FOD Economie verdubbelt aantal controles op weegschalen

FOD Economie verdubbelt aantal controles op weegschalen

Zes procent van de weegschalen in grootwarenhuizen en winkels weegt fout. De FOD Economie wil daarom de controles verdubbelen en de verplichte ijking uitbesteden. "Extra kosten waar alweer de handelaars voor opdraaien", betreuren de ondernemersorganisaties.

Slijtage of trillingen

Jaarlijks controleert de FOD Economie zo'n 10.000 weegschalen in grootwarenhuizen, voedingswinkels, juwelierszaken en bij goudhandelaars. Daaruit blijkt dat 6% van de weegschalen niet correct weegt. Volgens Chantal De Pauw, de woordvoerder van de federale overheidsdienst, is dat vaak te wijten aan de "gevolgen van slijtage of trillingen".

 

De fouten zijn "bijna even vaak in het voordeel als in het nadeel van de klant", maar soms is er ook kwaad opzet in het spel en dan wordt de betrapte handelaar doorverwezen naar het parket. Het voorbije jaar werden zo zes zaken geopend tegen malafide goudhandelaars.

 

Controles maal twee, prijs ook

Tot nog toe kregen winkels maar om de vier jaar een controleur over de vloer, "maar we willen de controles weer tweejaarlijks maken, zoals vroeger", aldus De Pauw. "Dat betekent een verdubbeling van de werklast, terwijl we het met steeds minder personeel moeten doen. Daarom willen we de verplichte vierjaarlijkse ijking uitbesteden aan erkende instanties." Daardoor dreigt de prijs van die ijking wel te stijgen van 24 euro nu tot 50 euro.

 

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen vindt de hele heisa onbegrijpelijk: "Niet alleen omdat het aantal fouten miniem is en voor de helft in het voordeel van de consument, waardoor de opdrijving van het aantal controles op zich overbodig is. Maar ook omdat men handelaars hierdoor opzadelt met extra rompslomp en extra kosten", zegt Christine Mattheeuws.

 

Unizo van zijn kant erkent het belang van controles, maar waarschuwt dat het zeker "geen heksenjacht mag worden".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top