Franchisenemers dagen Mestdagh voor de rechter

Franchisenemers dagen Mestdagh voor de rechter

Het botert niet bepaald tussen Groupe Mestdagh, de grootste master franchisee van Carrefour voor het Waalse en Brusselse Gewest, en een aantal franchisenemers. Die hebben Mestdagh nu zelfs voor de rechter gedaagd.

Handvol franchisenemers naar de rechtbank

De franchisenemers, verenigd in de vzw Pacaff, willen dat de rechtbank een onafhankelijke expert aanduidt die, met terugwerkende kracht, de cijfers en de winstmarges van de groep onderzoekt in de periode 2007-2011. Morgen start de zaak voor de rechtbank van Charleroi.

 

Contractueel wordt die marge op een welomschreven manier gedeeld, maar de eisers vermoeden dat Mestdagh flink wat extraatjes in eigen zak steekt, bijvoorbeeld in de vorm van getrouwheidspremies en kwantumkortingen die de groep opstrijkt van producenten of misschien zelfs van Carrefour zelf. "Zouden we niet veel goedkoper af zijn indien we rechtstreeks kochten bij de fabrikanten of bij Carrefour", vragen de 'gedupeerden' zich af.

 

Tegelijk vragen de initiatiefnemers dat de expert ook nagaat of het franchisecontract wel rechtsgeldig is: "Bij andere distributeurs zijn de zaken duidelijk gescheiden, maar hier is alles met elkaar verweven: Mestdagh is franchisegever, groothandel, financiële partner van sommige franchisenemers in moeilijkheden, eigenaar van een groeiend aantal winkelpanden... Is dit nog wel een echt franchisenetwerk? En zijn de uitbaters eigenlijk nog wel zelfstandigen?".

 

Driekwart in moeilijkheden

"Dit is niet langer een win-win, relatie maar een win-lose relatie", zegt een franchisenemer. "Kijk gewoon naar de cijfers: terwijl Mestdagh positieve cijfers voorlegt, zitten de zelfstandigen van de groep over de hele lijn in de rode cijfers: 65% werkt met verlies en bij 10% is het kantje boordje. Klinkt dat allemaal niet héél vreemd, aangezien we verondersteld worden de winsten te delen: 25% voor Mestdagh, 75% voor de aangeslotene?"

 

"Alles is veranderd in 2006, toen Henry Mestdagh de leiding doorgaf aan zijn zonen en neven", zegt een andere franchisenemer. "Die mensen hebben niet het profiel van kruideniers, zoals bij Colruyt of Delhaize, maar dat van financiers."

 

Mestdagh "sereen"

Gecontacteerd door de RTBF wilde topman Eric Mestdagh niet ingaan op de zaak. Hij liet enkel optekenen de rechtszaak "in alle sereniteit" tegemoet te zien. De groep benadrukt dat franchising belangrijk is en blijft voor de verdere groei en dat daar ook de nodige middelen voor worden ingezet. Voorts wordt erop gewezen dat uiteindelijk slechts vier franchisenemers naar de rechtbank zijn getrokken en dat de meeste franchisenemers tevreden zijn.

 

Hoe dan ook komt het nieuws op een slecht moment, want amper twee weken geleden startte de groep nog een grote campagne op om zijn nieuwe identiteit "Carrefour market – Groupe Mestdagh" te promoten nu de migratie van Champion naar Carrefour Market bijna volledig achter de rug is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top