Consument vraagt vaker kortingen in de winkel

Consument vraagt vaker kortingen in de winkel

Onderzoek van het NSZ, Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, heeft aangetoond dat steeds meer consumenten in de winkel vragen achter kortingen. Handelaars zeggen wel vaker nee tegen een korting.

"Consument verwacht overal kortingen"

Het NSZ onderzocht bij 549 handelszaken of consumenten er om kortingen vroegen. Het aantal dat daadwerkelijk om kortingen vroegen, steeg met 27 procent ten opzichte van een jaar eerder. 29 procent van de handelaars zegt wel dat ze dergelijke verzoeken steeds weigeren, ten opzichte van 14 procent vorig jaar.

 

Volgens het NSZ verwacht de consument tegenwoordig overal kortingen, omdat webwinkels en grote ketens daar veelvuldig mee uitpakken. "Gevolg is dat de consument overal kortingen verwacht, zoals in de soeks. Ook bij de zelfstandige detailhandel dus", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

"Maar in de kleinhandel wordt met dermate krappe winstmarges gewerkt dat het eenvoudigweg niet leefbaar is om de hele tijd door promoties aan te bieden. Kleinhandelszaken kunnen immers niet rekenen op een kapitaalkrachtige holding en een grote marketingmachine die achter hen staan. Het gaat om andere werelden."

 

Volgens het onderzoek gaat een klant ook steeds verder in zijn zoektocht naar kortingen. "Steeds meer klanten deinzen er niet voor terug om in de winkel of aan de kassa om een korting te vragen. Ze gaan daarbij steeds verder, zitten niet om een leugen verlegen, volgen kortingsacties van concurrerende winkels nauwgezet op en nemen daarvan bewijzen mee", aldus het NSZ.

Tags: