Ex-Procter & Gamble-CEO Lafley keert terug | RetailDetail

Ex-Procter & Gamble-CEO Lafley keert terug

Ex-Procter & Gamble-CEO Lafley  keert terug

A.G. Lafley is weer CEO van Procter & Gamble, de grootste producent van huishoudproducten in de wereld. Hij vervangt met onmiddellijke ingang Bob McDonald en dit in het midden van een grote herstructurering van het bedrijf.

Snellere vooruitgang

Lafley zal onmiddellijk de rol van voorzitter, president en CEO opnemen. Bob McDonald gaat op 30 juni met pensioen, na 33 jaar bij het bedrijf. De wissel werd gedaan onder druk van sommige investeerders, die willen dat het bedrijf sneller vooruitgang boekt.

 

Procter & Gamble gaat momenteel door een grote herstructurering met een waarde van zo'n acht miljard euro. Het bedrijf heeft al duizenden jobs geschrapt en het probeert meer succes te hebben bij het lanceren van nieuwe producten.

 

“Alsof de plicht riep”

A.G. Lafley vond dat hij geen andere keuze had dan het aannemen van de job: “Bob gaat op pensioen, de raad van bestuur belde me op en het voelde alsof de plicht riep. Ik ben terug om het ‘business momentum’ te helpen behouden en om dit productiviteitsprogramma gaande te houden”, zei Lafley tegen Reuters.

 

Lafley kwam in 1977 bij P&G en was president en CEO sinds 2000, tot 2009 toen hij de scepter overdroeg aan McDonald, die door Lafley zelf was gekozen als opvolger en niet bereikbaar was voor commentaar. Hij heeft nu de moeilijke taak om het herstructureringsprogramma verder te zetten en om het bedrijf naar betere tijden te leiden.

 

Het pensioen van Bob McDonald mag dan misschien een verrassing zijn, maar het was geen verrassing dat Lafley zijn opvolger werd. “De raad weet wat ze heeft aan Lafley. Hij kent iedereen, hij kent de systemen en nu Procter opnieuw steviger staat, verwacht het bedrijf dat Lafley het bedrijf en het aandeel hoger zal stuwen”, zei Matt McCormick, portfoliomanager bij Bahl & Gaynor Investment Counsel in Cincinnati.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top