Eurobarometer voorspelt zonniger economische tijden

Eurobarometer voorspelt zonniger economische tijden

In vergelijking met de herfst van 2013 zien weer wat meer Europeanen de economische toekomst met vertrouwen tegemoet. Dat geldt ook voor de Belgen en al zeker voor de Nederlanders, al blijft enige voorzichtigheid geboden.

Optimisme groeit (bijna) overal

Volgens de recentste editie van de halfjaarlijkse Eurobarometer, waarvoor in de derde week van maart bijna 28.000 Europeanen ondervraagd werden, denkt 24% van de EU-burgers (+3% ) dat de economische situatie het komende jaar zal verbeteren. Bijna één op de twee (47%) gaat uit van een status-quo (+2%), terwijl 25% (-5%) vreest voor moeilijkere tijden.

 

Die daling is vaak het meest uitgesproken in landen waar de crisis de voorbije jaren hard heeft toegeslagen, zoals Cyprus, Nederland en Portugal. Dat komt logischerwijs omdat, met het Engelse adagium, "things could only get better". Omgekeerd nam het pessimisme het scherpst toe in de Scandinavische landen en de Baltische staten.

 

Overigens vindt 44% van de EU-burgers (+4%) dat de impact van de crisis op de werkgelegenheid zijn piek heeft bereikt. Wel stipt bijna de helft van de EU-burgers de aanpak van de werkloosheid nog altijd aan als dé grootste uitdaging voor hun land.

 

Nederlanders optimistischer dan Belgen

Nederlanders zien eindelijk een einde aan de crisis komen: liefst 51% van hen ziet de toekomst verbeteren in het komende jaar, terwijl slechts 11% vreest dat het slechter gaat worden (de rest houdt het bij een status quo).

 

In België gaat één op de twee uit van een status quo. Toch lopen ook hier meer optimisten dan pessimisten rond: 29% tegenover 21%, om precies te zijn. Doen onze landgenoten hun "behoudsgezinde" volksaard alle eer aan, of was - zoals EU-cijfers aangeven - er gewoon veel minder dal om uit te klimmen?

 

Helemaal anders gaat het er in Frankrijk aan toe: slechts 20% van de Fransen ziet betere tijden komen, terwijl 33% het omgekeerde vreest. En in Duitsland, de Europese locomotief, houden optimisten en pessimisten elkaar in evenwicht (17% versus 16%): twee op de drie Duitsers gaan uit van een status quo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc van de hand gedaan. De keten komt in de handen van een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist de groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Back to top