RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe retailers en leveranciers efficiënter kunnen samenwerken

icon
Algemeen14 september, 2020

Hoe komt het, dat de lancering en listing van een nieuw product bij een klassieke retailer vaak maanden aansleept? Om te concurreren met online players als Amazon, Bol.com of Coolblue zullen retailers veel slagkrachtiger moeten worden, zegt Antoine Durieux van Alkemics.

 

Inspelen op consumentenverwachtingen

Alkemics, een onlineplatform dat de commerciële relaties tussen retailers en hun leveranciers digitaliseert, gaat nu ook in België van start, zegt medeoprichter en CEO Antoine Durieux aan RetailDetail. “We zijn iets meer dan vijf jaar geleden in Frankrijk gestart. Daar werken we nu met de zeven grootste foodretailers en met 17.000 merken, waaronder ook Belgische fabrikanten. Intussen zijn we ook actief in Engeland, waar we met onder andere Tesco, Ocado, Waitrose en Sainsbury’s samenwerken. En dit jaar leggen we de focus op België en Duitsland.” De stap naar België is logisch, aangezien Alkemics in Frankrijk al samenwerkt met verschillende retailers die ook op de Belgische markt actief zijn, zoals Colruyt, Carrefour, Cora, Intermarché en Metro. Bart Laumans zal de tool hier in de markt zetten.
 

Wat Alkemics precies doet? Het platform digitaliseert het hele commerciële proces, van bij de zoektocht naar nieuwe producten tot de lancering in de winkels. “Retailers en merken hebben uiteraard niet op ons gewacht om de onderlinge relaties efficiënter te beheren, maar ze gebruiken verschillende oplossingen door elkaar: voor gegevensuitwisseling, voor elektronische facturatie, voor offertes… Medewerkers verliezen daardoor veel kostbare tijd. Dat kan je je niet meer permitteren wanneer je concurreert met pure players die miljoenen producten in assortiment hebben en die in staat zijn om uiterst snel in te spelen op nieuwe consumentenverwachtingen en micro-trends.”

 

Winst aan productiviteit, snelheid en kwaliteit

Een geïntegreerd platform biedt heel wat voordelen. Het laat retailers en hun zowel grote als kleine leveranciers toe om vlotter met elkaar in contact te komen en digitaal samen te werken. Retailers ontdekken makkelijker nieuwe leveranciers en producten om beter te beantwoorden aan de consumentenverwachtingen. Snelheid is het grote voordeel: de ‘go-to-market’ wordt sterk ingekort, tegelijkertijd zorgt het online platform voor een continue update van data wat essentieel is voor data betrouwbaarheid.  Er wordt een grote productiviteitswinst geboekt: medewerkers hoeven geen honderden Excel Formulieren in te vullen en e-mails uit te wisselen. Dat brengt een kostenvoordeel met zich mee. Het concept heeft z’n nut meer dan bewezen tijdens de corona crisis, toen fysieke meetings geen optie waren. 
 

Het bedrijf zet sterk in op gebruiksgemak. “De grote meerderheid van onze klanten aan leverancierszijde zijn KMO’s. Je hoeft geen software te installeren of te configureren. Op het platform kan je je bedrijfsprofiel creëren, productfiches maken op basis van uiteenlopende bronnen, en vervolgens kan je al in gesprek gaan met de retailers. Het is heel ergonomisch, dit is echt een platform van de nieuwe generatie.”
 

Alkemics startte in de voedingssector, maar breidt nu de activiteiten stelselmatig uit naar andere sectoren: “We zijn intussen ook actief in de cosmetica, de parafarmacie, de travel retail… En dit jaar lanceren we onze oplossing voor de doe-het-zelf, textiel, en speelgoed. Dat doen we op vraag van onze klanten-retailers: zij stimuleren ons om uit te breiden naar andere industrieën.”

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN