Consument vraagt vaker kortingen in de winkel

Consument vraagt vaker kortingen in de winkel

Onderzoek van het NSZ, Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, heeft aangetoond dat steeds meer consumenten in de winkel vragen achter kortingen. Handelaars zeggen wel vaker nee tegen een korting.

"Consument verwacht overal kortingen"

Het NSZ onderzocht bij 549 handelszaken of consumenten er om kortingen vroegen. Het aantal dat daadwerkelijk om kortingen vroegen, steeg met 27 procent ten opzichte van een jaar eerder. 29 procent van de handelaars zegt wel dat ze dergelijke verzoeken steeds weigeren, ten opzichte van 14 procent vorig jaar.

 

Volgens het NSZ verwacht de consument tegenwoordig overal kortingen, omdat webwinkels en grote ketens daar veelvuldig mee uitpakken. "Gevolg is dat de consument overal kortingen verwacht, zoals in de soeks. Ook bij de zelfstandige detailhandel dus", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

"Maar in de kleinhandel wordt met dermate krappe winstmarges gewerkt dat het eenvoudigweg niet leefbaar is om de hele tijd door promoties aan te bieden. Kleinhandelszaken kunnen immers niet rekenen op een kapitaalkrachtige holding en een grote marketingmachine die achter hen staan. Het gaat om andere werelden."

 

Volgens het onderzoek gaat een klant ook steeds verder in zijn zoektocht naar kortingen. "Steeds meer klanten deinzen er niet voor terug om in de winkel of aan de kassa om een korting te vragen. Ze gaan daarbij steeds verder, zitten niet om een leugen verlegen, volgen kortingsacties van concurrerende winkels nauwgezet op en nemen daarvan bewijzen mee", aldus het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top