"Elektronisch betalen dreigt fors duurder te worden"

"Elektronisch betalen dreigt fors duurder te worden"

Het plan van de Europese Commissie om het elektronisch betalen in winkels transparanter en goedkoper te maken in de hele Unie, dreigt helemaal fout te lopen. De kosten voor diensten als Bancontact of Visa zullen de pan uitswingen, waarschuwt handelsfederatie Comeos.

"Rijdt Europa voor de banken?"

De Europese Commissie wil het elektronisch betaalverkeer binnen Europa harmoniseren, transparanter en ook goedkoper maken. "Er zou een plafond komen voor de kosten die de handelaars betalen, er zouden duidelijke spelregels komen die de handelaars vrij laten in hun keuze welke kaart ze aanvaarden, en er zou een eerlijke kans worden gegeven aan nieuwe aanbieders om op de markt te komen", vat topman Dominique Michel van Comeos de oorspronkelijke plannen van Europa samen.

 

Die plannen worden nu ondergraven door een reeks voorstellen die de rapporteur van de economische commissie van het Europees Parlement nu doet. Zo gaat onder meer het kostenplafond op de schop en wordt de keuzevrijheid van de handelaar inzake het al dan niet aanvaarden van deze of gene kaart zwaar beknot. 

 

"Indien die voorstellen niet worden ingetrokken of weggestemd, ziet het er somber uit voor het elektronisch betaalverkeer in de handel", besluit Dominique Michel. "Je vraagt je soms echt af waar sommige Europarlementsleden mee bezig zijn. Rijden ze voor de kar van de banken en de betaalindustrie?"

 

Ook kaartuitgevers ontevreden

Een week geleden had ook Eurocommerce - de Europese belangenvereniging van de retail, de groothandel en de internationale handel - al gewaarschuwd voor de "verwatering van het voorstel van de Commissie", waarbij "de meeste voordelen voor consumenten en handelaars verloren zouden gaan".

 

Intussen lijken ook de kaartuitgevers niet echt tevreden met de richting die het dossier nu uitgaat. Zo liet MasterCard al weten "zich grote zorgen te maken over de one-size-fits-all benadering voor heel Europa, aangezien die niet gebaseerd lijkt op een duidelijke methodologie".

 

Waarmee bewezen is dat er bij het uittekenen van de nieuwe Payment Services Directive grote belangen spelen die vaak tegenstrijdig zijn. Er wachten de Europese parlementsleden met andere woorden nog flink wat serieuze debatten over veelal technische kwesties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top