De Slegte opnieuw in handen van vroegere eigenaar | RetailDetail

De Slegte opnieuw in handen van vroegere eigenaar

De Slegte opnieuw in handen van vroegere eigenaar

De acht Belgische winkels van het failliete Nederlandse Polare gaan samen verder onder hun oorspronkelijke naam De Slegte. De vroegere eigenaar, Jan Bernard de Slegte, heeft de boekenzaken teruggekocht.

De Slegte maakt comeback

Het nieuws van de doorstart onder de oorspronkelijke vlag werd gemeld door het Nederlandse persbureau ANP en is door Kris Landuyt, de zaakvoerder van De Slegte Wapper Antwerpen, aan persbureau Belga bevestigd.

 

De Slegte dreigde te verdwijnen na de overname door Procures en de naamswijziging tot Polare, maar nu keert De Slegte dus terug: de winkels in Aalst, Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt, Leuven en Mechelen blijven hun vertrouwde activiteiten ontplooien en ze gebruiken weer de oude naam, De Slegte.

 

Aanbod nieuwe boeken blijft

Boekenliefhebbers zullen bij De Slegte terechtkunnen voor de aan- en verkoop van tweedehandsboeken, studieboeken en voordeelboeken. "Omdat we nu niet meer van een Nederlands hoofdkantoor en een centraal gestuurde inkoopafdeling afhangen, zullen we wat betreft ramsj- en voordeelboeken sneller kunnen inspelen op de wensen van onze klanten", zegt Kris Landuyt.

 

"Ook het aanbod nieuwe boeken blijft", bevestigt Jan Bernard de Slegte: "We bekijken nu hoe we de bevoorrading zo efficiënt mogelijk kunnen organiseren", want door het wegvallen van het hoofdkantoor kan het nog even duren alvorens de boekhandels weer volop nieuwe boeken aangeleverd krijgen. De keten werkt ook volop aan een nieuwe website, want "ook online wil De Slegte een rol blijven spelen".

 

Mislukt Nederlands avontuur

Met de doorstart komt er meteen een einde aan een 'mislukt' Nederlands avontuur, dat eind 2011 begon toen het Nederlandse investeringsvehikel ProCures de Belgische boekenketen kocht en die later samensmolt met de Nederlandse boekenwinkels van Selexyz onder de nieuwe naam Polare.

 

De nieuwe eigenaar had grootse plannen met de Belgisch-Nederlandse boekencombinatie, maar kon die niet waar maken. Uiteindelijk moest Polare de boeken neerleggen en moest voor alle stukjes van de voormalige keten een oplossing worden gezocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.