Colruyt onderzoekt producenten van zijn huismerken | RetailDetail

Colruyt onderzoekt producenten van zijn huismerken

Colruyt onderzoekt producenten van zijn huismerken

Colruyt Group heeft vanaf mei 2013 de werkomstandigheden bij 34 producenten van huismerken laten onderzoeken. Slechts bij vier van die gecontroleerde producenten bleek alles in orde te zijn.

Tegen 2018 90% in orde

Vier van de 34 producenten die werden bezocht voldeden aan de vooropgestelde eisen en kregen een positief rapport. Bij liefst 30 producten werden er punten ter verbetering vastgesteld. Die producenten die niet helemaal in orde waren, kregen een verbeterplan en worden dit jaar nog opnieuw bezocht.

 

Er werden vooral onregelmatigheden vastgesteld op vlak van veiligheid, gezondheid, werktijden en verloning. "De resultaten van deze eerste auditronde zijn voor ons geen reden om de samenwerking met de niet-conforme producenten te stoppen. Zij hebben verklaard de nodige verbeteringen door te voeren, en wij zijn bereid om hen daarvoor de nodige tijd te geven. Alleen bij zware overtredingen of onwil om essentiële punten te verbeteren, nemen we sancties en kan de samenwerking uiteindelijk stopgezet worden", zegt auditverantwoordelijke Daniel Bral.

 

 

Enkel in risicolanden

Colruyt Groep doet al sinds 2002 audits bij niet-Europese fabrieken. De resultaten van deze audit zijn te vergelijken met de resultaten van het eerste onderzoek toen. "Sedertdien is er al heel wat gebeurd en hebben we de werkomstandigheden daar geleidelijk zien verbeteren. En voor alle duidelijkheid: we auditeren alleen producenten in risicolanden, dus niet onze tientallen andere voedingsleveranciers in België of Europa", aldus Bral.

 

Eind dit jaar zal Colruyt nog eens 70 producenten auditeren. Tegen 2016 wil Colruyt alle producten in risicolanden hebben geauditeerd en tegen juni 2018 moet 90 procent dan een positief rapport krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.