Dildotrucks, aardbei-tomaatsoep en Primark Cam: dit was 1 april

Coolblue

Zeker in coronatijden kunnen mensen wat humor gebruiken. Ook dit jaar tonen retailers en merken zich daarom van hun grappigste kant, al lijkt dat thuiswerken en besparen het niveau niet echt te bevorderen.

 

Met de Wifiets of de dildotruck

Coolblue levert nu ook… de klant zelf. De nieuwe dienst Coolblue Buiten is de onlineretailers “eerste hypergepersonaliseerde bezorgdienst, die jou ook écht verder brengt”, klinkt het. Klanten kunnen zich laten oppikken op “een tijdslot naar keuze” om een toertje te gaan doen. Zelfs het vervoermiddel is naar keuze: er is een bakfiets, een koets, een Wifiets of een “Out-of-home-trainer”. “En we zetten je natuurlijk ook weer thuis af”, aldus het bedrijf, dat elk jaar op 1 april voor een extra glimlach gaat.

 

Ook EasyToys, onlineverkoper van seksspeeltjes, zet in op thuisbezorging met een vleugje – nou ja – ‘experience’. De retailer onthult eigen bezorgwagens voor gegarandeerd discrete levering. In zoverre je knalroze trucks met een gigantische dildo op het dak discreet kunt noemen tenminste… Er zijn meteen 200 van de bezorgwagens besteld, aldus het bedrijf.

 

Nu het onderwijs weer met code rood te kampen heeft en Ikea met maximum 50 bezoekers op afspraak lang niet het pand gevuld krijgt, is een gedroomde match ontstaan: de hogeschool UCLL verhuist zijn lessen naar de Ikea-winkels. “Een unieke oplossing”, aldus Marc Vandewalle, algemeen directeur van de UCLL.

 

Aprilvissen om te slikken

Domino’s heeft dan weer een oplossing gevonden voor een ander mateloos vervelend probleem: de eeuwige discussie of ananas nu wel of niet op pizza mag. In tijden van verhoogde culturele gevoeligheden hakt de pizzaketen in Nederland de knoop door: geen ananas meer. Het bedrijf voegt zelfs de daad bij het woord: al sinds maandag 29 maart is de verkoop van ananas op pizza’s gestopt in de Nederlandse vestigingen. Maar wees gerust: vanaf vandaag kunnen cultuurbarbaren hun pizza gewoon weer met het exotische fruit bederven.

 

Omdat liefde – of walging – altijd door de maag gaat, zijn er nog heel wat meer nutritionele aprilgrollen. Hema ontwikkelde in Nederland zogezegd een heus tompouce-bier in samenwerking met botanische brouwer Lowlander Beer. De Tompouce Ale is “een blond biertje in milkshakestijl, gebrouwen met vanille en framboos”. “Een zomerse smaaksensatie die je niet wilt missen”, of net wel?

 

Broodjesketen Subway brengt in Australië korianderkoekjes op de markt, uiteraard in beperkte oplage, terwijl ze in het Verenigd Koninkrijk een helpende hand toestopt. De plastic hand kunnen broodjeseters aan hun pols vastmaken zodat ze niet langer hun beide handen nodig hebben, en met hun vrije hand gewoon verder op hun smartphone kunnen.

 

Heinz en smoothiemerk Innocent zijn dan weer trots op hun “smoup”-vondst. De combinatie van tomatensoep en aardbeiensmoothie wordt de nieuwe hype die het land verovert, aldus Diletta Fagioli, senior brand manager bij Heinz. McDonald's doet het dan beter met een doos voor drie frietjes, voor zij die er zogezegd “maar een paar” hoeven.

 

VW gaat stapje te ver

In de modewereld pakt Primark uit met livestreaming: met de gloednieuwe Primark Cam kunnen shoppers 24 uur op 24 binnenkijken in de winkels, zelfs wanneer de deuren gesloten zijn. Onlineconcurrent Asos zocht de inspiratie voor haar nieuwste capsulecollectie daarentegen niet ver: bij de zwart-wit geblokte print op de zakken waarin de kleren bij de retailer worden verzonden. 

 

“De kans is groot dat een van de eerste dingen die in je opkomt als je aan 'Asos' denkt, onze monochrome print is. We noemen het 'witte ruis' - en vandaag onthullen we een exclusieve capsulecollectie met de print”, klinkt het. De imaginaire capsulecollectie bestaat uit uniseks sweatshirts, opvallende jurken en broeken.

 

Dat aprilgrappen ook uit de hand kunnen lopen, ondervond Volkswagen aan den lijve. Of moeten we zeggen “Voltswagen of America”? Die nieuwe naam kondigde de autobouwer eerder deze namelijk trots in de VS aan. Na het diesel-schandaal wil de fabrikant zich nu gaan richten op elektrische wagens, en met Volt in de naam moet de strategische shift voor iedereen duidelijk zijn. Goed nieuws, dachten veel beleggers oprecht. Het aandeel sprong prompt de hoogte in, tot het om een premature aprilvis bleek te gaan. Dat vond de beurs dan weer minder leuk…