Crisis houdt aan: Amerikanen zuiniger met Thanksgiving

Crisis houdt aan: Amerikanen zuiniger met Thanksgiving

De Amerikanen hebben tijdens het tijdens het verlengde weekend van Thanksgiving 'maar' 57,4 miljard dollar (42 miljard euro) gespendeerd, 2,7% minder dan in 2012. Het is meteen ook de eerste keer sinds het crisisjaar 2009 dat er een daling werd opgetekend.

Shoppers geven minder uit

Tussen donderdagochtend en zondagavond trokken nochtans meer mensen de straat op dan vorig jaar: in totaal werden zowat 141 miljoen kopende Amerikanen geteld, 1,2% meer dan in 2012. Vooral de 18- tot 34-jarigen gingen op koopjacht: van hen klikten drie op de vier het voorbije weekend de portemonnee open.

 

Hun uitgaven lagen gemiddeld echter lager dan vorig jaar, met 407,02 dollar (300 euro) in plaats van 423,55 dollar (313 euro), blijkt uit een peiling van de National Retail Federation (NRF). Voorzitter Matthew Shay van NRF schrijft de lagere bestedingen toe aan het moeilijke macro-economische klimaat en aan de late Thanksgiving, waardoor handelaars al sinds half november met kortingen uitpakken en al heel wat mensen goederen insloegen.

 

E-commerce haalt nieuw record

Ook op het internet was het erg druk: volgens Adobe Systems werd op Thanksgiving voor 1,06 miljard dollar (780 miljoen euro) online gekocht (+ 18%) en op Black Friday zelfs  voor 1,93 miljard dollar (1,43 miljard euro, + 39%). Het marktonderzoeksbureau comScore hield het op 766 miljoen dollar (565,90 miljoen euro, + 21%) voor Thanksgiving en 1,2 miljard dollar (890 miljoen euro, + 15%) voor de daaropvolgende vrijdag.

 

De NRF houdt het erop dat zowat 59 miljoen mensen het afgelopen weekend online hebben gewinkeld. Zij gaven daarbij gemiddeld 177,67 dollar (131 euro) per persoon uit, wat al 43,7% van hun totale budget voor die dagen was. Vorig jaar bleef de teller nog staan op 40,7%.

 

Thanksgiving is een van de belangrijkste koopperiodes van het jaar in de VS. Het weekend markeert de start van de eindejaarsverkopen. Voor de hele feestperiode verwacht de NRF een omzet van 602,1 miljard dollar of 445 miljard euro, wat 3,9% meer zal zijn dan vorig jaar. Het gemiddeld bedrag per consument zal nochtans 2% lager uitkomen op 737,95 dollar of 545 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top