GfK Retail Report: Tweede kwartaal brak vooral de elektromarkt zuur op | RetailDetail

GfK Retail Report: Tweede kwartaal brak vooral de elektromarkt zuur op

GfK Retail Report: Tweede kwartaal brak vooral de elektromarkt zuur op

Na een groeipiek in het eerste kwartaal betekende het tweede kwartaal voor de Belgische non-fooddetailhandel helaas een algemene terugval. Onderzoeksbureau GfK Retail & Technology tekent in zijn tweedekwartaalrapport een daling met 5,2 procent op. Vooral de markt van consumentenelektronica moest het ontgelden.

Modesector haalt zwak jaarbegin goed in

GfK zag in het tweede kwartaal van 2013 de omzet in bijna alle sectoren dalen, met als opvallende uitzonderingen telecom en de modebranche. Met een omzetstijging van 3,8% maakte de modesector het afgelopen kwartaal zelfs een groot deel van zijn stevige omzetverlies uit het eerste kwartaal van dit jaar goed. Kinderschoenen- en kleding zijn vlotjes over de toonbanken gegaan, maar vooral ook het gamma accessoires verkocht goed. Daar zag het onderzoeksbureau de omzet met bijna 11% omhoog gaan.


Ook de IT-sector wist dit voorjaar nog steeds een omzetgroei te realiseren. Dat was volgens Erik Lejeune, commercieel directeur bij GfK Retail and Technology, met name te danken aan de aanhoudende vraag naar gebruiks- en prijsvriendelijke mediatablets. “Het zijn geen dure nicheproducten meer die alleen te koop zijn bij de gespecialiseerde IT-zaken. Tegenwoordig bezit zelfs één op de drie Belgische huishoudens een tablet,” legt Lejeune uit.


Televisie-innovaties falen als redder in nood

De markt van consumentenelektronica zet daarentegen de negatieve trend verder die het in het eerste kwartaal al voelde, met een daling van maar liefst 21%. Vooral de tv-markt ligt aan de basis van deze negatieve evolutie. Van innovaties als 3D-televisies en Smart TV werd verwacht dat zij de tv-verkopen nieuw leven zouden inblazen, maar dat bleek helaas tevergeefs.

 

Desondanks stelt GfK wel positieve groeicijfers vast bij de audioproducten: mini- en luidsprekers groeien met respectievelijk 2% en 12%.

 

Ook voor de categorie van klein witgoed stelt het tweede kwartaal teleur: daar waar dit segment kwartaal na kwartaal groei registreerde, ziet GfK nu plots een terugval van een kleine 2%. Opvallend is daarbij dat vooral gevestigde waarden, zoals stoomstrijkijzers en stofzuigers, het dit kwartaal laten afweten.

 

“De tuin blijft belangrijk, ook in crisistijd”

De doe-het-zelfsector wist dan weer, na een bijzonder slecht eerste kwartaal, de schade op halfjaarbasis te beperken. “We stellen vooral vast dat de consument vandaag de dag heel wat aandacht besteedt aan het onderhoud van zijn tuin en zelfs in economisch moeilijke tijden kiest hij voor krachtige en vaak ook hoger geprijsde producten”, observeert Erik Lejeune.

 

Het retailrapport van GfK voor het tweede kwartaal van 2013 moet niettemin besluiten met een negatief eindresultaat: een index van 94,8 vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.