FOD Economie verdubbelt aantal controles op weegschalen

FOD Economie verdubbelt aantal controles op weegschalen

Zes procent van de weegschalen in grootwarenhuizen en winkels weegt fout. De FOD Economie wil daarom de controles verdubbelen en de verplichte ijking uitbesteden. "Extra kosten waar alweer de handelaars voor opdraaien", betreuren de ondernemersorganisaties.

Slijtage of trillingen

Jaarlijks controleert de FOD Economie zo'n 10.000 weegschalen in grootwarenhuizen, voedingswinkels, juwelierszaken en bij goudhandelaars. Daaruit blijkt dat 6% van de weegschalen niet correct weegt. Volgens Chantal De Pauw, de woordvoerder van de federale overheidsdienst, is dat vaak te wijten aan de "gevolgen van slijtage of trillingen".

 

De fouten zijn "bijna even vaak in het voordeel als in het nadeel van de klant", maar soms is er ook kwaad opzet in het spel en dan wordt de betrapte handelaar doorverwezen naar het parket. Het voorbije jaar werden zo zes zaken geopend tegen malafide goudhandelaars.

 

Controles maal twee, prijs ook

Tot nog toe kregen winkels maar om de vier jaar een controleur over de vloer, "maar we willen de controles weer tweejaarlijks maken, zoals vroeger", aldus De Pauw. "Dat betekent een verdubbeling van de werklast, terwijl we het met steeds minder personeel moeten doen. Daarom willen we de verplichte vierjaarlijkse ijking uitbesteden aan erkende instanties." Daardoor dreigt de prijs van die ijking wel te stijgen van 24 euro nu tot 50 euro.

 

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen vindt de hele heisa onbegrijpelijk: "Niet alleen omdat het aantal fouten miniem is en voor de helft in het voordeel van de consument, waardoor de opdrijving van het aantal controles op zich overbodig is. Maar ook omdat men handelaars hierdoor opzadelt met extra rompslomp en extra kosten", zegt Christine Mattheeuws.

 

Unizo van zijn kant erkent het belang van controles, maar waarschuwt dat het zeker "geen heksenjacht mag worden".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken mag waarschijnlijk reeks Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (347 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top