Elektronische maaltijdcheque levert bijna 95 miljoen euro besparing op

Elektronische maaltijdcheque levert bijna 95 miljoen euro besparing op

De elektronische maaltijdcheque levert een besparing van bijna 95 miljoen euro op jaarbasis op, zo blijkt uit een officieel rapport. Ondernemersorganisatie Unizo pleit dan ook voor een versnelde volledige overstap op de elektronische variant.

67,5 miljoen besparing voor handelaars

De cijfers van de dienst Administratieve Vereenvoudiging ogen bepaald indrukwekkend: bij een volledige overgang naar elektronische maaltijdcheques realiseren de handelaars een besparing van liefst 67.580.667 euro. Ook de werkgevers (12.880.295 euro) en de werknemers (13.724.151 euro) zouden er in zo'n scenario echter flink op vooruitgaan, weet Het Nieuwsblad.

 

Volgens het rapport naar aanleiding van de evaluatie van de elektronische maaltijdcheque ontvangen al 700.000 werknemers elektronische maaltijdcheques, dat is ongeveer 42% van alle werknemers die van hun werkgever maaltijdcheques ontvangen. Dit aandeel neemt overigens exponentieel toe.

 

De elektronische maaltijdcheque wordt intussen al aanvaard in zo'n 10.000 verkooppunten. Dat is al méér dan voor de papieren maaltijdcheques, die maar in circa 9.000 winkels worden aanvaard. Wel valt op dat de kleinere handelaars ondervertegenwoordig zijn. "Dat heeft voor een groot deel te maken met het feit dat het voor kleinere winkeliers een te grote rompslomp betekent om zowel papieren als elektronische maaltijdcheques te aanvaarden", klinkt het bij Unizo.

 

In dat kader herhaalt de ondernemersorganisatie nogmaals haar eis dat "de kostprijs niet hoger mag liggen dan die van een debet-betaling. Op dit moment is er slechts één uitgever die daar in alle gevallen aan voldoet, met name Monizze", aldus nog Unizo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top