Elektronische maaltijdcheque levert bijna 95 miljoen euro besparing op | RetailDetail

Elektronische maaltijdcheque levert bijna 95 miljoen euro besparing op

Elektronische maaltijdcheque levert bijna 95 miljoen euro besparing op

De elektronische maaltijdcheque levert een besparing van bijna 95 miljoen euro op jaarbasis op, zo blijkt uit een officieel rapport. Ondernemersorganisatie Unizo pleit dan ook voor een versnelde volledige overstap op de elektronische variant.

67,5 miljoen besparing voor handelaars

De cijfers van de dienst Administratieve Vereenvoudiging ogen bepaald indrukwekkend: bij een volledige overgang naar elektronische maaltijdcheques realiseren de handelaars een besparing van liefst 67.580.667 euro. Ook de werkgevers (12.880.295 euro) en de werknemers (13.724.151 euro) zouden er in zo'n scenario echter flink op vooruitgaan, weet Het Nieuwsblad.

 

Volgens het rapport naar aanleiding van de evaluatie van de elektronische maaltijdcheque ontvangen al 700.000 werknemers elektronische maaltijdcheques, dat is ongeveer 42% van alle werknemers die van hun werkgever maaltijdcheques ontvangen. Dit aandeel neemt overigens exponentieel toe.

 

De elektronische maaltijdcheque wordt intussen al aanvaard in zo'n 10.000 verkooppunten. Dat is al méér dan voor de papieren maaltijdcheques, die maar in circa 9.000 winkels worden aanvaard. Wel valt op dat de kleinere handelaars ondervertegenwoordig zijn. "Dat heeft voor een groot deel te maken met het feit dat het voor kleinere winkeliers een te grote rompslomp betekent om zowel papieren als elektronische maaltijdcheques te aanvaarden", klinkt het bij Unizo.

 

In dat kader herhaalt de ondernemersorganisatie nogmaals haar eis dat "de kostprijs niet hoger mag liggen dan die van een debet-betaling. Op dit moment is er slechts één uitgever die daar in alle gevallen aan voldoet, met name Monizze", aldus nog Unizo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.