Consument vraagt vaker kortingen in de winkel | RetailDetail

Consument vraagt vaker kortingen in de winkel

Consument vraagt vaker kortingen in de winkel

Onderzoek van het NSZ, Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, heeft aangetoond dat steeds meer consumenten in de winkel vragen achter kortingen. Handelaars zeggen wel vaker nee tegen een korting.

"Consument verwacht overal kortingen"

Het NSZ onderzocht bij 549 handelszaken of consumenten er om kortingen vroegen. Het aantal dat daadwerkelijk om kortingen vroegen, steeg met 27 procent ten opzichte van een jaar eerder. 29 procent van de handelaars zegt wel dat ze dergelijke verzoeken steeds weigeren, ten opzichte van 14 procent vorig jaar.

 

Volgens het NSZ verwacht de consument tegenwoordig overal kortingen, omdat webwinkels en grote ketens daar veelvuldig mee uitpakken. "Gevolg is dat de consument overal kortingen verwacht, zoals in de soeks. Ook bij de zelfstandige detailhandel dus", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

"Maar in de kleinhandel wordt met dermate krappe winstmarges gewerkt dat het eenvoudigweg niet leefbaar is om de hele tijd door promoties aan te bieden. Kleinhandelszaken kunnen immers niet rekenen op een kapitaalkrachtige holding en een grote marketingmachine die achter hen staan. Het gaat om andere werelden."

 

Volgens het onderzoek gaat een klant ook steeds verder in zijn zoektocht naar kortingen. "Steeds meer klanten deinzen er niet voor terug om in de winkel of aan de kassa om een korting te vragen. Ze gaan daarbij steeds verder, zitten niet om een leugen verlegen, volgen kortingsacties van concurrerende winkels nauwgezet op en nemen daarvan bewijzen mee", aldus het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Gratis verzending voor leden Bol.com Select

08/08/2018

In navolging van Amazon voert Bol.com zijn lidmaatschapsservice op: Select-leden kunnen nu het hele assortiment gratis bezorgd krijgen. Althans, als ze de lidmaatschapskost betalen.