Franse franchisesector overschrijdt 50 miljard euro omzet | RetailDetail

Franse franchisesector overschrijdt 50 miljard euro omzet

Franse franchisesector overschrijdt 50 miljard euro omzet

Franchising is 'booming business': in Frankrijk, waar de formule altijd al razend succesvol is geweest, is de sector intussen al goed voor een totale omzet van 50,7 miljard euro.

Nog altijd groter dan e-commerce

De voorbije tien jaar is de omzet van de franchisesector bij onze zuiderburen gestegen met 21%,volgens  de tiende franchise-enquête van de Franse Franchise Federatie en Banque Populaire. Met een omzet van 50,7 miljard euro doet de franchisesector nog altijd beter dan de Franse e-commerce die, volgens cijfers van sectorfederatie Fevad, dit jaar net geen 50 miljard euro zal halen.

 

De franchisesector kende in die tien jaar dan ook een sterke groei van zowel het aantal formules als het aantal franchisenemers. Zo is het aantal franchisenetwerken bijna verdubbeld (+98%), terwijl ook het aantal verkooppunten met 77% omhoog ging: van 36.773 naar meer da 65.000.

 

Een daar zal het volgens de enquête niet bij blijven, want 93% van de franchisegevers ziet de toekomst positief tegemoet. Liefst 4 op de 10 stellen de komende twaalf maanden de opening van minstens tien nieuwe verkooppunten in het vooruitzicht. Koesteren 3 op de 10 groeiplannen buiten Frankrijk binnen de twee jaar.

 

Het beste van twee werelden

Toch is de sector niet blind voor de opkomst van e-commerce. Meer zelfs: de franchiseformules zijn volop bezig om de sterke punten van e-commerce te integreren in hun eigen businessmodel, teneinde 'het beste van twee werelden' te garanderen, zo blijkt uit de cijfers:

• 97 % doet aan geolocalisatie voor zijn verkooppunten;

• 76 % integreert sociale media in zijn communicatiemix;

• 43% doet aan multichannel (+6% tegenover 2012): 91% via webshops, 34% via een app voor smartphones;

• 87% is ook bezig met 'Web to Store'-technieken om consumenten naar de fysieke winkels te lokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.