Georges Plassat: "Online en offline samen zijn de toekomst" | RetailDetail

Georges Plassat: "Online en offline samen zijn de toekomst"

Georges Plassat: "Online en offline samen zijn de toekomst"

"De fysieke hypermarkt is niet dood", zo vertelde Carrefour-baas Georges Plassat aan 1.400 retailbonzen op het World Retail Congress in Parijs. Wel voegde hij er in één adem aan toe dat hypermarkten enkel samen met het internet deel van de toekomst kunnen zijn.

Internet niet alleen zaligmakend

Plassat, die in Parijs toegaf dat Carrefour "wat vermagerd was" – een verwijzing naar de beslissing om in meerdere landen winkels te sluiten – outte zich tijdens het World Retail Congress in La Défense als een koele minnaar van het internet: "Ik ben er heilig van overtuigd dat online én offline samen de toekomst zijn." 

 

Volgens de Carrefour-topman moeten retailers dan ook blijven investeren in hun fysieke winkels. De meer dan 11.000 Carrefour-vestigingen in 32 landen zijn nog altijd goed voor 68% van de business, merkte hij fijntjes op. "Het komt er vooral op aan om die winkels interessant en efficiënt te maken zodat ze kunnen inspelen op de noden van al onze klanten."

 

Daartoe moeten retailers hard werken aan de kwaliteit van hun productaanbod en meer investeren in opleidingen, vindt Plassat.

 

Verstedelijking en opkomende middenklasse

Uiteraard stond de topman van Carrefour ook stil bij de opkomende economieën: "De komende vijftien jaar zullen de consumenten in de groeilanden verschuiven van de periferie naar het centrum van de wereldeconomie. De komende twaalf jaar zal de consumptie in de groeilanden meer dan verdubbelen, van 12 triljoen dollar vandaag tot liefst 30 triljoen in 2025."

 

Die duizelingwekkende groei zal aangezwengeld worden door twee trends: de wereldwijde verstedelijking en de opkomst van de middenklasse. "Gewapend met hun smartphones zullen die groeiende middenklassen in de stedelijke gebieden de digitale ruimte nog sneller inpalmen dan we tegenwoordig al zien in China."

 

Al voegde de topman daar wel meteen een kanttekening aan toe: die sterke focus op de groeilanden mag niet leiden tot het verwaarlozen van de thuismarkt. "Onderschat nooit de kracht van uw lokale rivalen", aldus nog Georges Plassat. Veel kans dat de grote baas van Carrefour daarbij Casino en vooral E. Leclerc in het achterhoofd had...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.