GfK Retail Report: Tweede kwartaal brak vooral de elektromarkt zuur op

GfK Retail Report: Tweede kwartaal brak vooral de elektromarkt zuur op

Na een groeipiek in het eerste kwartaal betekende het tweede kwartaal voor de Belgische non-fooddetailhandel helaas een algemene terugval. Onderzoeksbureau GfK Retail & Technology tekent in zijn tweedekwartaalrapport een daling met 5,2 procent op. Vooral de markt van consumentenelektronica moest het ontgelden.

Modesector haalt zwak jaarbegin goed in

GfK zag in het tweede kwartaal van 2013 de omzet in bijna alle sectoren dalen, met als opvallende uitzonderingen telecom en de modebranche. Met een omzetstijging van 3,8% maakte de modesector het afgelopen kwartaal zelfs een groot deel van zijn stevige omzetverlies uit het eerste kwartaal van dit jaar goed. Kinderschoenen- en kleding zijn vlotjes over de toonbanken gegaan, maar vooral ook het gamma accessoires verkocht goed. Daar zag het onderzoeksbureau de omzet met bijna 11% omhoog gaan.


Ook de IT-sector wist dit voorjaar nog steeds een omzetgroei te realiseren. Dat was volgens Erik Lejeune, commercieel directeur bij GfK Retail and Technology, met name te danken aan de aanhoudende vraag naar gebruiks- en prijsvriendelijke mediatablets. “Het zijn geen dure nicheproducten meer die alleen te koop zijn bij de gespecialiseerde IT-zaken. Tegenwoordig bezit zelfs één op de drie Belgische huishoudens een tablet,” legt Lejeune uit.


Televisie-innovaties falen als redder in nood

De markt van consumentenelektronica zet daarentegen de negatieve trend verder die het in het eerste kwartaal al voelde, met een daling van maar liefst 21%. Vooral de tv-markt ligt aan de basis van deze negatieve evolutie. Van innovaties als 3D-televisies en Smart TV werd verwacht dat zij de tv-verkopen nieuw leven zouden inblazen, maar dat bleek helaas tevergeefs.

 

Desondanks stelt GfK wel positieve groeicijfers vast bij de audioproducten: mini- en luidsprekers groeien met respectievelijk 2% en 12%.

 

Ook voor de categorie van klein witgoed stelt het tweede kwartaal teleur: daar waar dit segment kwartaal na kwartaal groei registreerde, ziet GfK nu plots een terugval van een kleine 2%. Opvallend is daarbij dat vooral gevestigde waarden, zoals stoomstrijkijzers en stofzuigers, het dit kwartaal laten afweten.

 

“De tuin blijft belangrijk, ook in crisistijd”

De doe-het-zelfsector wist dan weer, na een bijzonder slecht eerste kwartaal, de schade op halfjaarbasis te beperken. “We stellen vooral vast dat de consument vandaag de dag heel wat aandacht besteedt aan het onderhoud van zijn tuin en zelfs in economisch moeilijke tijden kiest hij voor krachtige en vaak ook hoger geprijsde producten”, observeert Erik Lejeune.

 

Het retailrapport van GfK voor het tweede kwartaal van 2013 moet niettemin besluiten met een negatief eindresultaat: een index van 94,8 vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Back to top