Franse regering wil taks op digitale toestellen en diensten | RetailDetail

Franse regering wil taks op digitale toestellen en diensten

Franse regering wil taks op digitale toestellen en diensten

Parijs werkt aan een taks om de Apples, Samsungs en Googles van deze wereld een bijdrage te laten betalen om de Franse cultuur te stimuleren. Er liggen meerdere voorstellen op tafel, onder meer een heffing op smartphones, tablets, laptops, e-readers, internet-tv's en gameconsoles. Zelfs het belasten van contentdiensten zoals iTunes en YouTube is verre van uitgesloten...

Kijk- en luistergeld voor toestellen én online diensten

"Sommige spelers in de digitale wereld halen winsten uit film- en andere audiovisuele werken, maar leveren geen bijdrage aan de financiering ervan. Voor een fair systeem is het noodzakelijk om dit fiscale gat dicht te rijden." Dat staat met zoveel woorden te lezen in een rapport van 700 pagina's dat een adviescommissie onder leiding van Pierre Lescure, voormalig topman van Canal+, heeft overgemaakt aan de Franse president Hollande (foto).

 

Sinds de jaren 1980 moeten Franse concertzalen, televisiestations en radiozenders een deel van hun opbrengsten storten in een spaarpot waarmee de eigen culturele sector wordt gesubsidieerd. Nu de consument zijn muziek, films en televisieseries volop downloadt van het internet, vaak nog zonder te betalen ook, moet die regeling dringend worden bijgestuurd en uitgebreid tot de "digitale spelers", zo besluit de Commissie-Lescure.

 

Zij stelt daarom een systeem voor dat neerkomt op een soort kijk- en luistergeld voor digitale apparaten (die de consument toegang geven tot cultuur) en voor online contentdiensten (die de cultuur tot bij die consument brengen).

 

86 miljoen euro per jaar

De Commissie denkt aan een taks van 1% per verkocht item, die zo jaarlijks 86 miljoen euro in het laatje zou brengen. De commissie spreekt zich niet uit over de vraag wie de taks uiteindelijk moet ophoesten, maar de kans is reëel dat de rekening wordt doorgeschoven naar de consument.

 

De fameuze heffing zou nog eens boven op de thuiskopietaks komen die momenteel ook in Frankrijk wordt geheven: "Die taks op privé-kopieën is en blijft essentieel om de creativiteit te financieren, want ze brengt 200 miljoen euro per jaar op", aldus Pierre Lescure.

 

De regering zou de bewuste taks, samen met andere voorstellen van de commissie, willen verwerken in de begrotingsvoorstellen die ze in november ter goedkeuring aan het parlement moet voorleggen. Iets laat ons vermoeden dat de Apples, de Samsungs en de Googles van deze wereld de Fransen niet zonder slag of stoot hun gang zullen laten gaan...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.