Crisis halveert nettowinst Blokker | RetailDetail

Crisis halveert nettowinst Blokker

Crisis halveert nettowinst Blokker

Detailhandelsconcern Blokker heeft een mager jaar achter de rug: de omzet daalde 4% tot 2,622 miljard euro en de nettowinst halveerde zelfs tot 64 miljoen euro. Bovendien ging ook het nieuwe jaar niet bijster goed van start: de concernleiding wil dan ook geen prognose maken voor het hele boekjaar.

Crisis drukt op woonbranche

Bestuursvoorzitter Roland Palmer zag "een malaise op de huizenmarkt", waardoor de woonbranche klappen kreeg. Ook de Nederlandse btw-verhoging had een negatief effect op de cijfers.

 

De Blokker-holding overkoepelt winkelformules in de sectoren huishoud (met als speerpunt Blokker zelf), speelgoed (Bart Smit, Intertoys en Maxi Toys), wonen (Leen Bakker) en tuin (Tuincentrum Overvecht) en de groothandels Trend Center en Elektroblok.

 

Aanpassen aan nieuwe realiteit

Blokker zegt zich intussen te hebben aangepast aan de nieuwe realiteit en inversteert tegenwoordig vooral in de discountformule Big Bazar. Vorig boekjaar (tot eind januari) opende die 29 winkels in Nederland en 2 in België, dit boekjaar kwamen er al twaalf bij om het totaal op 82 te brengen.

 

Voorts zette het bedrijf ook sterker in op het internet. De online verkopen van alle formules dikten aan met 29% tot 67 miljoen euro. Die investeringen hadden wel een keerzijde: zo is de handel in videogames en hardware grotendeels verschoven naar het web. Bijgevolg heeft Blokker ervoor geopteerd om de formule E-Plaza met 58 fysieke winkels in Nederland en België te sluiten.

 

Met die sluiting en de reorganisatie van de Nederlandse keten Marskramer wil Blokker zich ook wapenen tegen de onzekere toekomst. Ook 2013 ging immers aarzelend van start, onder meer door het lage consumentenvertrouwen. Bovendien was de maand maart erg koud, waardoor heel wat kopers thuis bleven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.