorstel viseert internetgiganten als Amazon, Facebook en Google. Opmerkelijk: Carrefour heeft een ambitieus partnership opgezet met Google, maar dat belet de topman dus niet om een scherp standpunt in te nemen. Hij wijst er ook op dat Amazon en Alibaba zich nu meer op voeding richten en dat daardoor de concurrentieverhoudingen ingrijpend zullen veranderen. De retailer investeert 2,8 miljard euro in digitaliseringsprojecten.

 

“Onze bestaansreden is de voedseltransitie”

In hetzelfde interview benadrukt Bompard dat het hypermarktconcept van ‘alles onder één dak’ niet dood is, maar dan niet met hetzelfde ‘dak’ of hetzelfde ‘alles’, zegt hij: “Het fysieke dak boven de winkel moet worden verkleind, zodat onze klanten sneller kunnen winkelen. Maar terwijl het oppervlak van de winkel krimpt, moet het winkelbereik groeien om nieuwe klanten te veroveren via allerlei digitale diensten: drive, bezorgen, click & collect… En ‘alles’ betekent ‘niet te veel’. Onze assortimenten moeten worden vereenvoudigd en bepaalde categorieën moeten worden stopgezet. Ook moet dat ‘alles’ meer gemengd zijn: met ruimte voor een restaurant, voedseltransitie en diensten.” 

 

Vooral die voedseltransitie ligt de topman na aan het hart. “Wij zijn de enigen die deze missie hebben opgenomen in het hart van ons model. Gezond kwaliteitsvoedsel mag geen privilege zijn voor welgestelde klanten in de grote steden. We zullen het biologische aanbod in al onze winkels uitbreiden met duizend Carrefour Bio-producten, en al onze babyproducten zullen tegen het einde van het jaar biologisch zijn. In 2022 moet Carrefour 5 miljard euro omzet realiseren in bio.” 

 

Op de vraag of een retailer vandaag activistisch moet zijn, antwoordt Bompard: “De grote bedrijven van morgen zijn degenen van wie de ambitie verder gaat dan hun activiteit. Onze bestaansreden is de voedseltransitie voor iedereen. Met onze wereldwijde aanwezigheid, het aantal klanten dat we bereiken en de boeren waarmee we werken, zijn wij de enigen die op grote schaal het voedingsmodel kunnen transformeren.” Carrefour investeert elk jaar 1 miljard euro in de Franse landbouw en kondigde zopas een investering aan van 50 miljoen euro extra, opdat 95% van het aanbod groenten en fruit in de winkels van Franse oorsprong zou zijn.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN