Franse franchisesector overschrijdt 50 miljard euro omzet | RetailDetail

Franse franchisesector overschrijdt 50 miljard euro omzet

Franse franchisesector overschrijdt 50 miljard euro omzet

Franchising is 'booming business': in Frankrijk, waar de formule altijd al razend succesvol is geweest, is de sector intussen al goed voor een totale omzet van 50,7 miljard euro.

Nog altijd groter dan e-commerce

De voorbije tien jaar is de omzet van de franchisesector bij onze zuiderburen gestegen met 21%,volgens  de tiende franchise-enquête van de Franse Franchise Federatie en Banque Populaire. Met een omzet van 50,7 miljard euro doet de franchisesector nog altijd beter dan de Franse e-commerce die, volgens cijfers van sectorfederatie Fevad, dit jaar net geen 50 miljard euro zal halen.

 

De franchisesector kende in die tien jaar dan ook een sterke groei van zowel het aantal formules als het aantal franchisenemers. Zo is het aantal franchisenetwerken bijna verdubbeld (+98%), terwijl ook het aantal verkooppunten met 77% omhoog ging: van 36.773 naar meer da 65.000.

 

Een daar zal het volgens de enquête niet bij blijven, want 93% van de franchisegevers ziet de toekomst positief tegemoet. Liefst 4 op de 10 stellen de komende twaalf maanden de opening van minstens tien nieuwe verkooppunten in het vooruitzicht. Koesteren 3 op de 10 groeiplannen buiten Frankrijk binnen de twee jaar.

 

Het beste van twee werelden

Toch is de sector niet blind voor de opkomst van e-commerce. Meer zelfs: de franchiseformules zijn volop bezig om de sterke punten van e-commerce te integreren in hun eigen businessmodel, teneinde 'het beste van twee werelden' te garanderen, zo blijkt uit de cijfers:

• 97 % doet aan geolocalisatie voor zijn verkooppunten;

• 76 % integreert sociale media in zijn communicatiemix;

• 43% doet aan multichannel (+6% tegenover 2012): 91% via webshops, 34% via een app voor smartphones;

• 87% is ook bezig met 'Web to Store'-technieken om consumenten naar de fysieke winkels te lokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.