"GAS-boetes voor jongeren die alcohol, sigaretten of loterijproducten gebruiken" | RetailDetail

"GAS-boetes voor jongeren die alcohol, sigaretten of loterijproducten gebruiken"

"GAS-boetes voor jongeren die alcohol, sigaretten of loterijproducten gebruiken"

"Winkeliers mogen geen alcohol, sigaretten of loterijproducten verkopen aan jongeren, maar diezelfde jongeren mogen die producten wel gebruiken. Heel dubieus", zeggen Unizo en sectororganisatie Buurtsuper.be. Beide organisaties pleiten voor een systeem naar Nederlands model, dat het bezit van dergelijke producten beboet. "GAS-boetes zijn daarvoor het geknipte instrument", klinkt het.

"Maak bezit of verbruik strafbaar"

Ondernemersorganisatie Unizo en haar sectororganisatie voor zelfstandige supermarkten Buurtsuper.be verwijzen naar de drank- en horecawet die sinds 1 januari 2013 in Nederland van kracht is. "Nederlandse jongeren zijn voortaan strafbaar als ze alcohol bij zich hebben op openbare plekken. Een verbod om alcohol aan die jongeren te verkopen, sluit daar naadloos op aan. De Nederlandse gemeenten houden toezicht op de naleving van de wet."

 

Beide organisaties pleiten dan ook voor een gelijkaardig systeem in België, via de uitbreiding van het systeem van "gemeentelijke administratieve sancties", de zogeheten GAS-boetes: "Een verbod op de verkoop van alcohol, tabak of loterijproducten werkt enkel als je ook een verbod instelt voor jongeren op het bezit of verbruik ervan."

 

Unizo en Buurtsuper.be komen met hun voorstel naar buiten op het moment dat de parlementaire commissie Binnenlandse Zaken zich buigt over de uitbreiding van het systeem van de GAS-boetes.

 

Vier op de tien winkeliers "in de knoei"

Ook al leidt het naleven van het verkoopverbod tot groot klantenverlies bij 44% van de handelaars, toch blijkt uit een enquête van Unizo dat negen op de tienhandelaars wel degelijk de leeftijd van hun klanten controleren.

 

Al gaat dat niet altijd zonder slag of stoot: vier op de tien winkeliers geraken "serieus in de knoei. In de meeste gevallen blijft het beperkt tot een discussie met de jongeren of hun ouders, maar één op de vijf winkeliers krijgt geregeld te maken met verbale agressie en in één op de twintig winkels komt het nu en dan zelfs tot fysieke agressie."

 

Bijkomend probleem: ruim 60% van de verkopers kreeg al te maken met jongeren die liegen over hun leeftijd. "Meisjes van veertien zien er trouwens tegenwoordig al twintig uit. Dat maakt het allemaal nog moeilijker", aldus Unizo en Buurtsuper.be. Terwijl de straf niet niks is: handelaars die het verbod aan hun laars lappen, riskeren een boete tot 1.650 euro.

 

Eerder trok ook al zelfstandigenorganisatie NSZ van leer tegen het feit dat de "krantenman politieman moet spelen", toen bleek dat de Nationale Loterij minderjarige mystery shoppers naar de krantenwinkels stuurde om het verbod op verkoop van loterijproducten aan minderjarigen te controleren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.