"Elektronisch betalen dreigt fors duurder te worden" | RetailDetail

"Elektronisch betalen dreigt fors duurder te worden"

"Elektronisch betalen dreigt fors duurder te worden"

Het plan van de Europese Commissie om het elektronisch betalen in winkels transparanter en goedkoper te maken in de hele Unie, dreigt helemaal fout te lopen. De kosten voor diensten als Bancontact of Visa zullen de pan uitswingen, waarschuwt handelsfederatie Comeos.

"Rijdt Europa voor de banken?"

De Europese Commissie wil het elektronisch betaalverkeer binnen Europa harmoniseren, transparanter en ook goedkoper maken. "Er zou een plafond komen voor de kosten die de handelaars betalen, er zouden duidelijke spelregels komen die de handelaars vrij laten in hun keuze welke kaart ze aanvaarden, en er zou een eerlijke kans worden gegeven aan nieuwe aanbieders om op de markt te komen", vat topman Dominique Michel van Comeos de oorspronkelijke plannen van Europa samen.

 

Die plannen worden nu ondergraven door een reeks voorstellen die de rapporteur van de economische commissie van het Europees Parlement nu doet. Zo gaat onder meer het kostenplafond op de schop en wordt de keuzevrijheid van de handelaar inzake het al dan niet aanvaarden van deze of gene kaart zwaar beknot. 

 

"Indien die voorstellen niet worden ingetrokken of weggestemd, ziet het er somber uit voor het elektronisch betaalverkeer in de handel", besluit Dominique Michel. "Je vraagt je soms echt af waar sommige Europarlementsleden mee bezig zijn. Rijden ze voor de kar van de banken en de betaalindustrie?"

 

Ook kaartuitgevers ontevreden

Een week geleden had ook Eurocommerce - de Europese belangenvereniging van de retail, de groothandel en de internationale handel - al gewaarschuwd voor de "verwatering van het voorstel van de Commissie", waarbij "de meeste voordelen voor consumenten en handelaars verloren zouden gaan".

 

Intussen lijken ook de kaartuitgevers niet echt tevreden met de richting die het dossier nu uitgaat. Zo liet MasterCard al weten "zich grote zorgen te maken over de one-size-fits-all benadering voor heel Europa, aangezien die niet gebaseerd lijkt op een duidelijke methodologie".

 

Waarmee bewezen is dat er bij het uittekenen van de nieuwe Payment Services Directive grote belangen spelen die vaak tegenstrijdig zijn. Er wachten de Europese parlementsleden met andere woorden nog flink wat serieuze debatten over veelal technische kwesties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

De dampwinkels of vape shops, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien het aantal klanten dalen. Strengere wetgeving is een van de redenen voor die daling.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

Back to top