Galeries Lafayette in pole position voor overname House of Fraser

Galeries Lafayette in pole position voor overname House of Fraser

Galeries Lafayette voert "exclusieve" en "vergevorderde" onderhandelingen om de luxeketen House of Fraser over te nemen. De keten van hooggewaardeerde department stores zou om en bij het half miljard euro moeten kosten.

Exclusieve onderhandelingen tot eind januari

House of Fraser zou alvast zakenbank Rothschild hebben ingeschakeld en de Fransen zouden "exclusiviteit" hebben tot eind januari. Hoewel geen van beide groepen wil reageren op het nieuws, doet er een overnamebedrag van zo'n 530 miljoen euro de ronde.

 

Topman Don McCarthy zou echter alle opties openhouden en tegelijk een beursgang voorbereiden. Het is zijn bedoeling om de groep in het voorjaar van 2014 naar de beurs van Londen te brengen tegen een beurswaarde van minstens 400 miljoen euro.

 

Het is een publiek geheim dat McCarthy de voorbije twee jaar in alle discretie op zoek is gegaan naar partners en/of overnemers. Zo waren er eerder al aftastende informele gesprekken met Mike Ashley, de hoofdaandeelhouder van Sports Direct, en uiteraard waren er ook geïnteresseerde investeerders uit Qatar.

 

Qatari-kater doorspoelen

House of Fraser is opgericht in 1849 in Glasgow en telt vandaag 61 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, goed voor een omzet van 1,4 miljard euro. Er werken 7.300 mensen rechtstreeks voor de groep en nog eens 12.000 in de concessies. Ter vergelijking: in 2012 realiseerde Galeries Lafayette een omzet van 3,7 miljard euro, het drievoud van zijn nieuwe prooi dus.

 

Met deze overname zouden de Fransen alvast de kater kunnen doorspoelen van de gemiste overname van grote concurrent Printemps. Galeries Lafayette was toen bereid ruim 1,5 miljard euro op tafel te leggen voor zijn buur aan de Boulevard Haussmann, maar uiteindelijk gingen de Qatari met het Parijse kroonjuweel aan de haal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologisch en betrouwbaar zou zijn.

 

Shoptalk kondigt nieuw mondiaal evenement aan

26/09/2017

In 2018 slaan Shoptalk Europe en Shoptalk U.S. de handen in elkaar voor het eerste mondiale event over retail- en e-commerce-innovatie. Eerst gaat op 8-11 oktober wel nog Shoptalk Europe door in Kopenhagen.

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

Back to top