Georges Plassat: "Online en offline samen zijn de toekomst" | RetailDetail

Georges Plassat: "Online en offline samen zijn de toekomst"

Georges Plassat: "Online en offline samen zijn de toekomst"

"De fysieke hypermarkt is niet dood", zo vertelde Carrefour-baas Georges Plassat aan 1.400 retailbonzen op het World Retail Congress in Parijs. Wel voegde hij er in één adem aan toe dat hypermarkten enkel samen met het internet deel van de toekomst kunnen zijn.

Internet niet alleen zaligmakend

Plassat, die in Parijs toegaf dat Carrefour "wat vermagerd was" – een verwijzing naar de beslissing om in meerdere landen winkels te sluiten – outte zich tijdens het World Retail Congress in La Défense als een koele minnaar van het internet: "Ik ben er heilig van overtuigd dat online én offline samen de toekomst zijn." 

 

Volgens de Carrefour-topman moeten retailers dan ook blijven investeren in hun fysieke winkels. De meer dan 11.000 Carrefour-vestigingen in 32 landen zijn nog altijd goed voor 68% van de business, merkte hij fijntjes op. "Het komt er vooral op aan om die winkels interessant en efficiënt te maken zodat ze kunnen inspelen op de noden van al onze klanten."

 

Daartoe moeten retailers hard werken aan de kwaliteit van hun productaanbod en meer investeren in opleidingen, vindt Plassat.

 

Verstedelijking en opkomende middenklasse

Uiteraard stond de topman van Carrefour ook stil bij de opkomende economieën: "De komende vijftien jaar zullen de consumenten in de groeilanden verschuiven van de periferie naar het centrum van de wereldeconomie. De komende twaalf jaar zal de consumptie in de groeilanden meer dan verdubbelen, van 12 triljoen dollar vandaag tot liefst 30 triljoen in 2025."

 

Die duizelingwekkende groei zal aangezwengeld worden door twee trends: de wereldwijde verstedelijking en de opkomst van de middenklasse. "Gewapend met hun smartphones zullen die groeiende middenklassen in de stedelijke gebieden de digitale ruimte nog sneller inpalmen dan we tegenwoordig al zien in China."

 

Al voegde de topman daar wel meteen een kanttekening aan toe: die sterke focus op de groeilanden mag niet leiden tot het verwaarlozen van de thuismarkt. "Onderschat nooit de kracht van uw lokale rivalen", aldus nog Georges Plassat. Veel kans dat de grote baas van Carrefour daarbij Casino en vooral E. Leclerc in het achterhoofd had...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht, dat handelaars moet helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op. Dat zegt CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met twaalf winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Back to top