Carrefour ziet herstel versnellen in Frankrijk | RetailDetail

Carrefour ziet herstel versnellen in Frankrijk

Carrefour ziet herstel versnellen in Frankrijk

De Franse retailreus Carrefour heeft het voorbije derde kwartaal zijn omzet met 1,3% zien dalen, als gevolg van de dalende brandstofprijzen en wisselkoerseffecten in Latijns-Amerika. Op zijn Franse thuismarkt zet het herstel zich wel volop voort - en dat "in alle formats" van de groep, ook de hypermarkten dus.

21,11 miljard euro omzet

Carrefour maakte vanochtend een groepsomzet van 21,11 miljard euro bekend voor het derde trimester. Dat is 6,67% lager dan in hetzelfde trimester een jaar eerder, maar toen was Carrefour nog wel actief in Griekenland, Colombia, Maleisië, Singapore en Turkije. Zonder de omzet uit die landen krimpt de daling tot 1,3%.

 

Als ook nog eens de brandstofomzet en de kalendereffecten weggefilterd worden, dan groeide de omzet op vergelijkbare basis met 3,5%. Met dank aan de prestaties in thuisland Frankrijk, nog altijd Carrefours belangrijkste markt: de omzet steeg er 1,4% tot 10,15 miljard euro. Op vergelijkbare basis ging de verkoop trouwens in alle "formats" van de groep omhoog. Vooral de buurtwinkels (+5,9%) en de hypermarkten (+2 à 3%) scoren goed.

 

"Onze actieplannen beginnen te werken", zei financieel directeur Pierre-Jean Sivignon vanochtend tijdens een conference call. "Vooral in Frankrijk, waar ons prijsimago sterk verbeterd is. In onze hypermarkten zit de verkoop van voeding nu al voor het vierde kwartaal op rij in de lift."

 

Internationale groei, ook in België

Buiten Frankrijk zag Carrefour zijn omzet op een vergelijkbare basis met 3,6% groeien, maar wisselkoerseffecten gooiden roet in het eten: uiteindelijk klokte de omzet 3,8% lager af, op 10,96 miljard euro. De organische groei is het grootst in Latijs-Amerika (Brazilië +8,8% en Argentinië zelfs +22,3%) en in iets mindere mate Azië (waar China nu al voor het tweede kwartaal op rij groeit, dit keer +4,7%).

 

De verkoop in Europa (minus Frankrijk) ging er dan weer 2,7% op achteruit, al ziet Carrefour positieve tekenen: zo vertoont Spanje "tekenen van stabilisering" met een beperkte daling van -1,8% op vergelijkbare basis, terwijl ook in Italië de daling aan het vertragen is (nu nog -3,9%). Voor België meldt de groep een vergelijkbare groei van +1,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.