Eindejaarsaankopen komen sneller op gang

Eindejaarsaankopen komen sneller op gang

Een rondvraag van het NSZ bij 178 kleinhandelaars heeft aangetoond dat de consument dit jaar vroeger op cadeaujacht is gegaan. Bijna een kwart van de winkeliers spreekt over een beperkte toename ten opzichte van vorig jaar, tegenover twee procent die gewag maken van een daling.

Drukte en slecht weer vermijden

"De voorbije jaren hield de winter lelijk huis tijdens een aantal koopzondagen in december. Een aantal consumenten speelt daarom liever op veilig en doet die aankopen nu al, net als de mensen die niets moeten weten van de kerstdrukte en -sfeer", geeft NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws aan.

 

Bij de 178 handelaars die het NSZ ondervroeg zei 75 procent dat ze geen verschil opmerkten ten opzichte van vorig jaar. 23 procent zegt nu al meer te verkopen dan vorig jaar in deze periode. Er is dus sprake van een lichte stijging, al wordt de grote toeloop nog steeds verwacht tijdens de drie koopzondagen in december.

 

Verwacht wordt dat de verkoop losbarst na het vertrek van Sinterklaas richting Spanje. Pas vanaf dan mogen promoties gelinkt worden aan de fysieke aanwezigheid van de Kerstman, althans volgens de niet-bindende gedragscode van de Raad voor Gebruik over de duur van reclamecampagnes die voorafgaan aan Sinterklaas en Kerstmis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Back to top