Colruyt onderzoekt producenten van zijn huismerken

Colruyt onderzoekt producenten van zijn huismerken

Colruyt Group heeft vanaf mei 2013 de werkomstandigheden bij 34 producenten van huismerken laten onderzoeken. Slechts bij vier van die gecontroleerde producenten bleek alles in orde te zijn.

Tegen 2018 90% in orde

Vier van de 34 producenten die werden bezocht voldeden aan de vooropgestelde eisen en kregen een positief rapport. Bij liefst 30 producten werden er punten ter verbetering vastgesteld. Die producenten die niet helemaal in orde waren, kregen een verbeterplan en worden dit jaar nog opnieuw bezocht.

 

Er werden vooral onregelmatigheden vastgesteld op vlak van veiligheid, gezondheid, werktijden en verloning. "De resultaten van deze eerste auditronde zijn voor ons geen reden om de samenwerking met de niet-conforme producenten te stoppen. Zij hebben verklaard de nodige verbeteringen door te voeren, en wij zijn bereid om hen daarvoor de nodige tijd te geven. Alleen bij zware overtredingen of onwil om essentiële punten te verbeteren, nemen we sancties en kan de samenwerking uiteindelijk stopgezet worden", zegt auditverantwoordelijke Daniel Bral.

 

 

Enkel in risicolanden

Colruyt Groep doet al sinds 2002 audits bij niet-Europese fabrieken. De resultaten van deze audit zijn te vergelijken met de resultaten van het eerste onderzoek toen. "Sedertdien is er al heel wat gebeurd en hebben we de werkomstandigheden daar geleidelijk zien verbeteren. En voor alle duidelijkheid: we auditeren alleen producenten in risicolanden, dus niet onze tientallen andere voedingsleveranciers in België of Europa", aldus Bral.

 

Eind dit jaar zal Colruyt nog eens 70 producenten auditeren. Tegen 2016 wil Colruyt alle producten in risicolanden hebben geauditeerd en tegen juni 2018 moet 90 procent dan een positief rapport krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top