Consument vraagt vaker kortingen in de winkel

Consument vraagt vaker kortingen in de winkel

Onderzoek van het NSZ, Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, heeft aangetoond dat steeds meer consumenten in de winkel vragen achter kortingen. Handelaars zeggen wel vaker nee tegen een korting.

"Consument verwacht overal kortingen"

Het NSZ onderzocht bij 549 handelszaken of consumenten er om kortingen vroegen. Het aantal dat daadwerkelijk om kortingen vroegen, steeg met 27 procent ten opzichte van een jaar eerder. 29 procent van de handelaars zegt wel dat ze dergelijke verzoeken steeds weigeren, ten opzichte van 14 procent vorig jaar.

 

Volgens het NSZ verwacht de consument tegenwoordig overal kortingen, omdat webwinkels en grote ketens daar veelvuldig mee uitpakken. "Gevolg is dat de consument overal kortingen verwacht, zoals in de soeks. Ook bij de zelfstandige detailhandel dus", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

"Maar in de kleinhandel wordt met dermate krappe winstmarges gewerkt dat het eenvoudigweg niet leefbaar is om de hele tijd door promoties aan te bieden. Kleinhandelszaken kunnen immers niet rekenen op een kapitaalkrachtige holding en een grote marketingmachine die achter hen staan. Het gaat om andere werelden."

 

Volgens het onderzoek gaat een klant ook steeds verder in zijn zoektocht naar kortingen. "Steeds meer klanten deinzen er niet voor terug om in de winkel of aan de kassa om een korting te vragen. Ze gaan daarbij steeds verder, zitten niet om een leugen verlegen, volgen kortingsacties van concurrerende winkels nauwgezet op en nemen daarvan bewijzen mee", aldus het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top