Detailhandel "prioriteit" in Antwerps bestuursakkoord

Detailhandel "prioriteit" in Antwerps bestuursakkoord

Het Antwerpse stadsbestuur wil meer ruimte creëren voor ondernemerschap, zodat 't Stad nog attractiever wordt als winkelbestemming voor zowel bewoners als shoppers van buiten de stad. Unizo Antwerpen reageert alvast tevreden op de nieuwe Beleidsnota 2013.

Focus op 19 kernwinkelgebieden

"Handelaars zijn van belang voor de leefbaarheid en de aantrekkingskracht van de stad", zegt schepen voor middenstand Koen Kennis (N-VA). Daarom wil hij "optimale omgevingsfactoren creëren die het de handelaars mogelijk maken om in onze stad te ondernemen. En we spelen daarbij in op de nieuwe beleidskaders die recent opgesteld werden op Vlaams en provinciaal niveau."

 

Wat hij daarmee precies bedoelt, staat opgesomd in een beleidsnota van dik 60 pagina's. Daarin ligt de focus op 19 kernwinkelgebieden, waarvan er 11 – elk district heeft er minstens één – concrete ondersteuning zullen krijgen op basis van een specifieke behoefte-analyse. "Op bovenlokaal niveau blijft de stad Antwerpen zich promoten als dé shoppingstad van Vlaanderen om extra bezoekers uit binnen- en buitenland aan te trekken", aldus nog Kennis.

 

Tevreden Unizo pleit voor "goede mix"

Unizo Antwerpen staat in een eerste reactie positief tegenover de nota. De organisatie verwijst onder meer naar de focus op kernwinkelgebieden, de invulling van leegstaande winkelpanden met actieve commerciële functies en de uitbreiding van de renovatiepremie voor onder meer de beveiliging van handelspanden. "Wij zijn tevreden dat het stadsbestuur oor heeft naar de verzuchtingen van de Antwerpese ondernemers", zegt Nico Volckeryck.

 

Unizo Antwerpen pleit dan ook voor een goede mix van winkelketens, zelfstandige winkels en andere activiteiten, want dat heeft "een enorme aantrekkingskracht op zowel inwoners als toeristen uit binnen-en buitenland. En dat is goed voor zowel de ondernemers, de inwoners als het beleid."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Back to top