Franse franchisesector overschrijdt 50 miljard euro omzet

Franse franchisesector overschrijdt 50 miljard euro omzet

Franchising is 'booming business': in Frankrijk, waar de formule altijd al razend succesvol is geweest, is de sector intussen al goed voor een totale omzet van 50,7 miljard euro.

Nog altijd groter dan e-commerce

De voorbije tien jaar is de omzet van de franchisesector bij onze zuiderburen gestegen met 21%,volgens  de tiende franchise-enquête van de Franse Franchise Federatie en Banque Populaire. Met een omzet van 50,7 miljard euro doet de franchisesector nog altijd beter dan de Franse e-commerce die, volgens cijfers van sectorfederatie Fevad, dit jaar net geen 50 miljard euro zal halen.

 

De franchisesector kende in die tien jaar dan ook een sterke groei van zowel het aantal formules als het aantal franchisenemers. Zo is het aantal franchisenetwerken bijna verdubbeld (+98%), terwijl ook het aantal verkooppunten met 77% omhoog ging: van 36.773 naar meer da 65.000.

 

Een daar zal het volgens de enquête niet bij blijven, want 93% van de franchisegevers ziet de toekomst positief tegemoet. Liefst 4 op de 10 stellen de komende twaalf maanden de opening van minstens tien nieuwe verkooppunten in het vooruitzicht. Koesteren 3 op de 10 groeiplannen buiten Frankrijk binnen de twee jaar.

 

Het beste van twee werelden

Toch is de sector niet blind voor de opkomst van e-commerce. Meer zelfs: de franchiseformules zijn volop bezig om de sterke punten van e-commerce te integreren in hun eigen businessmodel, teneinde 'het beste van twee werelden' te garanderen, zo blijkt uit de cijfers:

• 97 % doet aan geolocalisatie voor zijn verkooppunten;

• 76 % integreert sociale media in zijn communicatiemix;

• 43% doet aan multichannel (+6% tegenover 2012): 91% via webshops, 34% via een app voor smartphones;

• 87% is ook bezig met 'Web to Store'-technieken om consumenten naar de fysieke winkels te lokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top