GfK Retail Report: Tweede kwartaal brak vooral de elektromarkt zuur op

GfK Retail Report: Tweede kwartaal brak vooral de elektromarkt zuur op

Na een groeipiek in het eerste kwartaal betekende het tweede kwartaal voor de Belgische non-fooddetailhandel helaas een algemene terugval. Onderzoeksbureau GfK Retail & Technology tekent in zijn tweedekwartaalrapport een daling met 5,2 procent op. Vooral de markt van consumentenelektronica moest het ontgelden.

Modesector haalt zwak jaarbegin goed in

GfK zag in het tweede kwartaal van 2013 de omzet in bijna alle sectoren dalen, met als opvallende uitzonderingen telecom en de modebranche. Met een omzetstijging van 3,8% maakte de modesector het afgelopen kwartaal zelfs een groot deel van zijn stevige omzetverlies uit het eerste kwartaal van dit jaar goed. Kinderschoenen- en kleding zijn vlotjes over de toonbanken gegaan, maar vooral ook het gamma accessoires verkocht goed. Daar zag het onderzoeksbureau de omzet met bijna 11% omhoog gaan.


Ook de IT-sector wist dit voorjaar nog steeds een omzetgroei te realiseren. Dat was volgens Erik Lejeune, commercieel directeur bij GfK Retail and Technology, met name te danken aan de aanhoudende vraag naar gebruiks- en prijsvriendelijke mediatablets. “Het zijn geen dure nicheproducten meer die alleen te koop zijn bij de gespecialiseerde IT-zaken. Tegenwoordig bezit zelfs één op de drie Belgische huishoudens een tablet,” legt Lejeune uit.


Televisie-innovaties falen als redder in nood

De markt van consumentenelektronica zet daarentegen de negatieve trend verder die het in het eerste kwartaal al voelde, met een daling van maar liefst 21%. Vooral de tv-markt ligt aan de basis van deze negatieve evolutie. Van innovaties als 3D-televisies en Smart TV werd verwacht dat zij de tv-verkopen nieuw leven zouden inblazen, maar dat bleek helaas tevergeefs.

 

Desondanks stelt GfK wel positieve groeicijfers vast bij de audioproducten: mini- en luidsprekers groeien met respectievelijk 2% en 12%.

 

Ook voor de categorie van klein witgoed stelt het tweede kwartaal teleur: daar waar dit segment kwartaal na kwartaal groei registreerde, ziet GfK nu plots een terugval van een kleine 2%. Opvallend is daarbij dat vooral gevestigde waarden, zoals stoomstrijkijzers en stofzuigers, het dit kwartaal laten afweten.

 

“De tuin blijft belangrijk, ook in crisistijd”

De doe-het-zelfsector wist dan weer, na een bijzonder slecht eerste kwartaal, de schade op halfjaarbasis te beperken. “We stellen vooral vast dat de consument vandaag de dag heel wat aandacht besteedt aan het onderhoud van zijn tuin en zelfs in economisch moeilijke tijden kiest hij voor krachtige en vaak ook hoger geprijsde producten”, observeert Erik Lejeune.

 

Het retailrapport van GfK voor het tweede kwartaal van 2013 moet niettemin besluiten met een negatief eindresultaat: een index van 94,8 vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top