FOD Economie verdubbelt aantal controles op weegschalen | RetailDetail

FOD Economie verdubbelt aantal controles op weegschalen

FOD Economie verdubbelt aantal controles op weegschalen

Zes procent van de weegschalen in grootwarenhuizen en winkels weegt fout. De FOD Economie wil daarom de controles verdubbelen en de verplichte ijking uitbesteden. "Extra kosten waar alweer de handelaars voor opdraaien", betreuren de ondernemersorganisaties.

Slijtage of trillingen

Jaarlijks controleert de FOD Economie zo'n 10.000 weegschalen in grootwarenhuizen, voedingswinkels, juwelierszaken en bij goudhandelaars. Daaruit blijkt dat 6% van de weegschalen niet correct weegt. Volgens Chantal De Pauw, de woordvoerder van de federale overheidsdienst, is dat vaak te wijten aan de "gevolgen van slijtage of trillingen".

 

De fouten zijn "bijna even vaak in het voordeel als in het nadeel van de klant", maar soms is er ook kwaad opzet in het spel en dan wordt de betrapte handelaar doorverwezen naar het parket. Het voorbije jaar werden zo zes zaken geopend tegen malafide goudhandelaars.

 

Controles maal twee, prijs ook

Tot nog toe kregen winkels maar om de vier jaar een controleur over de vloer, "maar we willen de controles weer tweejaarlijks maken, zoals vroeger", aldus De Pauw. "Dat betekent een verdubbeling van de werklast, terwijl we het met steeds minder personeel moeten doen. Daarom willen we de verplichte vierjaarlijkse ijking uitbesteden aan erkende instanties." Daardoor dreigt de prijs van die ijking wel te stijgen van 24 euro nu tot 50 euro.

 

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen vindt de hele heisa onbegrijpelijk: "Niet alleen omdat het aantal fouten miniem is en voor de helft in het voordeel van de consument, waardoor de opdrijving van het aantal controles op zich overbodig is. Maar ook omdat men handelaars hierdoor opzadelt met extra rompslomp en extra kosten", zegt Christine Mattheeuws.

 

Unizo van zijn kant erkent het belang van controles, maar waarschuwt dat het zeker "geen heksenjacht mag worden".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?