Eurobarometer voorspelt zonniger economische tijden | RetailDetail

Eurobarometer voorspelt zonniger economische tijden

Eurobarometer voorspelt zonniger economische tijden

In vergelijking met de herfst van 2013 zien weer wat meer Europeanen de economische toekomst met vertrouwen tegemoet. Dat geldt ook voor de Belgen en al zeker voor de Nederlanders, al blijft enige voorzichtigheid geboden.

Optimisme groeit (bijna) overal

Volgens de recentste editie van de halfjaarlijkse Eurobarometer, waarvoor in de derde week van maart bijna 28.000 Europeanen ondervraagd werden, denkt 24% van de EU-burgers (+3% ) dat de economische situatie het komende jaar zal verbeteren. Bijna één op de twee (47%) gaat uit van een status-quo (+2%), terwijl 25% (-5%) vreest voor moeilijkere tijden.

 

Die daling is vaak het meest uitgesproken in landen waar de crisis de voorbije jaren hard heeft toegeslagen, zoals Cyprus, Nederland en Portugal. Dat komt logischerwijs omdat, met het Engelse adagium, "things could only get better". Omgekeerd nam het pessimisme het scherpst toe in de Scandinavische landen en de Baltische staten.

 

Overigens vindt 44% van de EU-burgers (+4%) dat de impact van de crisis op de werkgelegenheid zijn piek heeft bereikt. Wel stipt bijna de helft van de EU-burgers de aanpak van de werkloosheid nog altijd aan als dé grootste uitdaging voor hun land.

 

Nederlanders optimistischer dan Belgen

Nederlanders zien eindelijk een einde aan de crisis komen: liefst 51% van hen ziet de toekomst verbeteren in het komende jaar, terwijl slechts 11% vreest dat het slechter gaat worden (de rest houdt het bij een status quo).

 

In België gaat één op de twee uit van een status quo. Toch lopen ook hier meer optimisten dan pessimisten rond: 29% tegenover 21%, om precies te zijn. Doen onze landgenoten hun "behoudsgezinde" volksaard alle eer aan, of was - zoals EU-cijfers aangeven - er gewoon veel minder dal om uit te klimmen?

 

Helemaal anders gaat het er in Frankrijk aan toe: slechts 20% van de Fransen ziet betere tijden komen, terwijl 33% het omgekeerde vreest. En in Duitsland, de Europese locomotief, houden optimisten en pessimisten elkaar in evenwicht (17% versus 16%): twee op de drie Duitsers gaan uit van een status quo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.