Carrefour ziet herstel versnellen in Frankrijk

Carrefour ziet herstel versnellen in Frankrijk

De Franse retailreus Carrefour heeft het voorbije derde kwartaal zijn omzet met 1,3% zien dalen, als gevolg van de dalende brandstofprijzen en wisselkoerseffecten in Latijns-Amerika. Op zijn Franse thuismarkt zet het herstel zich wel volop voort - en dat "in alle formats" van de groep, ook de hypermarkten dus.

21,11 miljard euro omzet

Carrefour maakte vanochtend een groepsomzet van 21,11 miljard euro bekend voor het derde trimester. Dat is 6,67% lager dan in hetzelfde trimester een jaar eerder, maar toen was Carrefour nog wel actief in Griekenland, Colombia, Maleisië, Singapore en Turkije. Zonder de omzet uit die landen krimpt de daling tot 1,3%.

 

Als ook nog eens de brandstofomzet en de kalendereffecten weggefilterd worden, dan groeide de omzet op vergelijkbare basis met 3,5%. Met dank aan de prestaties in thuisland Frankrijk, nog altijd Carrefours belangrijkste markt: de omzet steeg er 1,4% tot 10,15 miljard euro. Op vergelijkbare basis ging de verkoop trouwens in alle "formats" van de groep omhoog. Vooral de buurtwinkels (+5,9%) en de hypermarkten (+2 à 3%) scoren goed.

 

"Onze actieplannen beginnen te werken", zei financieel directeur Pierre-Jean Sivignon vanochtend tijdens een conference call. "Vooral in Frankrijk, waar ons prijsimago sterk verbeterd is. In onze hypermarkten zit de verkoop van voeding nu al voor het vierde kwartaal op rij in de lift."

 

Internationale groei, ook in België

Buiten Frankrijk zag Carrefour zijn omzet op een vergelijkbare basis met 3,6% groeien, maar wisselkoerseffecten gooiden roet in het eten: uiteindelijk klokte de omzet 3,8% lager af, op 10,96 miljard euro. De organische groei is het grootst in Latijs-Amerika (Brazilië +8,8% en Argentinië zelfs +22,3%) en in iets mindere mate Azië (waar China nu al voor het tweede kwartaal op rij groeit, dit keer +4,7%).

 

De verkoop in Europa (minus Frankrijk) ging er dan weer 2,7% op achteruit, al ziet Carrefour positieve tekenen: zo vertoont Spanje "tekenen van stabilisering" met een beperkte daling van -1,8% op vergelijkbare basis, terwijl ook in Italië de daling aan het vertragen is (nu nog -3,9%). Voor België meldt de groep een vergelijkbare groei van +1,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste Belgische Blokkers volgens nieuw concept heropend

23/11/2017

De Nederlandse keten Blokker heeft de voorbije dagen de eerste vestigingen heropend die volgens het nieuwe concept van de keten zijn ingericht. In Nederland is het nieuwe concept al bij meer dan 300 winkels te vinden.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Back to top