Elektronische maaltijdcheque levert bijna 95 miljoen euro besparing op | RetailDetail

Elektronische maaltijdcheque levert bijna 95 miljoen euro besparing op

Elektronische maaltijdcheque levert bijna 95 miljoen euro besparing op

De elektronische maaltijdcheque levert een besparing van bijna 95 miljoen euro op jaarbasis op, zo blijkt uit een officieel rapport. Ondernemersorganisatie Unizo pleit dan ook voor een versnelde volledige overstap op de elektronische variant.

67,5 miljoen besparing voor handelaars

De cijfers van de dienst Administratieve Vereenvoudiging ogen bepaald indrukwekkend: bij een volledige overgang naar elektronische maaltijdcheques realiseren de handelaars een besparing van liefst 67.580.667 euro. Ook de werkgevers (12.880.295 euro) en de werknemers (13.724.151 euro) zouden er in zo'n scenario echter flink op vooruitgaan, weet Het Nieuwsblad.

 

Volgens het rapport naar aanleiding van de evaluatie van de elektronische maaltijdcheque ontvangen al 700.000 werknemers elektronische maaltijdcheques, dat is ongeveer 42% van alle werknemers die van hun werkgever maaltijdcheques ontvangen. Dit aandeel neemt overigens exponentieel toe.

 

De elektronische maaltijdcheque wordt intussen al aanvaard in zo'n 10.000 verkooppunten. Dat is al méér dan voor de papieren maaltijdcheques, die maar in circa 9.000 winkels worden aanvaard. Wel valt op dat de kleinere handelaars ondervertegenwoordig zijn. "Dat heeft voor een groot deel te maken met het feit dat het voor kleinere winkeliers een te grote rompslomp betekent om zowel papieren als elektronische maaltijdcheques te aanvaarden", klinkt het bij Unizo.

 

In dat kader herhaalt de ondernemersorganisatie nogmaals haar eis dat "de kostprijs niet hoger mag liggen dan die van een debet-betaling. Op dit moment is er slechts één uitgever die daar in alle gevallen aan voldoet, met name Monizze", aldus nog Unizo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Standaard Boekhandel opent Brusselse flagshipstore

25/06/2018

In de Brusselse voetgangerszone mikt Standaard Boekhandel op een internationaal publiek met een grote keuze aan boeken in het Frans en het Engels. Ook de schrijf- en papierwaren van zusterketen Club krijgen alle ruimte.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.