Eindejaarsaankopen komen sneller op gang

Eindejaarsaankopen komen sneller op gang

Een rondvraag van het NSZ bij 178 kleinhandelaars heeft aangetoond dat de consument dit jaar vroeger op cadeaujacht is gegaan. Bijna een kwart van de winkeliers spreekt over een beperkte toename ten opzichte van vorig jaar, tegenover twee procent die gewag maken van een daling.

Drukte en slecht weer vermijden

"De voorbije jaren hield de winter lelijk huis tijdens een aantal koopzondagen in december. Een aantal consumenten speelt daarom liever op veilig en doet die aankopen nu al, net als de mensen die niets moeten weten van de kerstdrukte en -sfeer", geeft NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws aan.

 

Bij de 178 handelaars die het NSZ ondervroeg zei 75 procent dat ze geen verschil opmerkten ten opzichte van vorig jaar. 23 procent zegt nu al meer te verkopen dan vorig jaar in deze periode. Er is dus sprake van een lichte stijging, al wordt de grote toeloop nog steeds verwacht tijdens de drie koopzondagen in december.

 

Verwacht wordt dat de verkoop losbarst na het vertrek van Sinterklaas richting Spanje. Pas vanaf dan mogen promoties gelinkt worden aan de fysieke aanwezigheid van de Kerstman, althans volgens de niet-bindende gedragscode van de Raad voor Gebruik over de duur van reclamecampagnes die voorafgaan aan Sinterklaas en Kerstmis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top