RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgen besteden één derde van onlineaankopen over de grens

icon
Algemeen22 juni, 2021

Luxemburgers kopen online het meest over de grens, Nederlanders het minst. In België stijgt de cross-border e-commerce omzet nog enorm. De sterkste webshops en marktplaatsen bevinden zich in Duitsland.

 

Stijging door pandemie

Inwoners van Luxemburg doen meer dan 80 procent van hun online aankopen over de grens. Daarmee staat het Groothertogdom op één in de top 16 van Cross-Border Commerce Europe, het platform dat grensoverschrijdende e-commerce in Europa stimuleert. De rangschikking gebeurt op basis van de cross-border omzet, het marktaandeel, het consumentenvertrouwen en het percentage van cross-border webbezoekers. De totale Europese online cross-border markt vertegenwoordigt een omzet van 146 miljard euro in 2020 (exclusief reizen), een stijging van 35% vergeleken met 2019, voornamelijk vanwege de coronapandemie. Europeanen doen gemiddeld een kwart van hun online aankopen over de landsgrenzen.
 

Ook in vorige edities van de top 16 stond Luxemburg op de eerste plaats. Het land heeft weinig sterke binnenlandse onlinespelers, maar wel een zeer hoog aandeel van mensen die online actief zijn (94 procent). Consumenten kopen met veel vertrouwen op grote platformen als Zalando, Asos, Veepee, Fnac en Amazon (.de en .fr). Populaire webshops zijn Bader.de, Maisondumonde.com, Next.lu, Hunkemöller.lu, Rueducommerce, Alternate, Maxitoys en Zooplus. 40 procent van de Luxemburgse cross-border aankopen zijn kleding, schoenen en accessoires.

 

Sterke groei in België

Het contrast is groot met Nederland, waar het cross-border marktaandeel slechts 14,9% bedraagt, met een omzet van 4,25 miljard. De belangrijkste reden ligt voor de hand: sterke Nederlandse webshops zijn al langer dan twee decennia gevestigde waarden online. Denk aan Bol.com, Coolblue, Wehkamp en AH. Zalando is bij Nederlanders de populairste buitenlandse webshop voor modeaankopen. De meest interessante nieuwkomer is Amazon.nl.
 

België stijgt één plaats in de rangschikking en staat nu op de zevende plaats. Belgische consumenten hebben veel vertrouwen in buitenlandse webshops: de cross-border omzet bedraagt 4 miljard euro, een stijging van 53% in vergelijking met 2019. Die groei is mede te wijten aan de COVID-19 pandemie. Het cross-border marktaandeel bedraagt nu 30,8%. Over de grens kopen Belgen hoofdzakelijk op Zalando, Zara, H&M, Amazon, Wish en AliExpress, maar uiteraard ook bij de noorderburen Bol.com en Coolblue.
 

Opmerkelijk is de stagnatie van cross-border e-commerce in Frankrijk: daar hebben enkele grote Franse webshops, waaronder Fnac, Carrefour en La Redoute, hun aanbod uitgebreid met een marktplaats. Dat bleef niet zonder effect.

 

Duitsland kampioen

Duitsland mag zich cross-border kampioen noemen: het land heeft het grootste aantal sterk presterende cross-border webshops in Europa. De populairste webshop is Zalando, gevolgd door Music Store en Thomann. Ook Hugo Boss, HelloFresh, Bikester, Zooplus, Adidas en Westwing zijn in trek bij Europese onlineshoppers.
 

Zweden staat op de tweede plaats, vooral met dank aan de aantrekkingskracht van de merken van H&M Group: de webshops van H&M, COS en & Other Stories presteren in heel Europa erg sterk. Niet erg verwonderlijk had de Brexit een negatief effect op de cross-border handel van en naar het Verenigd Koninkrijk.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN