"GAS-boetes voor jongeren die alcohol, sigaretten of loterijproducten gebruiken"

"GAS-boetes voor jongeren die alcohol, sigaretten of loterijproducten gebruiken"

"Winkeliers mogen geen alcohol, sigaretten of loterijproducten verkopen aan jongeren, maar diezelfde jongeren mogen die producten wel gebruiken. Heel dubieus", zeggen Unizo en sectororganisatie Buurtsuper.be. Beide organisaties pleiten voor een systeem naar Nederlands model, dat het bezit van dergelijke producten beboet. "GAS-boetes zijn daarvoor het geknipte instrument", klinkt het.

"Maak bezit of verbruik strafbaar"

Ondernemersorganisatie Unizo en haar sectororganisatie voor zelfstandige supermarkten Buurtsuper.be verwijzen naar de drank- en horecawet die sinds 1 januari 2013 in Nederland van kracht is. "Nederlandse jongeren zijn voortaan strafbaar als ze alcohol bij zich hebben op openbare plekken. Een verbod om alcohol aan die jongeren te verkopen, sluit daar naadloos op aan. De Nederlandse gemeenten houden toezicht op de naleving van de wet."

 

Beide organisaties pleiten dan ook voor een gelijkaardig systeem in België, via de uitbreiding van het systeem van "gemeentelijke administratieve sancties", de zogeheten GAS-boetes: "Een verbod op de verkoop van alcohol, tabak of loterijproducten werkt enkel als je ook een verbod instelt voor jongeren op het bezit of verbruik ervan."

 

Unizo en Buurtsuper.be komen met hun voorstel naar buiten op het moment dat de parlementaire commissie Binnenlandse Zaken zich buigt over de uitbreiding van het systeem van de GAS-boetes.

 

Vier op de tien winkeliers "in de knoei"

Ook al leidt het naleven van het verkoopverbod tot groot klantenverlies bij 44% van de handelaars, toch blijkt uit een enquête van Unizo dat negen op de tienhandelaars wel degelijk de leeftijd van hun klanten controleren.

 

Al gaat dat niet altijd zonder slag of stoot: vier op de tien winkeliers geraken "serieus in de knoei. In de meeste gevallen blijft het beperkt tot een discussie met de jongeren of hun ouders, maar één op de vijf winkeliers krijgt geregeld te maken met verbale agressie en in één op de twintig winkels komt het nu en dan zelfs tot fysieke agressie."

 

Bijkomend probleem: ruim 60% van de verkopers kreeg al te maken met jongeren die liegen over hun leeftijd. "Meisjes van veertien zien er trouwens tegenwoordig al twintig uit. Dat maakt het allemaal nog moeilijker", aldus Unizo en Buurtsuper.be. Terwijl de straf niet niks is: handelaars die het verbod aan hun laars lappen, riskeren een boete tot 1.650 euro.

 

Eerder trok ook al zelfstandigenorganisatie NSZ van leer tegen het feit dat de "krantenman politieman moet spelen", toen bleek dat de Nationale Loterij minderjarige mystery shoppers naar de krantenwinkels stuurde om het verbod op verkoop van loterijproducten aan minderjarigen te controleren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top