Franchisenemers dagen Mestdagh voor de rechter | RetailDetail

Franchisenemers dagen Mestdagh voor de rechter

Franchisenemers dagen Mestdagh voor de rechter

Het botert niet bepaald tussen Groupe Mestdagh, de grootste master franchisee van Carrefour voor het Waalse en Brusselse Gewest, en een aantal franchisenemers. Die hebben Mestdagh nu zelfs voor de rechter gedaagd.

Handvol franchisenemers naar de rechtbank

De franchisenemers, verenigd in de vzw Pacaff, willen dat de rechtbank een onafhankelijke expert aanduidt die, met terugwerkende kracht, de cijfers en de winstmarges van de groep onderzoekt in de periode 2007-2011. Morgen start de zaak voor de rechtbank van Charleroi.

 

Contractueel wordt die marge op een welomschreven manier gedeeld, maar de eisers vermoeden dat Mestdagh flink wat extraatjes in eigen zak steekt, bijvoorbeeld in de vorm van getrouwheidspremies en kwantumkortingen die de groep opstrijkt van producenten of misschien zelfs van Carrefour zelf. "Zouden we niet veel goedkoper af zijn indien we rechtstreeks kochten bij de fabrikanten of bij Carrefour", vragen de 'gedupeerden' zich af.

 

Tegelijk vragen de initiatiefnemers dat de expert ook nagaat of het franchisecontract wel rechtsgeldig is: "Bij andere distributeurs zijn de zaken duidelijk gescheiden, maar hier is alles met elkaar verweven: Mestdagh is franchisegever, groothandel, financiële partner van sommige franchisenemers in moeilijkheden, eigenaar van een groeiend aantal winkelpanden... Is dit nog wel een echt franchisenetwerk? En zijn de uitbaters eigenlijk nog wel zelfstandigen?".

 

Driekwart in moeilijkheden

"Dit is niet langer een win-win, relatie maar een win-lose relatie", zegt een franchisenemer. "Kijk gewoon naar de cijfers: terwijl Mestdagh positieve cijfers voorlegt, zitten de zelfstandigen van de groep over de hele lijn in de rode cijfers: 65% werkt met verlies en bij 10% is het kantje boordje. Klinkt dat allemaal niet héél vreemd, aangezien we verondersteld worden de winsten te delen: 25% voor Mestdagh, 75% voor de aangeslotene?"

 

"Alles is veranderd in 2006, toen Henry Mestdagh de leiding doorgaf aan zijn zonen en neven", zegt een andere franchisenemer. "Die mensen hebben niet het profiel van kruideniers, zoals bij Colruyt of Delhaize, maar dat van financiers."

 

Mestdagh "sereen"

Gecontacteerd door de RTBF wilde topman Eric Mestdagh niet ingaan op de zaak. Hij liet enkel optekenen de rechtszaak "in alle sereniteit" tegemoet te zien. De groep benadrukt dat franchising belangrijk is en blijft voor de verdere groei en dat daar ook de nodige middelen voor worden ingezet. Voorts wordt erop gewezen dat uiteindelijk slechts vier franchisenemers naar de rechtbank zijn getrokken en dat de meeste franchisenemers tevreden zijn.

 

Hoe dan ook komt het nieuws op een slecht moment, want amper twee weken geleden startte de groep nog een grote campagne op om zijn nieuwe identiteit "Carrefour market – Groupe Mestdagh" te promoten nu de migratie van Champion naar Carrefour Market bijna volledig achter de rug is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?