Colruyt Group stoot klassiek offsetdrukwerk af | RetailDetail

Colruyt Group stoot klassiek offsetdrukwerk af

Colruyt Group stoot klassiek offsetdrukwerk af

Bij Symeta, de drukkerij van Colruyt, sneuvelen 180 banen omdat meer en meer klanten (bij wie de Halse discounter zelf) vooral digitaal communiceren en steeds minder via het traditionele offsetdrukken. Colruyt Group hoopt wel zoveel mogelijk mensen een andere job te bezorgen binnen de groep.

Klassieke offset boert achteruit

Symeta ontstond in 2011, toen Colruyt zijn interne reprografiediensten fuseerde met drukkerij Druco en one-to-onespecialist Mitto. De drukkerij heeft een vestiging in Sint-Pieters-Leeuw en in Halle, maar die laatste gaat binnenkort dicht en daarbij verliezen 80 arbeiders en 28 bedienden (op een totaal van 286) hun baan.

 

"Door de globale economische crisis besparen de klanten van Symeta de laatste jaren op hun budgetten op het vlak van massacommunicatie. Daarnaast is er in de sector van het offsetdrukwerk een structurele overcapaciteit, waardoor de prijzen erg onder druk staan. De opkomst van digitale media zorgt voor een bijkomende druk op traditioneel drukwerk", zegt de directie daarover.

 

"Deze factoren hebben er samen toe geleid dat de offsetactiviteiten binnen Symeta de laatste drie jaar structureel aanzienlijke verliezen maakten, en er elk jaar meer en meer moest worden overgegaan tot economische werkloosheid", heet het nog.

 

Folders helemaal digitaal

De beslissing heeft niets te maken met het feit dat Colruyt het voorbije kwartaal naar zijn tweede adem zocht, valt te horen in Halle: "We stappen af van het klassieke drukwerk, zoals onze massafolders en de kookboeken, want het is niet langer rendabel om die zelf te drukken. We behouden wel de persoonlijke communicatie, zoals de gepersonaliseerde folders voor onze klanten, en blijven ook onze digitale communicatie, die ook door Symeta wordt verzorgd, uitbouwen".

 

Symeta benadrukt dat het zo veel mogelijk getroffen medewerkers aan een nieuwe baan wil helpen binnen de Colruyt Group. Ook woordvoerder Jan Derom maakt zich sterk dat zoiets moet lukken: "We hebben vorig jaar nog 2.800 mensen in dienst genomen in onze winkels, in onze distributiecentra en op de centrale zetel. Er zijn dus zeker mogelijkheden."

 

Het afgeslankte Symeta wil in de toekomst verder actief blijven in gepersonaliseerde klantencommunicatie en document management. In die markt ziet het bedrijf naar eigen zeggen nog "een belangrijk groeipotentieel, zowel voor Colruyt Group als voor andere klanten."

 

De "print & document management specialist" van de Colruyt Group realiseerde in zijn recentste boekjaar een omzet van 49,2 miljoen euro: het gros voor rekening van Colruyt en andere zusterbedrijven, zo'n 13,7 miljoen euro in opdracht van externe klanten, zo vlooide zakenkrant De Tijd uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.