Crisis houdt aan: Amerikanen zuiniger met Thanksgiving | RetailDetail

Crisis houdt aan: Amerikanen zuiniger met Thanksgiving

Crisis houdt aan: Amerikanen zuiniger met Thanksgiving

De Amerikanen hebben tijdens het tijdens het verlengde weekend van Thanksgiving 'maar' 57,4 miljard dollar (42 miljard euro) gespendeerd, 2,7% minder dan in 2012. Het is meteen ook de eerste keer sinds het crisisjaar 2009 dat er een daling werd opgetekend.

Shoppers geven minder uit

Tussen donderdagochtend en zondagavond trokken nochtans meer mensen de straat op dan vorig jaar: in totaal werden zowat 141 miljoen kopende Amerikanen geteld, 1,2% meer dan in 2012. Vooral de 18- tot 34-jarigen gingen op koopjacht: van hen klikten drie op de vier het voorbije weekend de portemonnee open.

 

Hun uitgaven lagen gemiddeld echter lager dan vorig jaar, met 407,02 dollar (300 euro) in plaats van 423,55 dollar (313 euro), blijkt uit een peiling van de National Retail Federation (NRF). Voorzitter Matthew Shay van NRF schrijft de lagere bestedingen toe aan het moeilijke macro-economische klimaat en aan de late Thanksgiving, waardoor handelaars al sinds half november met kortingen uitpakken en al heel wat mensen goederen insloegen.

 

E-commerce haalt nieuw record

Ook op het internet was het erg druk: volgens Adobe Systems werd op Thanksgiving voor 1,06 miljard dollar (780 miljoen euro) online gekocht (+ 18%) en op Black Friday zelfs  voor 1,93 miljard dollar (1,43 miljard euro, + 39%). Het marktonderzoeksbureau comScore hield het op 766 miljoen dollar (565,90 miljoen euro, + 21%) voor Thanksgiving en 1,2 miljard dollar (890 miljoen euro, + 15%) voor de daaropvolgende vrijdag.

 

De NRF houdt het erop dat zowat 59 miljoen mensen het afgelopen weekend online hebben gewinkeld. Zij gaven daarbij gemiddeld 177,67 dollar (131 euro) per persoon uit, wat al 43,7% van hun totale budget voor die dagen was. Vorig jaar bleef de teller nog staan op 40,7%.

 

Thanksgiving is een van de belangrijkste koopperiodes van het jaar in de VS. Het weekend markeert de start van de eindejaarsverkopen. Voor de hele feestperiode verwacht de NRF een omzet van 602,1 miljard dollar of 445 miljard euro, wat 3,9% meer zal zijn dan vorig jaar. Het gemiddeld bedrag per consument zal nochtans 2% lager uitkomen op 737,95 dollar of 545 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.