Galeries Lafayette referentie-aandeelhouder Carrefour

Galeries Lafayette referentie-aandeelhouder Carrefour

De familiale holding boven Galeries Lafayette heeft 6,1% van de aandelen van Carrefour in handen. Daarmee maakt de familie Moulin, die twee jaar geleden supermarktketen Monoprix moest afstaan aan Casino, haar comeback in de grootdistributie.

Groter aandeel dan Colony Capital

De familie Moulin heeft gisteren bekendgemaakt dat haar holding Motier eigenaar is geworden van 6,1% van de aandelen van Carrefour, 's werelds op één na grootste distributiegroep. Deze "strategische en patrimoniale investering" maakt van de familie Moulin meteen de op één na grootste aandeelhouder van Carrefour, na de Groupe Arnault (8,88%) maar vóór Colony Capital (5,89%).

 

De holding benadrukt wel dat het om een 'vriendschappelijke' intrede gaat en stuurt Philippe Houzé, de huidige baas van Galeries Lafayette, naar de raad van bestuur. De familie Moulin is overigens niet van plan om zich aan te sluiten bij het consortium Arnault-Colony, die hun houding al langer op elkaar afstemmen om zo een grotere vinger in de pap te hebben bij Carrefour.

 

Participatie is 1,3 miljard euro waard

Berekend tegen de slotkoers van gisteravond is de deelname van de familie Moulin een slordige 1,3 miljard euro waard, bijna even veel als de 1,175 miljard euro die Galeries Lafayette een jaar geleden van Casino ontving voor haar 50%-aandeel in Monoprix. Aan die 'gedwongen' verkoop gingen hevige discussies en zelfs openlijke ruzies vooraf die breed in de media werden uitgesmeerd, maar dat is intussen verleden tijd.

 

De holding koestert trouwens ook expansieplannen in zijn core business van de grote warenhuizen en "zal daartoe de komende jaren de nodige middelen investeren", laat Motier nog weten, zonder in detail te treden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top