RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vijf trends voor het ‘phygitale’ retailtijdperk

icon
Algemeen27 juni, 2018

Retailers en merken moeten hyper-empathisch worden om de volatiele consument op zijn wensen te bedienen, zegt Matthieu Loitron van het agentschap Havas Paris. ‘Smart phygital’ is de toekomst en deze trends zetten de toon.

 

1. Koopparcours wordt levensparcours

Shoppers hebben geen winkels meer nodig: winkelen zien ze sowieso als een ‘corvee’. Dat leidt tot een nieuwe klantrelatie: voor veel retailers en merken verschuift de focus van de klantreis naar een volledige integratie in de levensloop van de consument. ‘Altijd en overal’ is het motto. Proximiteit, e-commerce en direct-to-consumer zitten in de lift, hyper- en supermarkten zien zich bedreigd. Jongeren blijven liever in huis en laten maaltijden of boodschappen leveren. Dat kan al binnen het uur, bij Shipt in de VS of bij ele.me in China (intussen ingelijfd door Alibaba). Of wat dacht je van Bodega, een startup van twee voormalige Google-medewerkers die de buurtwinkel willen vervangen door duizenden automaten op druk bezochte locaties (kantoren, flatgebouwen, fitnessclubs…), bediend met een app.

 

2. Het tijdperk van de conversatie is nu

Stemassistenten dringen door tot het dagelijkse leven. Je kan nu boodschappen bestellen met de stem, en machines praten ook terug: ze geven advies en koopsuggesties, dank zij artificiële intelligentie en slimme bots. Recente allianties zoals die tussen Amazon en Monoprix of Carrefour en Google zijn een teken aan de wand. Voor merken wordt het een grote uitdaging om zichtbaar te blijven in die nieuwe context.

 

3. Transparant, duurzaam en gezond

Het wantrouwen van consumenten tegenover retailers en fabrikanten is soms groot. Ze gaan ervan uit dat veel producten ongezond zijn en een zware milieu-impact hebben. Dat dwingt deze partijen om transparanter te worden, en tools te ontwikkelen om het vertrouwen te herstellen. De app van het Chinese Hema (Alibaba) informeert shoppers over de ecologische voetafdruk van elk product. Tesco introduceerde zogenaamde ‘safety bags’ die residu’s van pesticides verwijderen van groenten en fruit.

 

4. Data, data, data…

Hoeveel persoonlijke informatie wil de consument delen met merken en retailers? Data faciliteren een naadloos koopproces, maar privacy ligt gevoelig. Zijn we bereid om een chip in te planten onder onze huid, om contactloos te betalen? Een app als Facenote laat retailers toe om klanten te herkennen wanneer ze de winkel betreden, als ze daarvoor de toestemming geven. Maar merken kunnen ook gaan voor een low-tech aanpak om anonimiteit te garanderen.

 

5. De nieuwe trendy discount

Eén ding verandert nooit: consumenten eisen waar voor hun geld. Nieuwe concepten spelen daarop in, gefaciliteerd door innovatieve technologie. Denk aan de betaalbare luxehotels Citizen M, of het lifestylemerk Hiima, dat luxeproducten aanbiedt tegen een prijs die drie tot vier keer lager ligt, dankzij het elimineren van tussenpersonen. Beauty Pie doet hetzelfde in de cosmeticabranche. Net als Polette: designbrillen voor géén geld. Discount is vandaag hipper dan ooit.

 

Paris Retail Week

De inzichten komen uit de derde Havas Shopper Observer, op basis van gesprekken met 4000 consumenten in Frankrijk, China en de Verenigde Staten. Dé gelegenheid om de nieuwste retailtrends en -toepassingen live mee te maken, is de komende editie van Paris Retail Week, van 10 tot 12 september. Het evenement combineert een vakbeurs voor winkelinrichting en technologie (Equipmag) met e-commercegebeuren. De organisatoren verwachten meer dan 800 exposanten en 40.000 professionele bezoekers.

 

Het centrale thema dit jaar is ‘Smart Phygital’, de slimme combinatie van fysieke en digitale retail. In de marge van de beurs vermelden we een internationaal conferentieprogramma, de uitreiking van de Paris Retail Awards, start-up pitches, business meetings en de Paris Retail Tours om de nieuwste retailconcepten te ontdekken in het winkelparadijs Parijs.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN