Colruyt onderzoekt producenten van zijn huismerken | RetailDetail

Colruyt onderzoekt producenten van zijn huismerken

Colruyt onderzoekt producenten van zijn huismerken

Colruyt Group heeft vanaf mei 2013 de werkomstandigheden bij 34 producenten van huismerken laten onderzoeken. Slechts bij vier van die gecontroleerde producenten bleek alles in orde te zijn.

Tegen 2018 90% in orde

Vier van de 34 producenten die werden bezocht voldeden aan de vooropgestelde eisen en kregen een positief rapport. Bij liefst 30 producten werden er punten ter verbetering vastgesteld. Die producenten die niet helemaal in orde waren, kregen een verbeterplan en worden dit jaar nog opnieuw bezocht.

 

Er werden vooral onregelmatigheden vastgesteld op vlak van veiligheid, gezondheid, werktijden en verloning. "De resultaten van deze eerste auditronde zijn voor ons geen reden om de samenwerking met de niet-conforme producenten te stoppen. Zij hebben verklaard de nodige verbeteringen door te voeren, en wij zijn bereid om hen daarvoor de nodige tijd te geven. Alleen bij zware overtredingen of onwil om essentiële punten te verbeteren, nemen we sancties en kan de samenwerking uiteindelijk stopgezet worden", zegt auditverantwoordelijke Daniel Bral.

 

 

Enkel in risicolanden

Colruyt Groep doet al sinds 2002 audits bij niet-Europese fabrieken. De resultaten van deze audit zijn te vergelijken met de resultaten van het eerste onderzoek toen. "Sedertdien is er al heel wat gebeurd en hebben we de werkomstandigheden daar geleidelijk zien verbeteren. En voor alle duidelijkheid: we auditeren alleen producenten in risicolanden, dus niet onze tientallen andere voedingsleveranciers in België of Europa", aldus Bral.

 

Eind dit jaar zal Colruyt nog eens 70 producenten auditeren. Tegen 2016 wil Colruyt alle producten in risicolanden hebben geauditeerd en tegen juni 2018 moet 90 procent dan een positief rapport krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.