Carrefour ziet herstel versnellen in Frankrijk | RetailDetail

Carrefour ziet herstel versnellen in Frankrijk

Carrefour ziet herstel versnellen in Frankrijk

De Franse retailreus Carrefour heeft het voorbije derde kwartaal zijn omzet met 1,3% zien dalen, als gevolg van de dalende brandstofprijzen en wisselkoerseffecten in Latijns-Amerika. Op zijn Franse thuismarkt zet het herstel zich wel volop voort - en dat "in alle formats" van de groep, ook de hypermarkten dus.

21,11 miljard euro omzet

Carrefour maakte vanochtend een groepsomzet van 21,11 miljard euro bekend voor het derde trimester. Dat is 6,67% lager dan in hetzelfde trimester een jaar eerder, maar toen was Carrefour nog wel actief in Griekenland, Colombia, Maleisië, Singapore en Turkije. Zonder de omzet uit die landen krimpt de daling tot 1,3%.

 

Als ook nog eens de brandstofomzet en de kalendereffecten weggefilterd worden, dan groeide de omzet op vergelijkbare basis met 3,5%. Met dank aan de prestaties in thuisland Frankrijk, nog altijd Carrefours belangrijkste markt: de omzet steeg er 1,4% tot 10,15 miljard euro. Op vergelijkbare basis ging de verkoop trouwens in alle "formats" van de groep omhoog. Vooral de buurtwinkels (+5,9%) en de hypermarkten (+2 à 3%) scoren goed.

 

"Onze actieplannen beginnen te werken", zei financieel directeur Pierre-Jean Sivignon vanochtend tijdens een conference call. "Vooral in Frankrijk, waar ons prijsimago sterk verbeterd is. In onze hypermarkten zit de verkoop van voeding nu al voor het vierde kwartaal op rij in de lift."

 

Internationale groei, ook in België

Buiten Frankrijk zag Carrefour zijn omzet op een vergelijkbare basis met 3,6% groeien, maar wisselkoerseffecten gooiden roet in het eten: uiteindelijk klokte de omzet 3,8% lager af, op 10,96 miljard euro. De organische groei is het grootst in Latijs-Amerika (Brazilië +8,8% en Argentinië zelfs +22,3%) en in iets mindere mate Azië (waar China nu al voor het tweede kwartaal op rij groeit, dit keer +4,7%).

 

De verkoop in Europa (minus Frankrijk) ging er dan weer 2,7% op achteruit, al ziet Carrefour positieve tekenen: zo vertoont Spanje "tekenen van stabilisering" met een beperkte daling van -1,8% op vergelijkbare basis, terwijl ook in Italië de daling aan het vertragen is (nu nog -3,9%). Voor België meldt de groep een vergelijkbare groei van +1,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof – waar ook Galeria Inno toe behoort – zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.