"Elektronisch betalen dreigt fors duurder te worden" | RetailDetail

"Elektronisch betalen dreigt fors duurder te worden"

"Elektronisch betalen dreigt fors duurder te worden"

Het plan van de Europese Commissie om het elektronisch betalen in winkels transparanter en goedkoper te maken in de hele Unie, dreigt helemaal fout te lopen. De kosten voor diensten als Bancontact of Visa zullen de pan uitswingen, waarschuwt handelsfederatie Comeos.

"Rijdt Europa voor de banken?"

De Europese Commissie wil het elektronisch betaalverkeer binnen Europa harmoniseren, transparanter en ook goedkoper maken. "Er zou een plafond komen voor de kosten die de handelaars betalen, er zouden duidelijke spelregels komen die de handelaars vrij laten in hun keuze welke kaart ze aanvaarden, en er zou een eerlijke kans worden gegeven aan nieuwe aanbieders om op de markt te komen", vat topman Dominique Michel van Comeos de oorspronkelijke plannen van Europa samen.

 

Die plannen worden nu ondergraven door een reeks voorstellen die de rapporteur van de economische commissie van het Europees Parlement nu doet. Zo gaat onder meer het kostenplafond op de schop en wordt de keuzevrijheid van de handelaar inzake het al dan niet aanvaarden van deze of gene kaart zwaar beknot. 

 

"Indien die voorstellen niet worden ingetrokken of weggestemd, ziet het er somber uit voor het elektronisch betaalverkeer in de handel", besluit Dominique Michel. "Je vraagt je soms echt af waar sommige Europarlementsleden mee bezig zijn. Rijden ze voor de kar van de banken en de betaalindustrie?"

 

Ook kaartuitgevers ontevreden

Een week geleden had ook Eurocommerce - de Europese belangenvereniging van de retail, de groothandel en de internationale handel - al gewaarschuwd voor de "verwatering van het voorstel van de Commissie", waarbij "de meeste voordelen voor consumenten en handelaars verloren zouden gaan".

 

Intussen lijken ook de kaartuitgevers niet echt tevreden met de richting die het dossier nu uitgaat. Zo liet MasterCard al weten "zich grote zorgen te maken over de one-size-fits-all benadering voor heel Europa, aangezien die niet gebaseerd lijkt op een duidelijke methodologie".

 

Waarmee bewezen is dat er bij het uittekenen van de nieuwe Payment Services Directive grote belangen spelen die vaak tegenstrijdig zijn. Er wachten de Europese parlementsleden met andere woorden nog flink wat serieuze debatten over veelal technische kwesties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.