RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerceMasterclass
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De consument van morgen koopt in de metaverse. Bent u klaar?

icon
Algemeen13 september, 2022
Maarten Leyts, Trendwolves

Hoe bereid je je als retailer voor op de komst van Generaties Z en Alpha? Zij grijpen automatisch naar hun smartphone en zijn vertrouwd met virtuele werelden. Retail zal zich in de toekomst dus (ook) op die smartphone moeten afspelen, en in het metaversum.

De consument van binnen 20 jaar

“Van Gen Z – de generatie geboren tussen 1996 en 2010 – weten we dat ze niet loyaal is, maar weinig op heeft met merken en zeer goed geconnecteerd is: 82% kijkt meteen op de smartphone als ze iets willen doen. Retail zal zich daar dus moeten afspelen, op de smartphone,” zegt Maarten Leyts, oprichter van Trendwolves.

Voor Generatie Alpha, geboren vanaf 2010, geldt dat nog veel meer: deze kinderen werden tijdens de pandemie noodgedwongen in virtuele werelden geduwd voor hun sociale interactie. Ze bewegen zich comfortabel in omgevingen als Minecraft of Roblox. “Dat heeft een enorme impact tijdens hun vormingsjaren. Zij zijn de consumenten van binnen 20 à 30 jaar. Ze hebben vandaag al een beeld van hoe ze willen kopen, zich ontspannen en zich verenigen in de toekomst.”

Kopen in het metaversum

En dat zal dus deels in het gedecentraliseerde web 3.0 zijn, en in metaversums, virtuele 3D-omgevingen. Jongeren raken vandaag al vertrouwd met NFT’s, tokens, virtueel bouwen, of digitale kleren en schoenen kopen voor hun avatar. “Je kan veronderstellen dat we in de toekomst niet meer over websites of webshops zullen spreken, maar van e-commerce stores in de metaverse, waar je bijvoorbeeld kledij kan passen in een virtuele omgeving, met je avatar. Of denk aan ‘try-on-marketing’ voor juwelen en horloges. Dat is booming business. Ook brillen kan je vandaag al virtueel passen dank zij ‘augmented reality’. In een ideale wereld komen al die technologieën samen.”

Moet je daar als retailer dan nu al mee bezig zijn? Ja, zegt Leyts: “Ik zie dat bijvoorbeeld JBC dit heeft opgepikt en nu inspanningen doet om binnen de metaverse een virtuele omgeving te creëren waar je kan gaan shoppen. Ze openden een winkel in Fortnite. Dat is een goede zaak, want de verwachtingen van jonge generaties rond technologie veranderen snel. Het is wel een en/en verhaal, een multichannelverhaal. Maar de impact van mobiel zal steeds groter worden. Nu komt daar nog eens de metaverse als kanaal bij. Generatie Alpha groeit daarmee op.”

Exclusieve masterclass

Er is nog een weg af te leggen, geeft hij toe. “Niet alle metaversums zijn al mobiel, bijvoorbeeld. De technologie heeft tijd nodig om volwassen te worden. Ze zullen pas top zijn op het moment dat generatie Alpha de markt zal betreden. Zolang men geen inspanningen doet om dit kanaal naar een mainstreampubliek te brengen, zit je met een issue.” Maar dàt het er komt, lijdt geen twijfel.

Hoe zal het koopgedrag van jongere generaties consumenten evolueren? Hoe bereid je je vandaag al voor op retail in de metaversums van morgen? Daarover geeft Maarten Leyts op 23 september een exclusieve masterclass bij RetailDetail in Antwerpen. Deelnemers verkrijgen inzicht in de doelgroep jongeren. De workshop reikt concrete handvaten aan om je als retailer voor te bereiden op een toekomst in het web 3.0. Met interessante cases en unieke inzichten uit het binnenkort te verschijnen boek ‘Generation Alpha in Beta – Kidsmarketing in a changing world’. Schrijf je nu in via de knop hieronder.

Ik neem deel aan de masterclass ‘Generation Alpha, de Metaverse Generation’

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN