Elke dag minstens 1 nachtwinkel, juwelier of apotheker overvallen

Elke dag minstens 1 nachtwinkel, juwelier of apotheker overvallen

In België wordt elke dag minstens één nachtwinkel, juwelier of apotheker overvallen. Daarmee zijn ze steeds vaker het doelwit van gewapende overvallers. Dat blijkt uit de cijfers van de federale politie over de evolutie van gewapende overvallen.

Totaal aantal overvallen daalt

Het totale aantal overvallen is ten opzichte van 2007 met zes procent gedaald in 2012. Toch is er niet voor iedereen goed nieuws: daar waar het actieterrein voor de criminelen vroeger vooral lag bij restaurants, banken, postkantoren en grootwarenhuizen, wordt er tegenwoordig meer gekozen voor kleinere handelszaken, zoals apothekers, juweliers, cafés en nachtwinkels.

 

In 2007 werden er 20 juweliers overvallen, in 2012 61: een stijging van 205%. Bij de apothekers was er een stijging van 20%, van 153 naar 183. Bij nachtwinkels en cafés steeg het aantal gewapende overvallen respectievelijk met 16,5% en 15%. Dit terwijl het aantal overvallen op postkantoren (-92%), banken (-66%), restaurants (-27%) en grootwarenhuizen (-20%) flink daalden.

 

In het Nationaal Veiligheidsplan van de federale politie voor de periode 2012-2015 staat het terugdringen van gewapende overvallen dan ook aangestipt als prioriteit. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen raadt handelaars wel aan zichzelf te beschermen, door de noodzakelijke maatregelen te nemen. Omdat cash geld het meest gewilde voorwerp is bij overvallen, raadt het NSZ aan om zoveel mogelijk gebruik te maken van elektronische betalingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top