GfK Retail Report: Tweede kwartaal brak vooral de elektromarkt zuur op

GfK Retail Report: Tweede kwartaal brak vooral de elektromarkt zuur op

Na een groeipiek in het eerste kwartaal betekende het tweede kwartaal voor de Belgische non-fooddetailhandel helaas een algemene terugval. Onderzoeksbureau GfK Retail & Technology tekent in zijn tweedekwartaalrapport een daling met 5,2 procent op. Vooral de markt van consumentenelektronica moest het ontgelden.

Modesector haalt zwak jaarbegin goed in

GfK zag in het tweede kwartaal van 2013 de omzet in bijna alle sectoren dalen, met als opvallende uitzonderingen telecom en de modebranche. Met een omzetstijging van 3,8% maakte de modesector het afgelopen kwartaal zelfs een groot deel van zijn stevige omzetverlies uit het eerste kwartaal van dit jaar goed. Kinderschoenen- en kleding zijn vlotjes over de toonbanken gegaan, maar vooral ook het gamma accessoires verkocht goed. Daar zag het onderzoeksbureau de omzet met bijna 11% omhoog gaan.


Ook de IT-sector wist dit voorjaar nog steeds een omzetgroei te realiseren. Dat was volgens Erik Lejeune, commercieel directeur bij GfK Retail and Technology, met name te danken aan de aanhoudende vraag naar gebruiks- en prijsvriendelijke mediatablets. “Het zijn geen dure nicheproducten meer die alleen te koop zijn bij de gespecialiseerde IT-zaken. Tegenwoordig bezit zelfs één op de drie Belgische huishoudens een tablet,” legt Lejeune uit.


Televisie-innovaties falen als redder in nood

De markt van consumentenelektronica zet daarentegen de negatieve trend verder die het in het eerste kwartaal al voelde, met een daling van maar liefst 21%. Vooral de tv-markt ligt aan de basis van deze negatieve evolutie. Van innovaties als 3D-televisies en Smart TV werd verwacht dat zij de tv-verkopen nieuw leven zouden inblazen, maar dat bleek helaas tevergeefs.

 

Desondanks stelt GfK wel positieve groeicijfers vast bij de audioproducten: mini- en luidsprekers groeien met respectievelijk 2% en 12%.

 

Ook voor de categorie van klein witgoed stelt het tweede kwartaal teleur: daar waar dit segment kwartaal na kwartaal groei registreerde, ziet GfK nu plots een terugval van een kleine 2%. Opvallend is daarbij dat vooral gevestigde waarden, zoals stoomstrijkijzers en stofzuigers, het dit kwartaal laten afweten.

 

“De tuin blijft belangrijk, ook in crisistijd”

De doe-het-zelfsector wist dan weer, na een bijzonder slecht eerste kwartaal, de schade op halfjaarbasis te beperken. “We stellen vooral vast dat de consument vandaag de dag heel wat aandacht besteedt aan het onderhoud van zijn tuin en zelfs in economisch moeilijke tijden kiest hij voor krachtige en vaak ook hoger geprijsde producten”, observeert Erik Lejeune.

 

Het retailrapport van GfK voor het tweede kwartaal van 2013 moet niettemin besluiten met een negatief eindresultaat: een index van 94,8 vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top