Detailhandel "prioriteit" in Antwerps bestuursakkoord | RetailDetail

Detailhandel "prioriteit" in Antwerps bestuursakkoord

Detailhandel "prioriteit" in Antwerps bestuursakkoord

Het Antwerpse stadsbestuur wil meer ruimte creëren voor ondernemerschap, zodat 't Stad nog attractiever wordt als winkelbestemming voor zowel bewoners als shoppers van buiten de stad. Unizo Antwerpen reageert alvast tevreden op de nieuwe Beleidsnota 2013.

Focus op 19 kernwinkelgebieden

"Handelaars zijn van belang voor de leefbaarheid en de aantrekkingskracht van de stad", zegt schepen voor middenstand Koen Kennis (N-VA). Daarom wil hij "optimale omgevingsfactoren creëren die het de handelaars mogelijk maken om in onze stad te ondernemen. En we spelen daarbij in op de nieuwe beleidskaders die recent opgesteld werden op Vlaams en provinciaal niveau."

 

Wat hij daarmee precies bedoelt, staat opgesomd in een beleidsnota van dik 60 pagina's. Daarin ligt de focus op 19 kernwinkelgebieden, waarvan er 11 – elk district heeft er minstens één – concrete ondersteuning zullen krijgen op basis van een specifieke behoefte-analyse. "Op bovenlokaal niveau blijft de stad Antwerpen zich promoten als dé shoppingstad van Vlaanderen om extra bezoekers uit binnen- en buitenland aan te trekken", aldus nog Kennis.

 

Tevreden Unizo pleit voor "goede mix"

Unizo Antwerpen staat in een eerste reactie positief tegenover de nota. De organisatie verwijst onder meer naar de focus op kernwinkelgebieden, de invulling van leegstaande winkelpanden met actieve commerciële functies en de uitbreiding van de renovatiepremie voor onder meer de beveiliging van handelspanden. "Wij zijn tevreden dat het stadsbestuur oor heeft naar de verzuchtingen van de Antwerpese ondernemers", zegt Nico Volckeryck.

 

Unizo Antwerpen pleit dan ook voor een goede mix van winkelketens, zelfstandige winkels en andere activiteiten, want dat heeft "een enorme aantrekkingskracht op zowel inwoners als toeristen uit binnen-en buitenland. En dat is goed voor zowel de ondernemers, de inwoners als het beleid."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.