Crisis halveert nettowinst Blokker

Crisis halveert nettowinst Blokker

Detailhandelsconcern Blokker heeft een mager jaar achter de rug: de omzet daalde 4% tot 2,622 miljard euro en de nettowinst halveerde zelfs tot 64 miljoen euro. Bovendien ging ook het nieuwe jaar niet bijster goed van start: de concernleiding wil dan ook geen prognose maken voor het hele boekjaar.

Crisis drukt op woonbranche

Bestuursvoorzitter Roland Palmer zag "een malaise op de huizenmarkt", waardoor de woonbranche klappen kreeg. Ook de Nederlandse btw-verhoging had een negatief effect op de cijfers.

 

De Blokker-holding overkoepelt winkelformules in de sectoren huishoud (met als speerpunt Blokker zelf), speelgoed (Bart Smit, Intertoys en Maxi Toys), wonen (Leen Bakker) en tuin (Tuincentrum Overvecht) en de groothandels Trend Center en Elektroblok.

 

Aanpassen aan nieuwe realiteit

Blokker zegt zich intussen te hebben aangepast aan de nieuwe realiteit en inversteert tegenwoordig vooral in de discountformule Big Bazar. Vorig boekjaar (tot eind januari) opende die 29 winkels in Nederland en 2 in België, dit boekjaar kwamen er al twaalf bij om het totaal op 82 te brengen.

 

Voorts zette het bedrijf ook sterker in op het internet. De online verkopen van alle formules dikten aan met 29% tot 67 miljoen euro. Die investeringen hadden wel een keerzijde: zo is de handel in videogames en hardware grotendeels verschoven naar het web. Bijgevolg heeft Blokker ervoor geopteerd om de formule E-Plaza met 58 fysieke winkels in Nederland en België te sluiten.

 

Met die sluiting en de reorganisatie van de Nederlandse keten Marskramer wil Blokker zich ook wapenen tegen de onzekere toekomst. Ook 2013 ging immers aarzelend van start, onder meer door het lage consumentenvertrouwen. Bovendien was de maand maart erg koud, waardoor heel wat kopers thuis bleven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top