Crisis houdt aan: Amerikanen zuiniger met Thanksgiving

Crisis houdt aan: Amerikanen zuiniger met Thanksgiving

De Amerikanen hebben tijdens het tijdens het verlengde weekend van Thanksgiving 'maar' 57,4 miljard dollar (42 miljard euro) gespendeerd, 2,7% minder dan in 2012. Het is meteen ook de eerste keer sinds het crisisjaar 2009 dat er een daling werd opgetekend.

Shoppers geven minder uit

Tussen donderdagochtend en zondagavond trokken nochtans meer mensen de straat op dan vorig jaar: in totaal werden zowat 141 miljoen kopende Amerikanen geteld, 1,2% meer dan in 2012. Vooral de 18- tot 34-jarigen gingen op koopjacht: van hen klikten drie op de vier het voorbije weekend de portemonnee open.

 

Hun uitgaven lagen gemiddeld echter lager dan vorig jaar, met 407,02 dollar (300 euro) in plaats van 423,55 dollar (313 euro), blijkt uit een peiling van de National Retail Federation (NRF). Voorzitter Matthew Shay van NRF schrijft de lagere bestedingen toe aan het moeilijke macro-economische klimaat en aan de late Thanksgiving, waardoor handelaars al sinds half november met kortingen uitpakken en al heel wat mensen goederen insloegen.

 

E-commerce haalt nieuw record

Ook op het internet was het erg druk: volgens Adobe Systems werd op Thanksgiving voor 1,06 miljard dollar (780 miljoen euro) online gekocht (+ 18%) en op Black Friday zelfs  voor 1,93 miljard dollar (1,43 miljard euro, + 39%). Het marktonderzoeksbureau comScore hield het op 766 miljoen dollar (565,90 miljoen euro, + 21%) voor Thanksgiving en 1,2 miljard dollar (890 miljoen euro, + 15%) voor de daaropvolgende vrijdag.

 

De NRF houdt het erop dat zowat 59 miljoen mensen het afgelopen weekend online hebben gewinkeld. Zij gaven daarbij gemiddeld 177,67 dollar (131 euro) per persoon uit, wat al 43,7% van hun totale budget voor die dagen was. Vorig jaar bleef de teller nog staan op 40,7%.

 

Thanksgiving is een van de belangrijkste koopperiodes van het jaar in de VS. Het weekend markeert de start van de eindejaarsverkopen. Voor de hele feestperiode verwacht de NRF een omzet van 602,1 miljard dollar of 445 miljard euro, wat 3,9% meer zal zijn dan vorig jaar. Het gemiddeld bedrag per consument zal nochtans 2% lager uitkomen op 737,95 dollar of 545 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Back to top