Detailhandel "prioriteit" in Antwerps bestuursakkoord

Detailhandel "prioriteit" in Antwerps bestuursakkoord

Het Antwerpse stadsbestuur wil meer ruimte creëren voor ondernemerschap, zodat 't Stad nog attractiever wordt als winkelbestemming voor zowel bewoners als shoppers van buiten de stad. Unizo Antwerpen reageert alvast tevreden op de nieuwe Beleidsnota 2013.

Focus op 19 kernwinkelgebieden

"Handelaars zijn van belang voor de leefbaarheid en de aantrekkingskracht van de stad", zegt schepen voor middenstand Koen Kennis (N-VA). Daarom wil hij "optimale omgevingsfactoren creëren die het de handelaars mogelijk maken om in onze stad te ondernemen. En we spelen daarbij in op de nieuwe beleidskaders die recent opgesteld werden op Vlaams en provinciaal niveau."

 

Wat hij daarmee precies bedoelt, staat opgesomd in een beleidsnota van dik 60 pagina's. Daarin ligt de focus op 19 kernwinkelgebieden, waarvan er 11 – elk district heeft er minstens één – concrete ondersteuning zullen krijgen op basis van een specifieke behoefte-analyse. "Op bovenlokaal niveau blijft de stad Antwerpen zich promoten als dé shoppingstad van Vlaanderen om extra bezoekers uit binnen- en buitenland aan te trekken", aldus nog Kennis.

 

Tevreden Unizo pleit voor "goede mix"

Unizo Antwerpen staat in een eerste reactie positief tegenover de nota. De organisatie verwijst onder meer naar de focus op kernwinkelgebieden, de invulling van leegstaande winkelpanden met actieve commerciële functies en de uitbreiding van de renovatiepremie voor onder meer de beveiliging van handelspanden. "Wij zijn tevreden dat het stadsbestuur oor heeft naar de verzuchtingen van de Antwerpese ondernemers", zegt Nico Volckeryck.

 

Unizo Antwerpen pleit dan ook voor een goede mix van winkelketens, zelfstandige winkels en andere activiteiten, want dat heeft "een enorme aantrekkingskracht op zowel inwoners als toeristen uit binnen-en buitenland. En dat is goed voor zowel de ondernemers, de inwoners als het beleid."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top