Galeries Lafayette referentie-aandeelhouder Carrefour

Galeries Lafayette referentie-aandeelhouder Carrefour

De familiale holding boven Galeries Lafayette heeft 6,1% van de aandelen van Carrefour in handen. Daarmee maakt de familie Moulin, die twee jaar geleden supermarktketen Monoprix moest afstaan aan Casino, haar comeback in de grootdistributie.

Groter aandeel dan Colony Capital

De familie Moulin heeft gisteren bekendgemaakt dat haar holding Motier eigenaar is geworden van 6,1% van de aandelen van Carrefour, 's werelds op één na grootste distributiegroep. Deze "strategische en patrimoniale investering" maakt van de familie Moulin meteen de op één na grootste aandeelhouder van Carrefour, na de Groupe Arnault (8,88%) maar vóór Colony Capital (5,89%).

 

De holding benadrukt wel dat het om een 'vriendschappelijke' intrede gaat en stuurt Philippe Houzé, de huidige baas van Galeries Lafayette, naar de raad van bestuur. De familie Moulin is overigens niet van plan om zich aan te sluiten bij het consortium Arnault-Colony, die hun houding al langer op elkaar afstemmen om zo een grotere vinger in de pap te hebben bij Carrefour.

 

Participatie is 1,3 miljard euro waard

Berekend tegen de slotkoers van gisteravond is de deelname van de familie Moulin een slordige 1,3 miljard euro waard, bijna even veel als de 1,175 miljard euro die Galeries Lafayette een jaar geleden van Casino ontving voor haar 50%-aandeel in Monoprix. Aan die 'gedwongen' verkoop gingen hevige discussies en zelfs openlijke ruzies vooraf die breed in de media werden uitgesmeerd, maar dat is intussen verleden tijd.

 

De holding koestert trouwens ook expansieplannen in zijn core business van de grote warenhuizen en "zal daartoe de komende jaren de nodige middelen investeren", laat Motier nog weten, zonder in detail te treden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top