Detailhandel "prioriteit" in Antwerps bestuursakkoord | RetailDetail

Detailhandel "prioriteit" in Antwerps bestuursakkoord

Detailhandel "prioriteit" in Antwerps bestuursakkoord

Het Antwerpse stadsbestuur wil meer ruimte creëren voor ondernemerschap, zodat 't Stad nog attractiever wordt als winkelbestemming voor zowel bewoners als shoppers van buiten de stad. Unizo Antwerpen reageert alvast tevreden op de nieuwe Beleidsnota 2013.

Focus op 19 kernwinkelgebieden

"Handelaars zijn van belang voor de leefbaarheid en de aantrekkingskracht van de stad", zegt schepen voor middenstand Koen Kennis (N-VA). Daarom wil hij "optimale omgevingsfactoren creëren die het de handelaars mogelijk maken om in onze stad te ondernemen. En we spelen daarbij in op de nieuwe beleidskaders die recent opgesteld werden op Vlaams en provinciaal niveau."

 

Wat hij daarmee precies bedoelt, staat opgesomd in een beleidsnota van dik 60 pagina's. Daarin ligt de focus op 19 kernwinkelgebieden, waarvan er 11 – elk district heeft er minstens één – concrete ondersteuning zullen krijgen op basis van een specifieke behoefte-analyse. "Op bovenlokaal niveau blijft de stad Antwerpen zich promoten als dé shoppingstad van Vlaanderen om extra bezoekers uit binnen- en buitenland aan te trekken", aldus nog Kennis.

 

Tevreden Unizo pleit voor "goede mix"

Unizo Antwerpen staat in een eerste reactie positief tegenover de nota. De organisatie verwijst onder meer naar de focus op kernwinkelgebieden, de invulling van leegstaande winkelpanden met actieve commerciële functies en de uitbreiding van de renovatiepremie voor onder meer de beveiliging van handelspanden. "Wij zijn tevreden dat het stadsbestuur oor heeft naar de verzuchtingen van de Antwerpese ondernemers", zegt Nico Volckeryck.

 

Unizo Antwerpen pleit dan ook voor een goede mix van winkelketens, zelfstandige winkels en andere activiteiten, want dat heeft "een enorme aantrekkingskracht op zowel inwoners als toeristen uit binnen-en buitenland. En dat is goed voor zowel de ondernemers, de inwoners als het beleid."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.