Georges Plassat: "Online en offline samen zijn de toekomst"

Georges Plassat: "Online en offline samen zijn de toekomst"

"De fysieke hypermarkt is niet dood", zo vertelde Carrefour-baas Georges Plassat aan 1.400 retailbonzen op het World Retail Congress in Parijs. Wel voegde hij er in één adem aan toe dat hypermarkten enkel samen met het internet deel van de toekomst kunnen zijn.

Internet niet alleen zaligmakend

Plassat, die in Parijs toegaf dat Carrefour "wat vermagerd was" – een verwijzing naar de beslissing om in meerdere landen winkels te sluiten – outte zich tijdens het World Retail Congress in La Défense als een koele minnaar van het internet: "Ik ben er heilig van overtuigd dat online én offline samen de toekomst zijn." 

 

Volgens de Carrefour-topman moeten retailers dan ook blijven investeren in hun fysieke winkels. De meer dan 11.000 Carrefour-vestigingen in 32 landen zijn nog altijd goed voor 68% van de business, merkte hij fijntjes op. "Het komt er vooral op aan om die winkels interessant en efficiënt te maken zodat ze kunnen inspelen op de noden van al onze klanten."

 

Daartoe moeten retailers hard werken aan de kwaliteit van hun productaanbod en meer investeren in opleidingen, vindt Plassat.

 

Verstedelijking en opkomende middenklasse

Uiteraard stond de topman van Carrefour ook stil bij de opkomende economieën: "De komende vijftien jaar zullen de consumenten in de groeilanden verschuiven van de periferie naar het centrum van de wereldeconomie. De komende twaalf jaar zal de consumptie in de groeilanden meer dan verdubbelen, van 12 triljoen dollar vandaag tot liefst 30 triljoen in 2025."

 

Die duizelingwekkende groei zal aangezwengeld worden door twee trends: de wereldwijde verstedelijking en de opkomst van de middenklasse. "Gewapend met hun smartphones zullen die groeiende middenklassen in de stedelijke gebieden de digitale ruimte nog sneller inpalmen dan we tegenwoordig al zien in China."

 

Al voegde de topman daar wel meteen een kanttekening aan toe: die sterke focus op de groeilanden mag niet leiden tot het verwaarlozen van de thuismarkt. "Onderschat nooit de kracht van uw lokale rivalen", aldus nog Georges Plassat. Veel kans dat de grote baas van Carrefour daarbij Casino en vooral E. Leclerc in het achterhoofd had...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Back to top