RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Mars werkt maakt van gendergelijkheid

icon
Algemeen5 november, 2021

(Publireportage) Mars publiceert de resultaten van een grootschalige ‘luisterstudie’ bij meer dan 10.000 vrouwen in 88 landen. Onder de hashtag #HereToBeHeard formuleert het bedrijf praktische aanbevelingen om gendergelijkheid waar te maken.

 

Nood aan structurele verandering

Het wereldwijde luisteronderzoek #HereToBeHeard stelde 10.319 vrouwen in 88 landen één vraag: “Wat moet er veranderen zodat meer vrouwen hun volle potentieel kunnen bereiken?” De reacties varieerden van korte kreten tot zeer persoonlijke verhalen. Vrouwen roepen op tot een structurele verandering. Ze willen dat hun werkgevers, regeringen, gemeenschappen en mannen de obstakels afbreken waartegen zij moeten opboksen. Voormalig voorzitter Victoria Mars noemt #HereToBeHeard dan ook een “krachtig instrument voor verandering” en roept bedrijven op om in actie te komen.
 

“Het rapport vertelt ons op welke punten we onze acties kunnen richten om te zorgen voor meer rechtvaardigheid en inclusiviteit”, reageert Stefanie Straub, Vice President & General Counsel, Mars, Incorporated. “We gebruiken de gegevens en de aanbevelingen van experts om onze volgende stappen te kiezen, onze prioriteiten af te bakenen en onze investeringen te sturen. De boodschap is luid en duidelijk: we moeten allemaal een stap vooruit zetten en 10.000 stemmen helpen hun volledige potentieel te bereiken.”

 

Acht thema’s

Met het nieuwe rapport wil Mars bijdragen tot een zinvolle dialoog over hoe een inclusievere wereld te scheppen. Voor de verwerking van de reacties van de vrouwen heeft het bedrijf samengewerkt met een team wetenschappers van het Future of Marketing Initiative van Saïd Business School van de universiteit van Oxford en externe kwalitatieve analisten. Door een combinatie van machineleren en netwerkanalyse heeft het team uit Oxford 28 onderwerpen geïdentificeerd die het vaakst genoemd werden door de vrouwen. Die 28 onderwerpen hebben ze kwalitatief gegroepeerd in acht thema’s:

 

1. Een einde aan systemische discriminatie en schadelijke genderstereotypen (80 %)

2. Gelijke carrièremogelijkheden (79 %)

3. Meer beslissingsbevoegdheid (65 %)

4. Steun als ouder (30 %)

5. Betere werk-privébalans (26 %)

6. Gendergelijk onderwijs (24 %)

7. Mentaal en fysiek welzijn (19 %)

8. Een einde aan pesterij en geweld op basis van geslacht (15 %)

 

Het valt op dat 71 procent van de vrouwen benadrukt dat mannen een cruciale rol spelen – nu eens als bondgenoot in hun strijd dan weer als obstakel voor vooruitgang.

 

Gelijk loon voor gelijk werk

Dat het onderzoek precies werd uitgevoerd in volle coronacrisis is geen toeval: de pandemie heeft over de hele wereld ravage aangericht onder vrouwen op de arbeidsmarkt en geleid tot een ‘she-cessie’ die 64 miljoen jobs en minstens 800 miljard dollar aan inkomsten heeft gekost, of het totale BBP van 98 landen. De klok van de strijd voor gendergelijkheid werd daardoor liefst 136 jaar teruggedraaid.
 

Mars zal de inzichten van #HereToBeHeard – waarin ook meer dan 1.200 medewerkers van Mars hun stem lieten horen – gebruiken om nieuwe beleidslijnen en acties te ontwikkelen voor het Full Potential-platform voor gendergelijkheid, dat het bedrijf in 2020 heeft opgericht. De processen van Mars zijn gericht op het bewerkstelligen van gelijk loon voor gelijk werk voor al zijn 133.000 medewerkers wereldwijd, van wie de helft vrouwen zijn. Naast andere doelstellingen inzake inclusie en diversiteit streeft Mars naar 100 % genderbalans in leidinggevende teams. In het eerste jaar heeft het bedrijf op dat gebied al een opmerkelijke vooruitgang geboekt: de balans is gestegen van 43% naar 50%.

 

Het verschil maken

Onder de 105 medewerkers in het commerciële hoofdkwartier van Mars Belgium in Zaventem, is de verdeling 50% vrouw en 50% man. Onder de lijnverantwoordelijken (associates die een team aansturen) is de genderverdeling 59% mannelijk tegenover 41% vrouwelijk. In het leiderschapsteam is de verhouding 50/50. “Om ons volledige potentieel te bereiken, moeten we ons richten op de combinatie van zelfvertrouwen en competentie”, zegt salesdirecteur An De Volder van Mars Belgium.
 

“Bedrijven moeten hun steentje bijdragen om een verschil te maken. Mars blijft zich daarvoor ten volle inzetten en wij moedigen bedrijven, regeringen en maatschappelijke organisaties aan om meer actie te ondernemen en te investeren waar dat het belangrijkst is”, besluit Victoria Mars, lid van de familie en ambassadeur van het Full Potential-programma van Mars.
 

Luisteren, leren, meer doen om gendergelijkheid te helpen bevorderen: www.mars.com/heretobeheard. Samen kunnen we ervoor zorgen dat meer vrouwen hun volledige potentieel bereiken.

 

Acht aanbevelingen voor bedrijven

1. Maak van genderevenwichtig leiderschap een realiteit

2. Omarm flexibel werk

3. Verleng het ouderschapsverlof

4. Ondersteun gendergelijke onderwijs en training

5. Ondersteun de lichamelijke en geestelijke gezondheid van vrouwen

6. Voorkom en bestrijd gendergerelateerd geweld

7. Mannen treden op als bondgenoten

8. Merken nemen een standpunt in.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN