Definitief einde voor retailtak Kodak | RetailDetail

Definitief einde voor retailtak Kodak

Definitief einde voor retailtak Kodak

Fotoconcern Eastman Kodak krijgt een tweede leven nu de rechtbank in New York het herstelplan voor het 121-jaar oude bedrijf goedgekeurd heeft. De 'nieuwe' onderneming zal echter niet meer vergeleken kunnen worden met de voormalige producent van fotocamera's en -filmpjes.

Niet mee met digitale fotografie

Eastman Kodak stond op de rand van de afgrond omdat het veel te laat had gereageerd op de digitalisering van de fotografie. Tegenover 5 miljard euro aan schulden stonden toen nog maar 3,8 miljoen euro aan bezittingen. Het kon dan ook slechts overleven dankzij de toekenning van een gerechtelijk akkoord, waardoor het bedrijf tijdelijk beschermd werd tegen zijn schuldeisers.

 

Nu dat is goedgekeurd, krijgt het een kans op een nieuwe start. Wel werden de consumentenactiviteiten met de bekende camera's en filmpjes afgestoten en ligt voortaan focus op printtechnologie voor bedrijven. Daarnaast verkocht het bedrijf voor een half miljard euro aan patenten.

 

Forse schuldherschikking

De goedkeuring van het herstelplan gaat gepaard met een grote schuldherschikking. De schuldeisers zullen slechts tot 5% van hun vordering kunnen opeisen, de rest van de schuldvorderingen is omgezet in aandelen van het doorstartende bedrijf. De oude aandeelhouders zijn hun rechten kwijt.

 

Ook het personeel moet mee in het bad: de werknemers verliezen een groot deel van hun pensioenrechten en rechten op gezondheidszorg. Door de beslissing van de rechtbank wordt de bescherming van Eastman Kodak tegen zijn schuldeisers op 3 september opgeheven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top