EU wil af van plastic zakjes

EU wil af van plastic zakjes

Het Europees Parlement heeft een ontwerptekst goedgekeurd die tegen 2019 het gebruik van plastic zakjes met 80 procent wil terugdringen. Zo wil Europa werken de vervuiling door plastic verminderen.

Verbieden, vervangen of betalend

In een eerste fase moet het gebruik met 50 procent teruggebracht worden tegen 2017, om dat cijfer op te trekken naar 80 procent in 2019. Daarbij wordt vooral gekeken naar de lichtere tasjes, die populairder zijn, maar veel minder vaak worden hergebruikt.

 

Om het gebruik tegen te gaan, kunnen er heffingen worden gevraagd of kan er gewoon een algemeen verbod komen. Zakjes voor bijvoorbeeld fruit en groenten moeten vanaf 2019 vervangen worden door zakken van gerecycleerd papier of biologisch afbreekbare plastic zakjes.

 

België goede leerling

België staat er momenteel al goed voor op vlak van het gebruik van plastic zakjes: vooral dankzij inspanningen van de warenhuizen, die actief herbruikbare tassen promoten en het moeilijker (of duurder) maken om kleine, lichte zakjes te gebruiken, is het gebruik de laatste jaren flink gedaald, vertelde Bart Staes van Groen aan De Morgen.

 

Jaarlijks worden er in de EU ongeveer 100 miljard zakjes gebruikt, waarvan maar liefst 8 miljard in de Europese zeeën terechtkomen als afval. In 2010 gebruikten EU-burgers gemiddeld 198 plastic draagtassen, waarvan ongeveer 90 procent van de lichtere vorm. Vooral in Oost-Europa zou het overmatig gebruik nog een probleem zijn.

 

In Nederland heeft de overheid ondertussen ook al aan de detailhandel gevraagd om maatregelen te nemen tegen het gebruik van plastic zakken, zoals dat al het geval is in de meeste supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top