RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe maak je van shoppers ook kopers?

icon
Algemeen26 februari, 2019

In samenwerking met expert Luc Desmedt (LD&Co) gaat RetailDetail in zijn jaarlijks Trade & Shopper Marketing Congress op 21 maart op zoek naar wat er vandaag zoal leeft bij de trade- en shoppermarketeers. Retailers en fabrikanten brengen hun visie op het vakgebied.

 

Niet onderschatten

Doeltreffende trade- en shoppermarketing gaat uit van een grondige kennis van de shopper en van de retailer, van de ontwikkeling van sterk onderbouwde strategieën en complete plannen, en – last but not least – van een uitmuntende uitvoering van die plannen. Per slot van rekening neemt de shopper zijn finale beslissing op het moment van de aankoop.
 

Waarom is een congres over trade & shopper marketing anno 2019 relevant?

Desmedt: “Ik zou durven stellen dat trade- en shoppermarketing vandaag relevanter is dan ooit! We hebben immers te maken met complexe ‘consumer journeys’, waarbij de consument via verschillende ’touchpoints’ wordt geïnformeerd en beïnvloed. Hoe je het ook draait of keert, het belangrijkste contactpunt is en blijft de winkelvloer, fysiek of digitaal. Als het daar fout loopt, zijn alle voorafgaande inspanningen tevergeefs geweest. Het is net de taak van trade- en shoppermarketing om ervoor te zorgen dat op het moment van de aankoop alle belangrijke variabelen, zoals het assortiment, optimaal zijn afgesteld op basis van accurate analyse en relevante ‘shopper insights’.”

 

Dat klinkt heel mooi in theorie, maar hoe ziet dat er in de praktijk dan uit?

“Naar aanleiding van het congres voeren we een onderzoek naar de stand van zaken omtrent trade- en shoppermarketing, waarbij we zowel naar leveranciers als naar retailers luisteren. De resultaten van dat onderzoek worden op het congres gedeeld. Ik kan nu alvast zeggen dat het onderzoek aantoont dat zowel de leveranciers als de retailers wel degelijk het belang van trade- en shoppermarketing onderkennen, maar dat er toch nog heel wat aantal uitdagingen inzake de concrete invulling. Zoals te verwachten viel, hebben zowel retailers als leveranciers bedenkingen bij de manier waarop de andere partij aan de dialoog deelneemt.”

 

Sell-out maximaliseren

Wat is eigenlijk het onderscheid tussen ’trademarketing’ en ‘shoppermarketing’?

“Voor mij zijn het variaties op hetzelfde thema. We zouden er ook categoriemanagement en nog enkele andere benamingen aan kunnen toevoegen De gekozen benaming weerspiegelt voor een stuk de gekozen invalshoek. Uiteindelijk komt het er steeds op neer dat retailers en leveranciers hun expertise en inzichten bundelen om samen de juiste categoriestrategie en categorieplannen te ontwikkelen en zodoende de ‘sell-out’ te maximaliseren.”
 

Kan niet alle ‘marketing’ gewoon onder één gemeenschappelijke noemer sorteren?

“Dat zou heel kort door de bocht zijn! Trade- en shoppermarketing is immers een specifieke tak van sport met eigen regels en specifieke vaardigheden. Goede trade- of shoppermarketeers combineren de traditionele marketingeigenschappen met een grote affiniteit voor de retail. Bovendien vertrekt een trade- en shoppermarketeer vanuit de categorie; pas daarna kijkt hij naar de plaats van het merk in de categorie.”

 

Nieuwe ontwikkelingen

Welke invalshoeken komen tijdens het Trade & Shopper Marketing Congress aan bod?

“We besteden aandacht aan twee ontwikkelingen die in de komende jaren alleen maar aan belang zullen of zouden moeten winnen. De eerste is e-commerce. De principes van categoriemanagement zijn online even valabel als voor de fysieke winkelvloer, maar de concrete uitwerking blijkt voor zowel de retailers als de fabrikanten een hele uitdaging te zijn. Vanuit zijn brede expertise komt Klaas Verbeke van Bake&Co een aantal inzichten en tips delen om ons op weg te helpen.”
 

Oké, dat is één belangwekkende ontwikkeling die eraan komt. Wat is de tweede?

“Daarnaast staan we ook stil bij ‘revenue management’. De tijden van structurele groei in de Belgische fmcg-markt liggen al lang achter ons. Daardoor wint deze tak steeds meer aan belang. Je kunt het omschrijven als: de optimalisatie van alle uitgaven die in de commerciële keten gedaan worden om ‘bottomline’ impact te genereren. Evi Van Uffel van StepUp Consulting zal dieper op de materie ingaan en aantonen wat het belang ervan is voor trade- en shoppermarketeers.”

 

Waarom u naar dit congres moet…

Het RetailDetail Trade & Shopper Marketing Congress in samenwerking met LD&Co vindt plaats op donderdag 21 maart 2019 vanaf 11.45 uur in Living Tomorrow (Indringingsweg 1, 1800 Vilvoorde). Via deze link vindt u laatste details over het programma en de sprekers, en kan u zich inschrijven.

 

Zoals elk jaar is het een congres van en voor trade- & shoppermarketeers en voor mensen die hen ondersteunen in het ontwikkelen en uitvoeren van hun activiteiten. Ook dit jaar komen ervaren trademarketeers hun inzichten en hun visie delen, onder meer Steven Van Sweevelt (chief marketing & procurement officer bij Van Marcke) en Mieke Remans (trade marketing director bij AB InBev).

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN