Crisis halveert nettowinst Blokker | RetailDetail

Crisis halveert nettowinst Blokker

Crisis halveert nettowinst Blokker

Detailhandelsconcern Blokker heeft een mager jaar achter de rug: de omzet daalde 4% tot 2,622 miljard euro en de nettowinst halveerde zelfs tot 64 miljoen euro. Bovendien ging ook het nieuwe jaar niet bijster goed van start: de concernleiding wil dan ook geen prognose maken voor het hele boekjaar.

Crisis drukt op woonbranche

Bestuursvoorzitter Roland Palmer zag "een malaise op de huizenmarkt", waardoor de woonbranche klappen kreeg. Ook de Nederlandse btw-verhoging had een negatief effect op de cijfers.

 

De Blokker-holding overkoepelt winkelformules in de sectoren huishoud (met als speerpunt Blokker zelf), speelgoed (Bart Smit, Intertoys en Maxi Toys), wonen (Leen Bakker) en tuin (Tuincentrum Overvecht) en de groothandels Trend Center en Elektroblok.

 

Aanpassen aan nieuwe realiteit

Blokker zegt zich intussen te hebben aangepast aan de nieuwe realiteit en inversteert tegenwoordig vooral in de discountformule Big Bazar. Vorig boekjaar (tot eind januari) opende die 29 winkels in Nederland en 2 in België, dit boekjaar kwamen er al twaalf bij om het totaal op 82 te brengen.

 

Voorts zette het bedrijf ook sterker in op het internet. De online verkopen van alle formules dikten aan met 29% tot 67 miljoen euro. Die investeringen hadden wel een keerzijde: zo is de handel in videogames en hardware grotendeels verschoven naar het web. Bijgevolg heeft Blokker ervoor geopteerd om de formule E-Plaza met 58 fysieke winkels in Nederland en België te sluiten.

 

Met die sluiting en de reorganisatie van de Nederlandse keten Marskramer wil Blokker zich ook wapenen tegen de onzekere toekomst. Ook 2013 ging immers aarzelend van start, onder meer door het lage consumentenvertrouwen. Bovendien was de maand maart erg koud, waardoor heel wat kopers thuis bleven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.