Faillissementengolf van 2013 spaart ook handel niet | RetailDetail

Faillissementengolf van 2013 spaart ook handel niet

Faillissementengolf van 2013 spaart ook handel niet

Na 2012 was ook 2013 een recordjaar qua aantal faillissementen: gemiddeld ging in ons land het voorbije jaar één op de 80 bedrijven over de kop, in de klein- en de groothandel zelfs nog méér. In de retail was O'Cool de grootste naam die onderuit ging.

In top-5 meest faillissementgevoelige sectoren

Vorig jaar gingen 12.306 bedrijven over de kop in ons land, zo becijferde handelsinformatiebureau Graydon. Dat zijn er 11,35% meer dan in 2012, het vorige recordjaar. Vooral in Brussel gingen heel wat bedrijven over de kop, met één bedrijf op 45. Vlaanderen en Wallonië deden het 'maar' half zo slecht.

 

Alle sectoren hadden te lijden onder de zwakke conjunctuur, maar de horeca kreeg het traditiegetrouw het zwaarst te verduren: één op de 24 actieve horecabedrijven ging failliet. In de transportsector lag dat cijfer op één op de 35, en in de bouwsector op één op de 52.

 

Ook de sector van de klein- en de groothandel kreeg rake klappen: vorig jaar ging één op de 59 kleinhandelszaken op de fles, in de groothandel zelfs één op de 55. Ook zij staan daarmee in de top-5 van meest faillissementgevoelige sectoren.

 

O'Cool en Free Record Shop

Wie faillissementen zegt, zegt onvermijdelijk ook banenverlies. Vorig jaar kwamen er in ons land als gevolg van die faillissementengolf 27.912 banen op de tocht te staan, een stijging met 5,61% tegenover het jaar voordien en alweer een (triest) record. In de kleinhandel gingen 3.018 banen verloren, in de groothandel 1.414.

 

De twee bekendste faillissementen van het jaar vielen op 30 augustus en 19 november: toen gingen diepvriesketen O'Cool en vrijetijdsketen Free Record Shop op de fles. O'Cool telde gemiddeld 260 medewerkers, bij Free Record Shop ging het om 238 mensen. De doorstart van de diepvriesketen mislukte, bij Free Record Shop is het uitkijken naar de concrete plannen van overnemer Hilco.

 

In de top-10 van het grootste banenverlies duikt ook nog Schoenenreus op: bijna een jaar geleden verloren bij die retailer zo'n 150 mensen hun job in ons land. De schoenenketen maakte daarna wel een doorstart in afgeslankte vorm.

 

2014 wordt opnieuw "zwart jaar"

Tegelijk met het stijgende aantal faillissementen daalt ook het aantal nieuwe oprichtingen. Op de definitieve cijfers is het nog even wachten, maar Graydon verwacht dat België in 2013 in totaal ongeveer 74.000 nieuw opgerichte ondernemingen zal tellen. Dat zijn er 5% minder dan in 2012 (en dat jaar was er ook al een terugval van bijna 3%).

 

Graydon schat het nieuwe jaar dan ook somber in. "Nu al mogen we ervan uitgaan dat het huidige zwarte recordjaar in 2014 nogmaals zal worden gebroken. Wel zal de scherp stijgende faillissementencurve die we het voorbije jaar waarnamen, geleidelijk aan worden afgetopt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.