Crisis houdt aan: Amerikanen zuiniger met Thanksgiving | RetailDetail

Crisis houdt aan: Amerikanen zuiniger met Thanksgiving

Crisis houdt aan: Amerikanen zuiniger met Thanksgiving

De Amerikanen hebben tijdens het tijdens het verlengde weekend van Thanksgiving 'maar' 57,4 miljard dollar (42 miljard euro) gespendeerd, 2,7% minder dan in 2012. Het is meteen ook de eerste keer sinds het crisisjaar 2009 dat er een daling werd opgetekend.

Shoppers geven minder uit

Tussen donderdagochtend en zondagavond trokken nochtans meer mensen de straat op dan vorig jaar: in totaal werden zowat 141 miljoen kopende Amerikanen geteld, 1,2% meer dan in 2012. Vooral de 18- tot 34-jarigen gingen op koopjacht: van hen klikten drie op de vier het voorbije weekend de portemonnee open.

 

Hun uitgaven lagen gemiddeld echter lager dan vorig jaar, met 407,02 dollar (300 euro) in plaats van 423,55 dollar (313 euro), blijkt uit een peiling van de National Retail Federation (NRF). Voorzitter Matthew Shay van NRF schrijft de lagere bestedingen toe aan het moeilijke macro-economische klimaat en aan de late Thanksgiving, waardoor handelaars al sinds half november met kortingen uitpakken en al heel wat mensen goederen insloegen.

 

E-commerce haalt nieuw record

Ook op het internet was het erg druk: volgens Adobe Systems werd op Thanksgiving voor 1,06 miljard dollar (780 miljoen euro) online gekocht (+ 18%) en op Black Friday zelfs  voor 1,93 miljard dollar (1,43 miljard euro, + 39%). Het marktonderzoeksbureau comScore hield het op 766 miljoen dollar (565,90 miljoen euro, + 21%) voor Thanksgiving en 1,2 miljard dollar (890 miljoen euro, + 15%) voor de daaropvolgende vrijdag.

 

De NRF houdt het erop dat zowat 59 miljoen mensen het afgelopen weekend online hebben gewinkeld. Zij gaven daarbij gemiddeld 177,67 dollar (131 euro) per persoon uit, wat al 43,7% van hun totale budget voor die dagen was. Vorig jaar bleef de teller nog staan op 40,7%.

 

Thanksgiving is een van de belangrijkste koopperiodes van het jaar in de VS. Het weekend markeert de start van de eindejaarsverkopen. Voor de hele feestperiode verwacht de NRF een omzet van 602,1 miljard dollar of 445 miljard euro, wat 3,9% meer zal zijn dan vorig jaar. Het gemiddeld bedrag per consument zal nochtans 2% lager uitkomen op 737,95 dollar of 545 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.