Colruyt Group stoot klassiek offsetdrukwerk af

Colruyt Group stoot klassiek offsetdrukwerk af

Bij Symeta, de drukkerij van Colruyt, sneuvelen 180 banen omdat meer en meer klanten (bij wie de Halse discounter zelf) vooral digitaal communiceren en steeds minder via het traditionele offsetdrukken. Colruyt Group hoopt wel zoveel mogelijk mensen een andere job te bezorgen binnen de groep.

Klassieke offset boert achteruit

Symeta ontstond in 2011, toen Colruyt zijn interne reprografiediensten fuseerde met drukkerij Druco en one-to-onespecialist Mitto. De drukkerij heeft een vestiging in Sint-Pieters-Leeuw en in Halle, maar die laatste gaat binnenkort dicht en daarbij verliezen 80 arbeiders en 28 bedienden (op een totaal van 286) hun baan.

 

"Door de globale economische crisis besparen de klanten van Symeta de laatste jaren op hun budgetten op het vlak van massacommunicatie. Daarnaast is er in de sector van het offsetdrukwerk een structurele overcapaciteit, waardoor de prijzen erg onder druk staan. De opkomst van digitale media zorgt voor een bijkomende druk op traditioneel drukwerk", zegt de directie daarover.

 

"Deze factoren hebben er samen toe geleid dat de offsetactiviteiten binnen Symeta de laatste drie jaar structureel aanzienlijke verliezen maakten, en er elk jaar meer en meer moest worden overgegaan tot economische werkloosheid", heet het nog.

 

Folders helemaal digitaal

De beslissing heeft niets te maken met het feit dat Colruyt het voorbije kwartaal naar zijn tweede adem zocht, valt te horen in Halle: "We stappen af van het klassieke drukwerk, zoals onze massafolders en de kookboeken, want het is niet langer rendabel om die zelf te drukken. We behouden wel de persoonlijke communicatie, zoals de gepersonaliseerde folders voor onze klanten, en blijven ook onze digitale communicatie, die ook door Symeta wordt verzorgd, uitbouwen".

 

Symeta benadrukt dat het zo veel mogelijk getroffen medewerkers aan een nieuwe baan wil helpen binnen de Colruyt Group. Ook woordvoerder Jan Derom maakt zich sterk dat zoiets moet lukken: "We hebben vorig jaar nog 2.800 mensen in dienst genomen in onze winkels, in onze distributiecentra en op de centrale zetel. Er zijn dus zeker mogelijkheden."

 

Het afgeslankte Symeta wil in de toekomst verder actief blijven in gepersonaliseerde klantencommunicatie en document management. In die markt ziet het bedrijf naar eigen zeggen nog "een belangrijk groeipotentieel, zowel voor Colruyt Group als voor andere klanten."

 

De "print & document management specialist" van de Colruyt Group realiseerde in zijn recentste boekjaar een omzet van 49,2 miljoen euro: het gros voor rekening van Colruyt en andere zusterbedrijven, zo'n 13,7 miljoen euro in opdracht van externe klanten, zo vlooide zakenkrant De Tijd uit.

Tags: