Colruyt Group stoot klassiek offsetdrukwerk af

Colruyt Group stoot klassiek offsetdrukwerk af

Bij Symeta, de drukkerij van Colruyt, sneuvelen 180 banen omdat meer en meer klanten (bij wie de Halse discounter zelf) vooral digitaal communiceren en steeds minder via het traditionele offsetdrukken. Colruyt Group hoopt wel zoveel mogelijk mensen een andere job te bezorgen binnen de groep.

Klassieke offset boert achteruit

Symeta ontstond in 2011, toen Colruyt zijn interne reprografiediensten fuseerde met drukkerij Druco en one-to-onespecialist Mitto. De drukkerij heeft een vestiging in Sint-Pieters-Leeuw en in Halle, maar die laatste gaat binnenkort dicht en daarbij verliezen 80 arbeiders en 28 bedienden (op een totaal van 286) hun baan.

 

"Door de globale economische crisis besparen de klanten van Symeta de laatste jaren op hun budgetten op het vlak van massacommunicatie. Daarnaast is er in de sector van het offsetdrukwerk een structurele overcapaciteit, waardoor de prijzen erg onder druk staan. De opkomst van digitale media zorgt voor een bijkomende druk op traditioneel drukwerk", zegt de directie daarover.

 

"Deze factoren hebben er samen toe geleid dat de offsetactiviteiten binnen Symeta de laatste drie jaar structureel aanzienlijke verliezen maakten, en er elk jaar meer en meer moest worden overgegaan tot economische werkloosheid", heet het nog.

 

Folders helemaal digitaal

De beslissing heeft niets te maken met het feit dat Colruyt het voorbije kwartaal naar zijn tweede adem zocht, valt te horen in Halle: "We stappen af van het klassieke drukwerk, zoals onze massafolders en de kookboeken, want het is niet langer rendabel om die zelf te drukken. We behouden wel de persoonlijke communicatie, zoals de gepersonaliseerde folders voor onze klanten, en blijven ook onze digitale communicatie, die ook door Symeta wordt verzorgd, uitbouwen".

 

Symeta benadrukt dat het zo veel mogelijk getroffen medewerkers aan een nieuwe baan wil helpen binnen de Colruyt Group. Ook woordvoerder Jan Derom maakt zich sterk dat zoiets moet lukken: "We hebben vorig jaar nog 2.800 mensen in dienst genomen in onze winkels, in onze distributiecentra en op de centrale zetel. Er zijn dus zeker mogelijkheden."

 

Het afgeslankte Symeta wil in de toekomst verder actief blijven in gepersonaliseerde klantencommunicatie en document management. In die markt ziet het bedrijf naar eigen zeggen nog "een belangrijk groeipotentieel, zowel voor Colruyt Group als voor andere klanten."

 

De "print & document management specialist" van de Colruyt Group realiseerde in zijn recentste boekjaar een omzet van 49,2 miljoen euro: het gros voor rekening van Colruyt en andere zusterbedrijven, zo'n 13,7 miljoen euro in opdracht van externe klanten, zo vlooide zakenkrant De Tijd uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top