Eurobarometer voorspelt zonniger economische tijden

Eurobarometer voorspelt zonniger economische tijden

In vergelijking met de herfst van 2013 zien weer wat meer Europeanen de economische toekomst met vertrouwen tegemoet. Dat geldt ook voor de Belgen en al zeker voor de Nederlanders, al blijft enige voorzichtigheid geboden.

Optimisme groeit (bijna) overal

Volgens de recentste editie van de halfjaarlijkse Eurobarometer, waarvoor in de derde week van maart bijna 28.000 Europeanen ondervraagd werden, denkt 24% van de EU-burgers (+3% ) dat de economische situatie het komende jaar zal verbeteren. Bijna één op de twee (47%) gaat uit van een status-quo (+2%), terwijl 25% (-5%) vreest voor moeilijkere tijden.

 

Die daling is vaak het meest uitgesproken in landen waar de crisis de voorbije jaren hard heeft toegeslagen, zoals Cyprus, Nederland en Portugal. Dat komt logischerwijs omdat, met het Engelse adagium, "things could only get better". Omgekeerd nam het pessimisme het scherpst toe in de Scandinavische landen en de Baltische staten.

 

Overigens vindt 44% van de EU-burgers (+4%) dat de impact van de crisis op de werkgelegenheid zijn piek heeft bereikt. Wel stipt bijna de helft van de EU-burgers de aanpak van de werkloosheid nog altijd aan als dé grootste uitdaging voor hun land.

 

Nederlanders optimistischer dan Belgen

Nederlanders zien eindelijk een einde aan de crisis komen: liefst 51% van hen ziet de toekomst verbeteren in het komende jaar, terwijl slechts 11% vreest dat het slechter gaat worden (de rest houdt het bij een status quo).

 

In België gaat één op de twee uit van een status quo. Toch lopen ook hier meer optimisten dan pessimisten rond: 29% tegenover 21%, om precies te zijn. Doen onze landgenoten hun "behoudsgezinde" volksaard alle eer aan, of was - zoals EU-cijfers aangeven - er gewoon veel minder dal om uit te klimmen?

 

Helemaal anders gaat het er in Frankrijk aan toe: slechts 20% van de Fransen ziet betere tijden komen, terwijl 33% het omgekeerde vreest. En in Duitsland, de Europese locomotief, houden optimisten en pessimisten elkaar in evenwicht (17% versus 16%): twee op de drie Duitsers gaan uit van een status quo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top